Društvo

U planu ukidanje nebezbjednih prelaza: Željezničke nesreće najčešće se dešavaju u okolini Banjaluke, Doboja i Prijedora

Autor Dušan Volaš

Nepažnja pješaka i vozača automobila glavni je uzrok željezničkih nesreća u Srpskoj, a krizna mjesta na kojima se najčešće dešavaju su okolina Banjaluke, Doboja i Prijedora.

Izvor: SRNA/Aleksandar Lukić

Da bi se broj nesreća na prugama sveo na minimum, "Železnice RS" planiraju da ukinu pojedine prelaze, i da unaprijede signalizaciju.

Nedavno je poginuo muškarac na pružnom prelazu Topolik u Prijedoru, kada je na njega dok je pješačio naleteo voz. Nije mu bilo spasa, i ljekari su mogli samo da konstatuju smrt.

"Mašinovođa je vidjevši čovjeka kako se kreće prugom, više puta davao zvučni sinal, međutim, tragedija se nije mogla izbjeći", saopštili su iz "Željeznica RS".

Pružni prelaz na kome se desila nesreća je bio obilježen trouglom i saobraćajnim znakovima na putu. Pitanje je da li je ovakva signalizacija sa tzv. Andrejevim krstom i saobraćajnim znakovima, dovoljna.

"Na teritoriji pruga ŽRS ima ukupno 246 putnih prelaza i svi su na odgovarajući način osigurani. Od tog broja 38 je obezbijeđeno signalno sigurnosnom opremom od čega 25 svjetlosnom i zvučnom signalizacijom i polubranicima, 13 sa mehaničkim branicima i 208 prelaza su slja saobraćajnim znakovima", rekli su iz ŽRS.

U ŽRS ističu da se tokom prošle godine dogodilo ukupno osam nesreća na prelazima kada je došlo do naleta voza na automobil.

"Lani je na prelazima smrtno stradalo jedno lice, a četiri su lakše povrijeđena. Nije bilo naleta vozova na pješake. Najčešći uzroci željezničkih nesreća na prelazima su nepažnja vozača automobila i nepoštovanje saobraćajnih propisa", istakli su ŽRS.

Izvor: MONDO/ Brankica Spasenić

Prema izmjenama Zakona o železnicama iz 2017., razdaljina između dva pružna prelaza mora biti najmanje dva kilometra, što često nije slučaj. Ovaj plan je u odnosu na prvobitni rok od pet godina, produžen do 2027.

"Na putnom pravcu Doboj - Novi Grad tokom 2023. planirano je uklanjanje mehaničkih branika na prelazu "Zalužani" nakon čega će taj prelaz biti obezbijeđen svjetlosno-zvučnom signalizacijom i polubranicima. Na prugama je ukupno 26 prelaza pokriveno sa video-nadzorom", naveli su iz ŽRS, prenose "Večernje novosti".

U Agenciji za bezbjednost saobraćaja RS rekli su da ove godine imaju u planu da obave detaljnu analizu ukršatanja pruga i puteva, koja će se raditi zajedno sa ŽRS, MUP-om i AMS.

"Radi se o prelazima koji nisu obezbijeđeni branicima i bezbedonosnim uređajima. Moraćemo da unaprijedimo bezbjednost na tim područjima, a branik ili "rampa" svakako tome doprinosi", kaže direktor Agencije za bezbjednost saobraćaja RS Mladen Petrović.

Mještani se bune zbog radova

Željeznice RS već godinama rade na uklanjanju pružnih prelaza koji nisu adekvatno obezbijeđeni, što nailazi na negodovanje mještana.

"Oni se bune jer su navikli da koriste te alternativne prelaze, često u blizini imaju i obradiva zemljišta, zbog kojih ne žele da "zaobilaze". Međutim, ukidanje nebezbjednih pružnih prelaza je prvenstveno korisno za njih, jer se tako smanjuje mogućnost nesreća", rekao je Mladen Petrović.