Društvo

Dok se najavljuju autoputevi po Hercegovini: Šta je sa renoviranjem ceste na kojoj OTPADAJU RATKAPNE?

Autor Željko Svitlica

Do sada je asfaltom presvučeo 1,6 kilometara puta o čijem renoviranju se priča godinama, a čija obnova je pompezno ozvaničena tokom izborne kampanje prošle godine.

Izvor: Igor Janković, Radio Foča

Put od Foče prema Šćepan Polju (Crna Gora) nazivan je i "putem smrti" zbog brojnih saobraćajnih nesreća čiji je dijelom bio uzrok. Godinama je u lošem stanju iako prolazi kroz klisuru Drine, sa mnogo krivina, bez adekvatnih ograda i čestim odronima. Riječ je o dionici magistralnog puta M18 Sarajevo-Podgorica.

Rekonstrukcija je zvanično počela 5. septembra prošle godine nakon predizborne svečanosti na kojoj je učestvovalo republičko rukovodstvo.

Za sada su počeli radovi na dijelu koji obuhvata "Fazu I" odnosno dionicu magistralnog puta M-18 Brod na Drini-Kopilovi u dužini od 5,5 kilometara, kružnu raskrsnicu na Brodu na Drini i most dužine 84,5 metara. Rok za izvođenje je 36 mjeseci od dana uvođenja izvođača u posao.

"Izvođač je uveden u posao 7.10.2022. godine i radio je do 9.12.2022. godine kada zbog zimskih uslova prestaje da radi i dionica prelazi na zimsko održavanje izvođaču po Ugovoru. Trenutno je Izvođač radova angažovao svoju operativu i od 16.03.2023.godine nastavio sa radovima", rečeno je Mondu u Javnom preduzeću "Putevi RS".

Izvor: Radio Foča

Precizirali su da su radovi izvršeni na dužini od 1,6 kilometara puta.

"U kontinuitetu su izvršeni radovi na donjem stroju puta, projektovanim rigolima, donjem nosivom asfaltnom sloju i odbojnoj ogradi sa potrebnom saobraćajnom signalizacijom. Navedeni radovi sa opremom puta i signalizacijom su izvršeni zbog nesmetanog i bezbjednog odvijanja saobraćaja na ovoj dionici", pojašnjeno je u "Putevima". Kažu da se intenziviji radovi očekuju tokom ove godine.

Rekonstrukcija puta obećavana je godinama. Vlasti u RS brane se da su za sve krivi neuspjeli projekti kandidovani premaa kreditorina iz Brisela.

"BiH, odnosno Vlada Republike Srpske, Federacije i Savjet ministara su kandidovali ovaj putni pravac kao zajednički pravac od interesa za BiH prema finansijskim institucijama Evrope, što je bilo prije dvije godine, ali do današnjeg dana nikakav odgovor po tom pitanju nije dobila BiH, odnosno Republika Srpska", rekao je predsjednik Vlade Radovan Višković u septembru kada je rekonstrukcija ozvaničena.

Prema informacijama koje su tada objavljene, rekonstrukcija ovog dijela košta 12,5 miliona KM, 30 miliona KM most, a dodatnih 40 miliona trebalo bi ugraditi u rekonstrukciju puta do granice sa Crnom Gorom i prema Tjentištu.

Fočak Ranko Savić koji živi u blizini ovog puta prije koju godinu napravio je "muzej ratkapni" kada je na svoju šupu zakačio 80 ratkapni otpalih sa točkova automobila koji su prolazili ovim putem.

Izvor: Igor Janković, Radio Foča

To je bilo 2021. godine, a brojka je sada sigurno veća. Savić je novinarima rekao da je to uradio iz protesta jer se decenijama ništa ne preduzima da magistralni put Foča-Šćepan Polje, prestane biti "put smrti" i "put strave i užasa".

Predsjednik Vlade Radovan Višković i RS, Milorad Dodik, ove nedjelje bili su u Trebinju gdje je između ostalog rečeno da je "dogovoreno da se realizuje ideja izgradnje auto-puta i brze ceste od Trebinja do Višegrada", preko Foče i da će prva dionica biti gotova za 10 godina.

U međuvremenu, dvadesetak kilometara ceste koja vodi od Foče prema Šćepan Polju i dalje u Crnu Goru do Podgorice, ostaće u sjećanju svakome ko se bar jednom vozio ovuda.

Na krivudavom i opasnom putu ste se mogli zadesiti, ako imate sreće, pa dolazite kao turista u jedan od brojnih rafting kampova pored Drine i Tare - prestonice raftinga u ovom dijelu svijeta. Obližnje područje iznad kanjona istoimene rijeke Vlada Republike Srpske je proglasila parkom prirode "Tara".

(Mondo)