revolucionarno

Gradi se put koji će puniti električna vozila, Švedska prva u svijetu

Autor Vesna Kerkez

Još nije odabrana tehnologija punjenja koja će biti primijenjena, ali se očekuje da će put kompletno biti završen 2025. godine

Izvor: Trafikverket

Izgradnja prvog trajnog električnog puta na svijetu, koji će puniti baterije električnih vozila u pokretu, počinje u Švedskoj.

Ta zemlja je prethodno već sprovela četiri pilot-projekta, odnosno konstruisala četiri privremene elektrifikovane dionice, uključujući i jednu u gradu Lundu.

Međutim, ova nova dionica puta u dužini od 21 kilometara će biti trajna. Tu elektrifikovanu saobraćajnicu gradi Trafikverket – švedska uprava za saobraćaj, koja trenutno traži izvođače za taj projekt.

Trafikverket još uvek nije odabrao tehnologiju punjenja baterija koju će primijeniti u ovom revolucionarnom projektu, ali očekuje se će kompletno projektovanje i izgradnja biti završeni 2025. godine, nakon čega će ubrzo saobaćajnica biti puštena u rad.

Tri opcije za ugradnju "struje" u kolovoz su u opticaju: nadzemne instalacije, prizemne električne šine na površini puta koje električnu energiju prenose putem vođice (nalik tramvajskoj troli) koja se nalazi ispod vozila ili induktivne zavojnice ugrađene u put koje struju do vozila prenose bežičnim putem.

Prva dionica koja će biti elektrifikovana nalazi se na auto-putu E20, koji od Stokholma na sjeveroistoku, ide preko Geteborga, do Malmea na jugu. Sama elektrifikovana dionica se proteže između Halsberga i Erebroa, i namjerno je odabrana pošto je to jedan od glavnih saobraćajnih koridora za komercijalni prevoz robe.

Švedski Tehnološki univerzitet Čalmers u martu je objavio studiju u kojoj se sugeriše da bi kombinacija električnih saobraćajnica (na 25 odsto najprometnijih nacionalnih i evropskih puteva) i kućnog punjenja električnih vozila prestavljala optimalno rješenje za prelazak na električna vozila.

U tom slučaju bi, prema tvrdanja naučnika, baterije u električnim vozilima mogle da budu znatno manje.

BONUS VIDEO:

Bežično punjenje električnih automobila
Izvor: Cornell University

 (MONDO)