Prema riječima premijera Luiza Montenegra, ovo je "investicija u ljude, investicija u životnu sredinu, investicija u budućnost".
Portugal uvodi novu mjesečnu voznu kartu po cijeni od 20 evra, nazvanu "Zeleni vozni pasoš". Ovu kartu je najavio premijer Luís Montenegro još u avgustu ove godine, a karta će omogućiti putnicima da koriste gotovo sve gradske, regionalne, međuregionalne i međugradske vozove kojima upravlja državna železnička kompanija Comboios de Portugal (CP).
Karta je odobrena od strane Savjeta ministara Portugala.
Premium brzi vozovi Alfa Pendular neće biti uključeni u ovu kartu, kao ni drugi oblici javnog prevoza poput metroa ili lakih željezničkih sistema. Nova karta košta manje od polovine prethodne neograničene mjesečne karte od 49 evra, koja je uvedena prošle godine i pokriva sve regionalne vozove. Takođe, nova karta je manje od polovine cijene sličnih nacionalnih transportnih karata u Evropi, poput njemačke Deutschlandkarte, koja će porasti sa 49 evra na 58 evra u 2025. godini.
Nisu svi podržali "Zeleni vozni pasoš"
Komisija radnika CP-a izrazila je zabrinutost da će ova karta biti finansijska katastrofa za državnu željezničku kompaniju i otkriti njen nedostatak kapaciteta da odgovori na povećanu potražnju.
"Da bismo vam dali ideju o finansijskom uticaju ove nacionalne karte, 20 evra je manje od cijene karte za drugu klasu na međugradskom vozu od Lisabona do Koimbre (21,30 evra u drugoj klasi; 26,85 evra u prvoj klasi)", navela je Komisija radnika u saopštenju.
Dokument u koji je imala uvid portugalska novinska agencija Lusa sugeriše da će na međugradskim linijama unaprijed biti obavezna rezervacija sedišta najmanje 24 sata unaprijed. Putnici će moći da naprave dvijje besplatne rezervacije sedišta za dva odvojena putovanja svakog dana.
"Investicija u budućnost"
Premijer ove zemlje Luis Montenegro je rekao da je ovo "investicija u ljude, investicija u životnu sredinu, investicija u budućnost".
On je takođe dodao da je ova inicijativa dio šireg plana zelene mobilnosti u zemlji, čiji je cilj da olakša korišćenje održivog prevoza.
"Oni koji žive u Bragi i žele da idu u Porto ili Aveiro, oni koji žive u Aveiru i žele da idu u Leiriju ili Lisabon, oni koji žive u Leiriji i žele da idu u Lisabon ili Faro, imaće priliku, za 20 evra mjesečno, da iskoriste mogućnost putovanja portugalskim željeznicama i, na taj način, da se kreću uz očuvanje životne sredine", rekao je u avgustu.
Još uvijek nema mnogo detalja o tome kada će karta biti dostupna ili ko će moći da je kupi. Očekuje se više informacija kao deo opsežnijeg paketa mjera mobilnosti od strane vlade. Prvobitno planirana za uvođenje do kraja septembra, vlada je sada navela da će karta biti uvedena do kraja godine, nakon pregovora sa CP-om kako bi se osigurala efikasna i sigurna implementacija koja garantuje kvalitet usluge.
Gdje još u Evropi postoje neograničene vozne karte?
Njemačka je u aprilu prošle godine uvela neograničene karte od 49 evra, koja omogućava neograničeno putovanje regionalnim vozovima na mreži širom zemlje za jedan mjesec. Ovo je dovelo do porasta broja putnika u prva dva mjeseca od njenog uvođenja. Smatrana najvećom reformom javnog prevoza u njemačkoj istoriji, postavljaju se pitanja o dugoročnoj finansijskoj održivosti karte, a cijena će porasti za 9 evra od sljedeće godine.
Francuska je ove godine uvela mjesečnu "France Pass" kartu, koja je dostupna samo za stanovnike Francuske mlađe od 27 godina i ne uključuje brze TGV vozove ili region Ile-de-France.
U Austriji, "Klimaticket" košta 1.095 evra i važi za sav javni prevoz širom zemlje tokom jedne godine. Postoje popusti za putnike mlađe od 25 i starije od 65 godina, kao i za osobe sa invaliditetom.
Mađarska nudi sličnu šemu kroz dve vrste karata za prevoz. Nacionalna karta omogućava korišćenje svih autobuskih i železničkih linija u Mađarskoj koje upravljaju železničke kompanije MÁV-START, MÁV-HÉV i GYSEV, kao i usluge kompanije Volánbusz. Jedini izuzetak su komunalne usluge. Košta oko 49 evra za 30 dana, a studenti ostvaruju ogroman popust od 90 odsto.