• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Kako će izgledati prelazak na električne automobile

Autor Ilija Baošić

Imamo još 12 godina prije nego što i sami osjetimo odluku Evropske unije o zabrani dizelaša i benzinaca, pa se postavlja pitanje - kako će izgledati taj prelazak.

 Kako će izgledati prelazak na električne automobile Izvor: Kia

Evropski zakon, koji je potvrđen početkom 2023. godine, zahtijeva od proizvođača automobila da do 2035. godine postignu smanjenje emisija ugljen-dioksida od 100%, sa namjerom da ih spriječe da prodaju vozila koja sagorevaju benzin ili dizel. Iako određena izuzeća postoje, većina proizvođača moraće u najvećoj mjeri da usmjeri svoju proizvodnju upravo na četvorotočkaše sa motorima bez fosilnih goriva.

U korak sa najavljenim promenama na tržištu idu i interesovanja potrošača, pa prema posljednjim istraživanjima, već do 2030. biće više miliona električnih automobila na evropskim putevima (u nekim zemljama Baltika oni su uveliko i najprodavaniji), koji će se puniti kod kuće, ali i na radnom mjestu, u komercijalnim sredinama i u pokretu. Aleksandar Vasić iz kompanije Eaton smatra da energija za sve ovo mora da dođe odnekud i opterećenje se mora ravnomerno rasporediti kako bi se izbjegli skokovi potražnje.

"Sistemi za skladištenje biće važan deo jednačine u novim okolnostima, kao i infrastruktura koja podržava dvosmerne tokove. Električna vozila će imati jedinstvenu ulogu - i kao teret i kao skladište energije zbog svojih baterija. Skladištenjem van vršnog opterećenja u sistemima zasnovanim na baterijama, zajedno sa obnovljivom energijom iz sredstava kao što su solarni paneli, domaćinstva i preduzeća mogu da je zadrže i koriste tokom nestanka struje, kao i da smanje račune prelaskom na snabdijevanje baterijama kada cijene budu na vrhuncu. Za većinu potrošača ovo je nov način upravljanja energijom. Ispravan rad podrazumijeva obraćanje pažnje na to kako njihova zgrada koristi energiju da bi razumjeli kada ima smisla puniti i prazniti sistem za skladištenje baterija", rekao je Aleksandar Vasić, klaster menadžer Eaton kompanije.

Iako je trend nov, rastuće interesovanje za sisteme za skladištenje energije predznak je stvari koje će vrlo brzo doći. Mnogi od nas će u bliskoj budućnosti drugačije postupati, ne samo zbog troškova, već́ i da bismo pomogli mreži da preuzme više obnovljive energije i da se nosi sa zahtjevima elektrifikacije u skladu sa zelenim agendama i očuvanjem životne sredine i planete.

Everything as a Grid

Sve što koristi ili generiše energiju razviće novi odnos sa mrežom kako bi omogućio dekarbonizaciju putem elektrifikacije. Jednosmerni tok iz proizvodnih kompanija, sa kojim smo svi upoznati, ustupiće mjesto fleksibilnom sistemu u kome se ona proizvodi na mnogim mjestima, teče gdje god je potrebna i shodno tome ima cijenu.

"Polet ka skladištenju energije koji je bio karakteristika posljednjih mjesec, u Eaton-u smo to vidjeli kroz višestruko povećanje potražnje za našim kućnim i poslovnim sistemima za skladištenje energije. To je dio promjene koja je već́ bila na putu, ali je ubrzana iznenadnim skokovima međunarodnih cijena", objašnjava Vasić.

Pored EV punjača tj. punjača za električne automobile i sredstava za obnovljivu energiju, kao što su solarni paneli, skladišta će u budućnosti biti ključni element infrastrukture u većini domova i poslovnih zgrada.

Sektorska sprega

Postavka koja povezuje EV sa zgradama, obnovljivim izvorima i skladištem energije poznata je kao spajanje sektora. To podrazumijeva, na primjer, korišćenje energije iz solarnih panela zgrade ili za napajanje aplikacija u zgradi (uključujući EV punjače) ili trgovinu njom na mreži, kako bi se pomoglo u balansiranju ponude i potražnje, uz softver koji optimizuje tokove.
Ukratko - preduzeća, domaćinstva i pojedinci će proizvoditi i trošiti energiju, ali i trgovati njome u mreži.

Nazad na bateriju

Lako je shvatiti zašto su mala preduzeća koja koriste energiju, kao što su restorani koji čuvaju hranu u frižiderima ili oni, koji se oslanjaju na opremu poput liftova i medicinske opreme, među mnogima koji se plaše ne samo rasta troškova, već́ i šta bi se moglo desiti u slučaju iznenadnog nestanka struje.

Baterijski sistemi za skladištenje energije obezbjeđuju bezbrižnost zbog rezervnog napajanja koje garantuje neprekidan rad vitalne opreme i sprečava potencijalno skupa oštećenja usljed iznenadnog gubitka ili prenapona kada se napajanje ponovo uspostavi.

"Energetska tranzicija će dovesti do tolikog broja novih tokova energije da smo skovali termin Everything as a Grid da bismo to opisali, a korišćenje sistema za skladištenje, zajedno sa električnim vozilima, biće među najboljim načinima za ostvarivanje koristi", zaključio je Aleksandar Vasić.

Možda će vas zanimati

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

NAJNOVIJE

Dnevni horoskop