Ekonomija

Naplaćivati takse ili ne? Zašto NISKOBUDŽETNI avio-prevoznici UKIDAJU pojedine linije u našem regionu?

Administrativne barijere, iz ugla posmatranja avio-kompanija, jedan su od razloga za smanjen broj linija sa domaćih aerodroma, rečeno je na današnjem sastanku u Sarajevu.

Izvor: MONDO/ Vedran Ševčuk

Rukovodstva aerodroma u Republici Srpskoj i Federaciji BiH smatraju da treba težiti povećanju broja putnika i da su administrativne barijere, iz ugla posmatranja avio-kompanija, jedan od razloga za smanjen broj linija sa domaćih aerodroma, izjavila je danas vršilac dužnosti direktora "Aerodroma Republike Srpske" Natalija Trivić.

"Razumijemo da cijeli svijet funkcioniše u smislu naplata određenih taksa i mi nismo protiv toga, ali moramo gledati interese koji dovode do toga da imamo veći promet putnika", izjavila je Trivićeva novinarima u Sarajevu nakon sastanka rukovodstava svih aerodroma u BiH i Direkcije za civilno vazduhoplovstvo (BHDCA) sa ministrom saobraćaja i komunikacija u Savjetu ministara Edinom Fortom.

Trivićeva je izrazila nadu da će na narednom sastanku predstavnika aerodroma, BHDCA i Ministarstva saobraćaja i komunikacija u Savjetu ministara biti pronađeno najbolje rješenje s ciljem što boljeg poslovanja, kako aerodroma, tako i prometa putnika.

Forto je ocijenio da je napuštanje pojedinih niskobudžetnih avio-kompanija smanjilo je broj avio-linija u BiH, što je pogodilo građane, ali i privredu, zbog čega u strukturi za vazdušni saobraćaj trebaju biti postavljeni parametri koji će okrenuti trend odlaska tih kompanija iz BiH i povećati broj putnika na aerodromima.

"Nastavićemo sa radnim sastancima i razgovarati eventualno o reevaluaciji nekih troškova na aerodromima i na nivou BiH putem Direkcije", naveo je Forto nakon sastanka na kojem je razgovarano o zahtjevima za smanjenje naknade koja se naplaćuje na osnovu odluke o visini naknade koju plaća avio-operater po prevezenom putniku i toni prevezenog tereta.

On je rekao da je cilj povećati broj putnika, što je jedino mjerilo za aerodrome, te ocijenio da institucije BiH putem BHDCA trebaju da pomognu aerodromima da se razvijaju, ali da ta saradnja mora biti obostrana jer ako ne raste broj putnika - nema razvoja.

Direktor BHDCA Čedomir Šušnjar naveo je da će ova direkcija morati da napravi procjenu šta dobija ukidanjem administrativnih taksa, smatrajući da one nisu pravi razlog zašto avio-kompanije napuštaju aerodrome u BiH.

"Tržište, pogotovo danas, je u stanju koje mi ne možemo pratiti. Zaostajemo u svemu, pa i u avijaciji", ukazao je Šušnjar.

Direktor Međunarodnog aerodroma Tuzla Dževad Halilčević istakao je da je današnji sastanak bio dobra prilika za prevazilaženje kratkoročnih i dugoročnih problema sa kojima se susreću aerodromi, napominjući da je interes aerodroma na čijem je čelu da se broj putnika povećava.

Izvršni direktor za saobraćaj i usluge u vazdušnom saobraćaju Međunarodnog aerodroma Sarajevo Elvedin Begić izjavio je da je sa sastanka poslata pozitivna poruka u smislu povećanja broja avio-operacija i broja putnika.

"Zaključak je i da je neophodno da BHDCA ojačamo, ne samo u finansijskom, već i smislu regulatora koji je zadužen za avijaciju u BiH", istakao je Begić.

Izvršni direktor Aerodroma u Mostaru Ibrica Berberović istakao je da je na sastanku dogovoreno formiranje radne grupe koja će sačiniti prijedlog kojim će dugoročno biti unaprijeđen razvoj i povećanje saobraćaja na aerodromima u BiH.

Rajaner smanjuje broj letova u Podgorici zbog povećanja naknada

Jedna od kompanija koje posluju u BiH, "Rajaner" saopštio je da smanjuje broj letova u Podgorici.

Iz Rajanera su objasnili zašto su morali da smanje broj raspoloživih mjesta, odnosno da ukinu neke od najpopularnijih linija iz Podgorice, poput onih za Barselonu i Zagreb.

"Zbog odluke Aerodroma Podgorica da poveća njihove naknade, prinuđeni smo da ove zime obustavimo letove iz Podgorice za Barselonu, Mančester i Zagreb. Povećanje naknada čini Aerodrom Podgorica potpuno nekonkurentnim u poređenju sa drugim evropskim aerodromima koji smanjuju svoje naknade kako bi stimulisali oporavak i rast saobraćaja. To će imati štetan uticaj na povezanost, turizam i ekonomiju Crne Gore", saopštila je niskotarifna avio-kompanija.

Ova avio-kompanija će nastaviti sa letovima iz Podgorice za Berlin, Šarlroa, Gdanjsk, Krakov i London Stansted.

Rajaner ima ukupno 669.004 sjedišta u prodaji na 3.612 letova ka i sa tržišta bivše Jugoslavije ove zimske sezone, prenosi "ExYu Aviation News".

Brojke su neznatno niže u odnosu na prošlu godinu (nešto više od 1%), a aviokompanija će prekinuti nekoliko linija. Budžetski prevoznik će opsluživati ​​Zagreb, Banjaluku, Podgoricu i Niš.

(MONDO/B92)