Ekonomija

Gorivo pojeftinilo na berzama i u Prnjavoru, drugi ''naftaši'' još čekaju

Autori mondo.ba Dušan Volaš

Nakon što su na svjetskim berzama cijene nafte pale za oko 30 odsto po barelu pitali smo nadležne da li će doći do pojeftinjenja goriva.

Izvor: Mondo/Ž. Svitlica

Zoran Berak, sekretar Grupacije za promet naftom i naftnim derivatima u Privrednoj komori Republike Srpske, rekao je za Mondo da će drastični pad cijena sirove nafte na svjetskom tržištu uticati i na smanjenje cijena goriva u Republici Srpskoj.

"Ali napominjemo da je tek danas došlo do pada cijena sirove nafte i da je potrebno malo vremena da budu kreirane nove rafinerijske cijene nafte i naftnih derivata. Tek nakon što rafinerije u okruženju, od kojih distributeri u RS nabavljaju gorivo, spuste cijene svojih proizvoda i distributeri potroše svoje zalihe, gorivo na benzinskim pumpama u RS će biti sniženo," pojasnio je Berak.

On je podsjetio da su nameti države (akciza 0.30 KM, taksa za puteve 0.15 KM, taksa za autoputeve 0.25 KM i PDV) koji su sadržani u svakoj litri goriva i dalje na istom nivou preko 1 KM, što svakako utiče na krajnju cijenu goriva na benzinskim pumpama.

Predrag Duduković, ekonomski analitičar, rekao je za Mondo da bi u RS trebalo doći do smanjena cijena nafte i derivata, ali ne u mjeri kao na svjetskom nivou.

"Vlasnici pumpi uglavnom imaju pravdanja da imaju stare zalihe nabavljene po višim cijenama i da ih moraju prvo potrošiti. Međutim, uglavnom, dok oni rasprodaju stare zalihe po višim cijenama sve opet bude po starom jer 'ne stižu' da nabave jeftinije derivate što bi dovelo do značajnijeg pada cijena. Vjerovatno če takva situacija i sada biti", rekao nam je Duduković.

Prema procjeni našeg sagovornika, cijena goriva mogla bi biti niža i do deset odsto što bi značilo da bi cijena litra nekog od pogonskih derivata bila oko 2 KM.

"Već imamo slučajeve da pojedine pumpe u nekim mjestima imaju cijenu naftnih derivata značajno ispod dvije marke. Riječ je o pojedinačnim slučajevima što nije posljedica nabavke po nižim cijenama", tvrdi Duduković.

On je istakao da su naši "naftaši" uglavnom ažurni kada treba povećati cijene.

"Naše benzinske pumpe nikad nisu pratile sniženje cijena u svijetu kako bi i one pratile taj trend, ali u situacijama kada dođe do poskupljenja one automaski isto reaguju", istakao je Duduković.

Na pitanje da prokomentariše to što pojedine pumpe imaju cijene goriva i do 1,70 KM, što kod drugih i nije slučaj, naš sagovornik odgovara da se taj trend neće zadržati.

"Promjena neće biti ako se nastavi pad cijena na svjetskom nivou. Ono što je sigurno jeste da to nije ekonomske prirode jer tu ne vidim bilo kakvu računicu", zaključio je Duduković.

Nikola Grbić iz Udruženja prevoznika za međunarodni i unutrašnji saobraćaj potvrdio je za Mondo da je gorivo u BiH najjeftinije u Prnjavoru, dok su u Banjaluci cijene nepromijenjene i kreću se oko 2,20 KM pa čak do oko 2,90 KM.

"Zašto se nešto ne dešava i u ostalim gradovima suvišno je pitanje kad znamo da je formiranje cijena na benzinskim pumpama slobodno što nije dobro. Cijene nafte u svijetu svakodnevno padaju i po tome cijena goriva kod nas bi trebala biti najviše 1,30 KM. Sve preko toga bilo bi previše", podvukao je Grbić.

Na svjetskim berzama cijene nafte pale su za oko 30 odsto poslije odluke Saudijske Arabije da započne "cjenovni rat" protiv Rusije smanjivši drastično svoje prodajne cijene i povećavši proizvodnju nafte i naftnih derivata, objavile su svjetske agencije.