Zbog manjka prakse propisane nastavnim planom, profesorice sa smjera Farmaceutski tehničar u Novom Gradu osmislile su kreativne radionice za svoje učenike koji na zanimljiv način spajaju teoriju sa praksom.
Učenicima druge i treće godine pomenutog smjera u Srednjoškolskom centru "Đuro Radmanović" praksa van škole nije isplanirana nastavnim planom, ali to nije spriječilo njihove profesorice Jovanu Samardžiju i Nikolinu Šašo da organizuju niz kreativnih projekata kako đaci ne bi ostali uskraćeni.
Šašo, koja je profesorica hemije i zadužena za teorijski dio i Samardžija, nastavnica stručnih predmeta farmaceutske grupe, spojile su svoja znanja i osmislile mnoštvo aktivnosti za učenike ovog smjera, među kojima se izdvajaju proizvodnja prirodne kozmetike i projekat “apoteka u školi”.
Učenici u školskoj laboratoriji tokom prakse prave meleme, losione, šampone, balzame za usne, kreme, masti, eterična ulja i slično, a sve to se može kupiti po pristupačnim cijenama.
Tačnije, cijene su kreirane po sistemu da svako “plati koliko može”, a prihodi se koriste za kupovinu novih sredstava za praksu. Na taj način učenici su motivisani da se više trude i uče na praksi, a rezultati rada vidljivi su u zajedničkoj kasi.
Jovana Samardžija, diplomirani farmaceut, za Mondo kaže da ovakav sistem rada nije samo zanimljiv učenicima, već i njoj kao predavaču.
“Kao nastavnici se trudimo da teorijskim znanjima damo fizičku dimenziju, te ih pretvorimo u proizvode i usluge, koji će njihovim korisnicima popraviti kvalitet života, a tako učenicima pokažemo da su sposobni da djeluju i mijenjaju svijet, ukoliko posjeduju znanja i vještine”.
Navodi da su učenici zainteresovani za ovakav način učenja jer omogućava da brže savladaju gradivo, a znanje je konkretno, mjerljivo rezultatom i sakupljenim novcem, što kod učenika stvara satisfakciju i želju za novim poduhvatima.
"U okviru praktične nastave izrađujemo prirodnu kozmetiku koju nudimo u našoj školi i drugim školama sa kojima komunciramo, naročito osnovnim, i tom prilikom afirmišemo naš smjer. Proizvode izrađujemo od sirovina prirodnog porijekla, naročito lokalnog, poput biljnih i eteričnih ulja, masti, voskova, svježih i sušenih biljaka", pojašnjava nam nastavnica.
Objasnila je da proces proizvodnje nije komplikovan farmaceutskim tehničarima jer je u skladu sa onim što izučavaju, a otkrila je i jedan recept:
"Na primjer, zagrijavanjem biljnih ulja, maslaca i masti te njihovim miješanjem sa vodom, hidrolatom ili čajem, uz dodatak vitamina za kožu, nastaje jedna hranljiva vitaminska pomada za kožu".
U nizu aktivnosti, osmišljen je i projekat “Apoteka u školi”, koji traje već nekoliko godina, a učenici u sklopu ovog vida praktične nastave se uče kako da predstave proizvod i komuniciraju sa kupcima/pacijentima.
Ova praksa nije isplanirana planom i programom, već je Samardžija kao nastavnik stručnih predmeta, odlučila da apoteku organizuje u školi.
Učenici "glume" prave apotekare i već par godina marljivo sakupljaju ambalažu upotrebljivih lijekova, koje koriste ljudi u njihovoj neposrednoj okolini. Pošto su to ambalaže sa uputstvima o lijekovima one im služe kao model za izučavanje i rad.
"Ti modeli izašli su iz lokalnih apoteka. Mi na nastavi simuliramo apotekarske uslove rada. Učenici se smjenjuju u ulogama apotekara i pacijenata i tako se pripremaju za konkretne poslove farmaceutskih tehničara".
Marljivi učenici i njihove profesorice ne sjede “skrštenih ruku” već se svakodnevno bore da unaprijede svoja znanja, ali i potrebne vještine. Njihove proizvode možete pronaći na instagram stranici “Školska apoteka”, a kupovinom pomažete praktičnu nastavu.
“Mnogo je zanimljivih sadržaja i načina kojima prevazilazimo tehničke i druge nedostatke na koje nailazimo u nastavi. To je samo dokaz da se uz volju i trud i u skromnim uslovima mogu ostvariti rezultati”, poručila je nastavnica Jovana Samardžija.
(MONDO)