Tržište jeftinih automobila je isparilo, a sve više ljudi se okreće polovnim vozilima.
Ne trebaju nam ni istraživanja ni statistike da bismo shvatili da su cijene otišle u "nebesa" posljednjih godina. Kada pogledamo koliko su proizvodi koštali pre pet godina i uporedimo te cijene sa današnjima, razlika je nevjerovatna i jasno pokazuje koliko su poskupljenja dramatična.
Koliko su cijene zapravo skočile vidi se i na primjeru najnovijih podataka o cijenama automobila koje je objavila američka kompanija Kelley Blue Book (KBB), specijalizovana za praćenje tržišta. Iako se ovi podaci odnose na tržište SAD-a, oni pokazuju trend koji je prisutan svuda.
Taj trend govori samo jedno - automobili su značajno poskupjeli, a prosječna prodajna cijena je u stalnom rastu.
Istorijski skupo
Prema posljednjem izvještaju KBB-a, prosiječna cijena novog automobila u SAD-u prvi put je premašila 50.000 dolara.
U drugoj polovini prethodne decenije ta cifra je iznosila oko 35.000 dolara, a 2020. godine oko 40.000, a sada prosječna cijena dostiže vrtoglavih 50.080 dolara.
Od avgusta cijene novih automobila porasle su više od 2%, dok je u septembru zabilježen rast od 3,6% - što je najveći skok prosječne cijene vozila u posljednje dvije godine.
Erin Kiting iz kompanije Cox Automotive izjavila je da su stručnjaci iz auto-industrije očekivali da će se ovo desiti i da će barijera od 50.000 dolara biti probijena, prenosi Zimo. "Bilo je samo pitanje vremena, posebno ako uzmete u obzir da je najprodavanije vozilo u Americi Fordov pikap koji košta više od 65.000 dolara", rekla je ona.
Tržište pokreću bogati
Trenutno tržište novih automobila u SAD-u pokreću imućnija domaćinstva, objasnila je Kiting. Takvi kupci imaju pristup kapitalu i povoljnim kamatnim stopama, pa uglavnom biraju skuplje modele.
Dio razloga za rast prosječne cijene automobila leži i u sve većoj popularnosti električnih vozila, koja su prošlog mjeseca činila 11,6% tržišta. Njihova prosječna prodajna cijena iznosi više od 58.000 dolara. Uz to, segment luksuznih automobila takođe bilježi rast - prodaja modela čija cijena prelazi 75.000 dolara porasla je za više od 6% u odnosu na prošlu godinu.
S druge strane, Kiting kaže da tržište automobila vrijednih oko 20.000 dolara praktično više ne postoji. Zbog toga kupci sa nižim primanjima, kojima su novi automobili preskupi, sve češće posežu za polovnim vozilima.