Politika

Dodik predlaže da Ustavni sud BiH izađe na izbore: ''Rade isto što i OHR''

Autor Željko Svitlica

Srpski član Predsjedništva BiH Milorad Dodik smatra da Ustavni sud BiH fingira svoju navodnu pravosudnu funkciju, a u stvari modelira politički sistem u BiH.

Izvor: Mondo - Slaven Petković

"Predlažem da se Ustavni sud BiH registruje, izađe na izbore i time legitimizuje političku ulogu koju igra u BiH", napisao je Dodik na "Tviter" nalogu.

On je dodao da ono što je godinama radio OHR u posljednje vrijeme radi Ustavni sud BiH.

Podsjećamo Ustavni sud BiH je prije nekoliko dana ukinuo iz Deklaracije o ustavnim principima, koju je usvojila Narodna skupština Republike Srpske, tačke 17, 18, 19 i 20, objavljeno je na veb stranici ovog suda.

Ustavni sud BiH utvrdio je da pojedine odredbe akata Narodne skupštine, koje je u Predstavničkom domu Parlamentarne skupštine BiH osporilo 15 poslanika, nisu u skladu sa Ustavom BiH, zbog čega ih je ukinuo.

U ovom sudu tvrde da postoji spor o donošenju osporenih odredaba Deklaracije i zaključaka Narodne skupštine Republike Srpske o vraćanju prenesenih nadležnosti sa BiH na Srpsku u oblasti pravosuđa, odbrane i bezbjednosti, indirektnog oporezivanja i drugih pitanja.

Narodna skupština Republike Srpske ranije je zaključila da sadašnju neusklađenost nadležnosti prenesenih na nivo BiH bez promjene i dopune Ustava BiH kao Aneksa četiri Dejtonskog sporazuma, treba prevazići, riješiti doslijednom primjenom odredbe 3.3.b. Ustava BiH koji nedvosmisleno propisuje da će se entiteti "u potpunosti pridržavati ovog Ustava BiH".

To podrazumijeva pravo Narodne skupštine i Vlade Republike Srpske da obustave primjenu bilo kog akta, mjere ili aktivnosti organa i institucija na nivou BiH, a koji nemaju osnov u Ustavu BiH i nisu izričito Ustavom BiH utvrđeni kao nadležnost organa na nivou BiH.

Potvrđujući svoja ranija dokumenta o ustavnopravnim odnosima, a posebno Rezoluciju o zaštiti ustavnog poretka i proglašenju vojne neutralnosti od 18. oktobra 2017. godine, zaključke o informaciji o neustavnoj transformaciji dejtonske strukture BiH i uticaju na položaj i prava Republike Srpske od 12. novembra 2019. godine, zaključke Narodne skupštine povodom informacije u vezi antidejtonskog djelovanja Ustavnog suda BiH, od 13. februara 2020. godine, kao i zaključke Narodne skupštine povodom informacije o primjeni Aneksa 10. Dejtonskog sporazuma od 10. marta 2021. godine, Narodna skupština smatra da je neophodno pristupiti promjeni Ustava Republike Srpske donošenjem novog teksta.

Narodna skupština zadužuje Vladu Republike Srpske da, u koordinaciji sa predsjednikom Republike, pripremi tekst Ustava Srpske kojim će se potvrditi sve nadležnosti Republike Srpske, izuzimajući nadležnosti koje po Ustavu BiH pripadaju BiH.

Novim Ustavom Republike Srpske Banjaluka će biti određena kao glavni grad Republike Srpske, a Pale kao prijestonica Republike Srpske.

O proceduri za donošenje novog Ustava Republike Srpske, Narodna skupština će odlučiti nakon razmatranja teksta koji će predložiti Vlada Republike Srpske.

U odnosu na zaključak o informaciji o pravosudnim institucijama BiH, Ustavni sud BiH ukinuo je četvrtu i petu tačku.

Narodna skupština Republike Srpske zadužuje Vladu Republike Srpske da joj u roku do šest mjeseci uputi na razmatranje i usvajanje zakon o Visokom sudskom i tužilačkom savjetu Republike Srpske.

Zakon o Visokom sudskom i tužilačkom savjetu BiH neće se primjenjivati na teritoriji Republike Srpske od dana stupanja na snagu zakona o Visokom sudskom i tužilačkom savjetu Republike Srpske.

Ukinute su četvrta i peta tačka zaključka o informacijom o prenošenju nadležnosti sa Republike Srpske na nivo BiH u oblasti odbrane i bezbjednosti.

Narodna skupština Republike Srpske zadužuje Vladu Republike Srpske da joj u roku do šest mjeseci uputi na razmatranje i usvajanje zakone iz oblasti odbrane i bezbjednosti.

Zakon o odbrani BiH, Zakon o službi u Oružanim snagama BiH, Zakon o obavještajno-bezbjednosnoj agenciji BiH i Zakon o Agenciji za istrage i zaštitu neće se primjenjivati na teritoriji Republike Srpske od dana stupanja na snagu zakone iz oblasti odbrane i bezbjednosti.

Ustavni sud BiH ukinuo je petu i šestu tačku zaključaka o informaciji o prenošenju nadležnosti u oblasti indirektnog oporezivanja.

Narodna skupština Republike Srpske zadužuje Vladu Republike Srpske da joj u roku do šest mjeseci uputi na razmatranje i usvajanje zakon o porezu na dodatu vrijednost u Republici Srpskoj i zakon o akcizama Republike Srpske.

Zakon o sistemu indirektnog oporezivanja u BiH, Zakon o uplatama na jedinstveni račun i raspodjeli prihoda, Zakon o Upravi za indirektno oporezivanje, Zakon o postupku indirektnog oporezivanja, Zakon o postupku prinudne naplate indirektnih poreza, Zakon o porezu na dodatu vrijednost i Zakon o akcizama u BiH neće se primjenjivati na teritoriji Republike Srpske od dana stupanja na snagu Zakona o porezu na dodatu vrijednost u Republici Srpskoj i Zakona o akcizama Republike Srpske.

Ukinute su druga i treća tačka zaključaka o informaciji o prenošenju nadležnosti sa Republike Srpske na nivo BiH.

Narodna skupština Republike Srpske zadužuje Vladu Republike Srpske da joj u roku do šest mjeseci uputi na razmatranje i usvajanje zakone i druge propise koji će omogućiti nesmetano funkcionisanje Republike Srpske.

Zakoni i drugi propisi kojima je izvršeno prenošenje nadležnosti sa Republike Srpske na institucije BiH neće se primjenjivati na teritoriji Republike Srpske od dana stupanja na snagu zakona i drugih propisa iz tačke druge ovih zaključaka.