Iako su roditelji, škole i nadležne institucije svjesni negativnih posljedica koje sa sobom nosi prekomjerna upotreba telefona kod najmlađih, rješenje ovog problema se ni ne nazire jer izostaje jedinstven stav, a i odgovornost se prebacuje na nekog trećeg.
Pedagozi, logopedi i drugi stručnjaci koji se bave razvojem najmlađih sve su glasniji u tvrdnjama da zbog pretjerane upotrebe mobilnih telefona sve više djece ima problem sa govorom i održavanjem pažnje što dalje reflektuje poteškoćama u savladavanju školskog gradiva.
Direktor Aktiva osnovnih škola sa područja Šamaca, Modriče, Pelagićeva, Donjeg Žabara i Vukosavlja Zorica Vasiljević kaže da mobilni postaju ogroman problem za djecu, školu i cijelo društvo.
"Najpametnije bi bilo da se zabrani nošenje telefona u škole i to pitanje smo više puta pokretali, jer djeca kod kuće previše vremena provode uz ekrane, pa bi bar u školi trebalo da se druže, komuniciraju. Na posljednjem sastanku Savjeta roditelja naše škole o tom pitanju smo dugo diskutovali, ali bez konkretnog rješenja. Dio roditelja je za zabranu, dio, međutim, želi da u svakom momentu zna gdje mu je dijete", kazuje Vasiljevićeva, koja je i direktor OŠ “Sutjeska” u Modriči.
Iako je Zakonom o osnovnom vaspitanju i obrazovanju RS zabranjena upotreba mobilnih telefona na nastavi, Vasiljevićeva navodi da đaci to mahom ne poštuju i da većina njih nađe način kako da ga koristi.
"Na nastavi krišom šalju poruke, surfuju na internetu, dopisuju se između sebe. Većina roditelja je svjesna ozbiljnosti problema, ali ne znaju šta da rade. I oni su nesnađeni u ovoj situaciji i treba im pomoć. Prednosti interneta su velike, ali šteta je veća", kategorična je ona.
Dodaje da škola kao obrazovna ustanova po ovom pitanju ne može učiniti mnogo, naročito ne bez saglasnosti svih roditelja.
"Rješenje ne možemo očekivati ni na višem nivou. Smatram da je zakon o zabrani nošenja telefona u školu na republičkom nivou nemoguć. Dovoljan je jedan moćan lobista kojem to ne odgovara i prijedlog nikada neće proći", kazala je Vasiljevićeva za “Glas”.
Ozbiljnosti problema svjestan je i direktor Aktiva osnovnih škola Laktaši, Srbac, Gradiška i Prnjavor Radoslav Savanović koji kaže da su jedno vrijeme praktikovali da đaci telefone drže na vidnom mjestu, okrenute naopako sa utišanim zvonom tokom nastave.
"Pokušavamo se boriti koliko možemo, ali za ovu pojavu koja je globalna treba naći sistemsko rješenje. Ključni su roditelji, ali oni nemaju rješenje i najlakše je reći neka škola to riješi. Mi jesmo tu da pomognemo u vaspitanju, ali mame i tate djecu prepuštaju telefonu i internetu najviše kod kuće jer im je tako najlakše", kazao je Savanović i dodao da je otuđenost samo jedna od posljedica korištenja telefona.
U Republičkom pedagoškom zavodu za “Glas” navode da putem medija saznaju o teškoćama koje se često predstavljaju kao posljedica upotrebe mobilnih telefona u periodu ranog razvoja djece.
"Istraživanje, koje bi se bavilo tom problematikom, ne možemo realizovati samo kapacitetima i u okviru naše nadležnosti, jer bi zahtijevalo angažovanje velikog broja stručnjaka različitih profila i obuhvat adekvatnog broja populacije", kažu u Zavodu.
Dodaju da su pojedine škole s ciljem rješavanja problema u svojim internim aktima definisale načine i procedure po kojima učenici ostavljaju mobilne u ormariće ili na neko drugo mjesto u toku nastave.
"Svaki napredak tehnike i tehnologije treba da nam služi kao olakšanje u svakodnevnom funkcionisanju, a ne kao gospodar naših života. Promocija pravilne upotrebe korištenja savremenih dostignuća nauke treba biti zadatak svih institucija u državi, ali ona mora krenuti iz osnovne ćelije društva, porodice. Djeca modele ponašanja nose iz porodice, a kasnije i iz vršnjačke grupe u kojoj rastu", rekli su u Zavodu.
Digitalni svijet
U Republičkom pedagoškom zavodu kažu da je od školske 2020/2021. u nastavni plan i program za osnovno vaspitanje i obrazovanje uveden predmet “Digitalni svijet” koji se izučava od 2. razreda. Dodaju da je u okviru nastave za navedeni predmet definisan sadržaj kojima se kod učenika nastoji razvijati i njegovati pravilan odnos prema savremenim tehnologijama.