Švedska će prva u svijetu dobiti električni autoput, a do 2045. godine bi mogla imati čak 3.000 kilometara električnih saobraćajnica.
S obzirom na to da je Evropska unija prošli mjesec odlučila da svi novi automobili do 2035. ne smiju emitovati ugljendioksid (CO2), njene članice nastoje imati infrastrukturu za putovanje bez fosilnih goriva.
Električnim autoputem će biti omogućeno punjenje baterije vozila dok se budu njime kretala. Stručnjaci smatraju da će to značiti duža putovanja za vozila s baterijama manjeg kapaciteta. Time bi trebalo biti onemogućeno dugo čekanje na stanicama za punjenje strujom.
Kako je objavio Euronews, Švedska je kroz nekoliko projekata pionir u elektrifikaciji puteva, a među tim projektima je električni autoput kojim bi trebala biti povezana logistička čvorišta između gradova Halsberg i Orebro koji se nalaze između tri velika grada – Štokholma, Geteborga i Malmea.
Kako će funkcionisati električni autoput
Prva dionica električnog autoputa bi trebala biti izgrađena do 2025., ali još nije odlučeno kako će se njime omogućiti punjenje vozila. Postoje tri mogućnosti, a to su sistem lančane mreže, induktivni sistem i provodni sistem.
Sistemom lančane mreže mogla bi se puniti samo teška vozila. Riječ je o sistemu koji se trenutno koristi za napajanje tramvaja i trolejbusa. Ovakav sistem za teška električna vozila je u upotrebi od 2018. na saobraćajnici kojom su povezani štokholmski aerodrom Arland i logistički centar u Rosersbergu. Na cesti dugoj dva kilometra je kontaktna šina na koju se vozilo priključi kako bi se napajalo strujom.
Induktivni sistem podrazumijeva to da se ispod ceste nalazi posebna oprema kojom se vozilo napaja. Zavojnica u vozilu tu struju koristi za punjenje baterije.
Provodni sistem funkcioniše poput punjača za pametne mobitele. No, umjesto, punjača, na cesti je podloga koja omogućava bežično punjenje. U švedskom gradu Visbi je 2020. omogućeno bežično punjenje električnih autobusa i kamiona.
Potencijalne koristi za privatne automobile
Istraživanjem je utvrđeno da bi se električnim saobraćajnicama veličina baterija automobila mogla smanjiti za 70 posto. Pri tom je utvrđeno da u Švedskoj ne bi morali biti elektrifikovani svi putevi. Procjena je da bi bilo potrebno elektrificikovati 25 posto saobraćajnica.
Švedska sarađuje sa Njemačkom i Francuskom po pitanju izgradnje električnih saobraćajnica koje namjeravaju graditi i Italija, Velika Britanija i Sjedinjene Američke Države.
(Klix.ba)