Svijet

Najgora godina postala je još gora: "Boing" u ozbiljnom problemu nakon incidenta u Australiji (VIDEO)

Autor Vesna Kerkez

U ponedeljak, 787 Dreamliner je iznenada propao usred leta, povrijedivši desetine putnika, nakon što je pilot rekao da je privremeno izgubio kontrolu nad letjelicom.

Izvor: Shutterstock

Pilot je uspio da se oporavi i bezbjedno spusti avion, ali još nije jasno šta je izazvalo tako dramatičnu turbulenciju leta LATAM-a iz Australije za Novi Zeland. LATAM je to nazvao "tehničkim događajem". Boing je rekao da radi na prikupljanju više informacija. Ali to nije vijest koja je trenutno potrebna menadžmentu Boinga. A ni putnicima.

Neprekidni niz loših vijesti vezanih za ovu kompaniju počeo je prvog vikenda u godini, kada se dio aviona Alaska Airlines 737 Max otkinuo odmah nakon polijetanja. Preliminarna federalna istraga otkrila je da Boing vjerovatno nije stavio zavrtnje u takozvani čep za vrata koji su dizajnirani da spriječe da dio otpadne, piše CNN.

Taj incident je rezultirao privremenim prizemljenjem određenih mlaznjaka 737 Max širom Amerike, uz saslušanja u Kongresu, odlaganje proizvodnje i isporuke, višestruke federalne istrage - uključujući krivičnu istragu - i gubitak oko 40 milijardi dolara od tržišne vrednosti kompanije.

Između tužbi, potencijalnih kazni i izgubljenog posla, Boing bi mogao da izgubi još milijarde dolara.

Ali lošim vijestima tu nije kraj. U februaru su piloti aviona United Airlines 737 Max izvijestili da su se kontrole leta zaglavile kada je avion sletio u Njuark. Nacionalni odbor za bezbjednost saobraćaja još istražuje taj slučaj. Prije dvije nedelje, Federalna uprava za vazduhoplovstvo je označila bezbjednosne probleme sa opremom za odleđivanje na modelima 737 Max i 787 Dreamliner koji bi mogli da dovedu do gubitka potiska motora. FAA je ipak dala dozvolu avionima da nastave da lete, a Boing je rekao da problem ne predstavlja neposredan bezbjednosni rizik.

Zatim, prošle nedjelje, Boing je dobio još loših vijesti: NTSB je saopštio da Boing još nije dostavio dokumentaciju kompanije koja dokumentuje korake preduzete na proizvodnoj traci za zamjenu čepa na vratima na avionu Alaska Airlinesa. Boingov razlog: ti zapisi zapravo ne postoje.

A FAA je saopštila da Boingovi problemi sa bezbjednošću i kvalitetom prevazilaze njihovu nesposobnost da odrade papirologiju. Pregledajući Boingov proizvodni tok i standarde, FAA administrator Majk Vitaker rekao je u ponedjeljak da je regulator pronašao probleme sa "zaista važnim" aspektima Boingove proizvodne i montažne linije.

Ne umiju ni da ispune papirologiju

"To nisu bila samo pitanja papirologije", rekao je Vitaker na konferenciji za novinare.

"Ponekad je to redoslijed kojim se posao obavlja. Ponekad je to upravljanje alatima. Zvuči pomalo "pješački", ali u fabrici je zaista važno da imate način da efikasno pratite svoje alate, tako da imate pravi alat i da znate da ga niste ostavili za sobom".

Boing je rekao da radi na nekoliko problema koje je Vitaker identifikovao. FAA je naložila proizvođaču aviona da do kraja maja dostavi plan za rješavanje problema u proizvodnji.

"Na osnovu revizije FAA, naših padova kvaliteta i nedavnog izvještaja panela stručnjaka, nastavljamo da sprovodimo trenutne promjene i razvijamo sveobuhvatan akcioni plan za jačanje bezbjednosti i kvaliteta, i izgradnju povjerenja naših kupaca i njihovih putnika", rekao je Boing u saopštenju.

"Mi smo potpuno fokusirani na preduzimanje značajnih, konkretnih akcija sa transparentnošću na svakom koraku".

Akcije Boinga (BA), koje su u ponedeljak pale za 3% zbog vijesti o zastrašujućem letu LATAM-a, pale su za još 1,5% u pretprodajnom trgovanju u utorak. To je drugi najgori učinak u S&P 500. Gora je samo kompanija Tesla.

Ali Boingov užasan početak 2024. je mnogo više od cijene akcija. Kompanija je ušla u godinu sa već narušenom reputacijom. Vraćanje povjerenja avio-kompanija, regulatora i putnika postaje sve teže sa svakim novim incidentom i svakim novim člankom u medijima. 

Ipak, ako želite da razumijete zašto ova kompanija neće i ne može da propadne, kao i s kakvim se zaista izazovima suočava u posljednje vrijeme, pogledajte prilog Džona Olivera na ovu temu:

(MONDO)