BiH nakon skoro trideset godina postaje vlasnik svog neba. Večeras, iza ponoći otvara se novo poglavlje u istoriji vazduhoplovstva BiH, najavljuju iz BHANSE.
BiH će, u ponoć, konačno preuzeti potpunu kontrolu nad svojim cjelokupnim vazdušnim prostorom.
„Ovo je veliki dan za Bosnu i Hercegovinu kao državu, jer smo u relativno kratkom vremenskom periodu, kao najmlađa evropska agencija za pružanja usluga u vazdušnoj plovidbi, stvorili tehničke, kadrovske i sve druge preduslove da sami, u cijelosti, nadziremo vazdušni saobraćaj iznad teritorija BiH“, izjavio je ovim povodom direktor BHANSA-e, Davorin Primorac.
Primorac je naveo da BHANSA trenutno pruža usluge do nivoa leta 325, odnosno do 10.000 metara.
„U tom dijelu vazdušnog prostora odvija se 20 posto od ukupnog vazdušnog saobraćaja, odnosno riječ je o kretanju svega 200 aviona“, rekao je Primorac, dodajući da će od sutra BiH kontrolisati i do 1.600 preleta aviona nebom BiH.
BiH nebo, iznad 10 hiljada metara do sada su kontrolisale Srbija, Crna Gora i Hrvatska, i tako inkasirale milione maraka. Miliona se nije lako odreći, pa se i dalje vodi bitka oko dijela koji je do sada kontrolisala Hrvatska. U BHANSI, o tome ne žele, dok u Ministarstvu saobraćaja i veza Republike Srpske, poručuju da će i taj problem uskoro biti riješen, javila je ATV.
"Hrvatska strana iz svojih interesa pokušava nešto malo tu da ospori. Ali ne mislim da je to nešto značajno jer i oni imaju prelete prema Splitu i Dubrovniku preko BiH. Još uvijek je to usklađnivanje preklapanje na ivicama gdje ima preklapanja, ja mislim da će se to vrlo brzo riješiti", rekao je Neđo Trninić, ministar saobraćaja i veza Republike Srpske.
Do sada su izgubljeni milioni i milioni maraka, a od sutra će se novac slijevati u kasu BiH. Uz milione dolaze i nove odgovornosti.
"Mi smo na godišnjem nivou tim zemljama plaćali negdje cirka oko 30 miliona maraka. I sad ta sva sredstva ostajaće u BiH. To je jedan značajan finansijski benefit", istakao je Saša Dalipagić, zamjenik ministra komunikacija i transporta u Savjetu ministara BiH u tehničkom mandatu.
"To znači za nas jako mnogo u jendoj posebnoj odgovornosti preleta ogromnog broja, ja bih rekao hiljadu letova dnevno naši će ljudi sada morati kroz kontrolu leta pratiti iznad BiH. To je velika odgovornost, ali i znak naše osposobljenosti da dijelimo to sa našim partnerima u Evropskoj uniji", naglasio je Dragan Čović, predsjedavajući Doma naroda PS BiH.
Već tri godine traju obuke za kontrolore letova, a do sada ih je obučeno oko 70. Letovi iznad 10 hiljada metara kontrolisaće se iz Sarajeva, a oni ispod te visine, nadziraće se iz Banjaluke.
Podsjećamo, preuzimanje kontrole neba iznad BiH najavljivano je davne 2010. godine. Tada je Marinko Simunović, tadašnji direktor Direkcije za civilno vazduhoplovstvo BiH rekao kako će Bosna i Hercegovina najkasnije do 2013. godine preuzeti kontrolu nad svojim vazdušnim prostorom.
Pošto se to nije desilo, nova najava uslijedila je krajem 2013. godine, kada je tadašnji ministar saobraćaja i komunikacija BiH Damir Hadžić rekao da BiH planira da kontrolu svog vazdušnog prostora preuzme 2014, što se takođe nije ostvarilo.