Broj prevezenih putnika Željeznica Republike Srpske povećan je za 37 odsto u odnosu na prošlu godinu. Više cijene autobuskih karata i goriva vratile su studente i ostale putnike jednom od najstarijih prevoznih sredstava.
Ukoliko ste u zadnje vrijeme odlučili da koristite ovaj vid prevoza iz Banjaluke do Doboja ili Dobrljina (Novog Grada), niste mogli, a da ne primjetite pune vagone i manjak slobodnih mjesta.
Studenti, penzioneri, radnici, majke, djeca, ljudi raznog životnog doba, pomiješani su u kupeima. Isprepliću se teme od ratnih dogodovština, politike, inflacije, penzija do studentskih rokova i aktuelnih filmova ili serija.
Neki sa slušalicama u ušima ili knjigom u ruci izbjegavaju razgovore, a oni koji su voljni ćaskati svakako će u jednom od pitanja odgovoriti i na čuveno “odakle si i čiji si”.
Jedan od razloga zašto je “voz ponovo u modi” jeste cijena karata, koja nije podlegla posljednjim teretima poskupljenja, kao što je slučaj sa autobuskim kartama čija cijena je pratila “divljanje” goriva na tržištu. Tako je, na primjer, studentska karta od Banjaluke do Novog Grada 3,80 KM a ona obična 8,30 KM. Željeznice pored studentskih nude i druge popuste, kao one za penzionere, radnike, djecu, slijepe osobe, ali i novinare.
“Pozitivne rezultate Željeznice Republike Srpske uspješno ostvaruju prvenstveno na povećanju obima prevoza u okviru teretnog saobraćaja, odnosno prevoza različitih vrsta roba. Izuzetno je značajno napomenuti da uprkos globalnom padu i smanjenoj privrednoj aktivnosti značajnog broja komintenata, rastu cijena energenata,troškova roba i usluga neophodnih za ostvarivanje planskih veličina, Željeznice Republike Srpske bilježe značajne rezultate”, kažu iz ŽRS za Mondo.
Iako se vikendom u putničkom vozu koji saobraća na relaciji Banjaluka-Dobrljin, inače najstarijoj pruzi u BiH (završena 1873. godine), čuje poneki komentar da bi se trebao uvesti dodatni vagon zbog gužve, iz ŽRS još uvijek smatraju da za tim nema potrebe.
“Željeznice Republike Srpske na osnovu operativnih pokazatelja, bilježe postepeno povećanje broja prevezenih putnika u odnosu na prethodnu godinu. Broj prevezenih putnika u odnosu na prošlu godinu veći je za 37% i do sada iznosi oko 60.000 prevezenih putnika. Trenutni broj vozova i vagona, odnosno vučnih i vučenih kapaciteta na osnovu broja putnika koji koriste usluge Željeznica Republike Srpske, za sada uspijeva da odgovori potražnji i u tom smislu nije planirano uvođenje dodatnih vagona”.
Prugama, kao i raspoloživim vozovima u Srpskoj trebao bi dobar remont, toga su svjesni i u Željeznicama, koji tvrde da rade na obezbjeđivanju finansijskih sredstava u te svrhe.
“Imajući u vidu da je željeznički sektor pretrpio ogromnu štetu tokom proteklih ratnih dešavanja, veliki dio infrastrukturnih, vučnih i vučenih sredstava Željeznica Republike Srpske zahtjeva značajna ulaganja, kako bi željeznice obnovile svoje kapacitete i na adekvatan način postale ravnopravan konkurent na regionalnoj i evropskoj željezničkoj mreži.
Izvor: MONDO/ Brankica SpasenićPotrebe Željeznica Republike Srpske za remontom pruga i obnavljanjem voznih kapaciteta za prevoz robe i putnika su značajne, i u tom smjeru Željeznice Republike Srpske intenzivno rade na osiguravanju prihvatljivih modela finasiranja zajedno sa resornim ministarstvom i Vladom Republike Srpske.
Kao strateškom preduzeću od nacionalnog interesa, neophodna su značajna ulaganja u kompletno unapređenje željezničkog sistema, što podrazumjeva ulaganje u željezničku infrastrukturu, mehanizaciju za njeno održavanje, vozna sredstva za teretni i putnički saobraćaj, te radionice za održavanje voznih sredstava, kako bi se popravio i stvorio bolji poslovni ambijent, a samim tim i kvalitet usluga koje Željeznice pružaju svojim putnicima”, kažu iz ŽRS za Mondo.
Smatraju da je neophodno da željeznički saobraćaj kao najpouzdaniji, najpovoljniji i ekološki najprihvatljiviji vid transporta koji je na usluzi privredi i građanima, kroz reforme koje prolazi u okviru projekta restrukturisanja u narednom periodu bude modernizovan.
(MONDO)