"Nije loše ali..." postoji i za Nemačku, kojoj američke firme koje tamo posluju zameraju nešto što odave, iz SRbije, izgleda kao "naučna fantastika" - loše puteve, lošu energetsku infrastrukturu i zaostajanje u digitalizaciji.
Kao najveće prepreke za nove investicije i reinvesticije američke firme navode složeni poreski sistem i previsoke poreze u Nemačkoj, nedovoljnu podršku države, visoke troškove radne snage, nedovoljnu ponudu kvalifikovane radne snage na tržištu rada i nedovoljno korišćenje inovativnih tehnologija, na primer u sektoru veštačke inteligencije.
Kada je reč o digitalizaciji, američka preduzeća uočavaju dva fenomena: Nemačka je vodeća zemlja na području robotike i automatizacije procesa, ali u svim drugim segmentima digitalizacije u najboljem slučaju je - prosek.
Ovo je zaključak izveštaja KPMG-a, koji je prezentovan uz godišnju verziju tamošnje "bele knjige investitora"Američke privredne komore (AmCham).
"Amerikanci" (mnoge odtih firmi vode i sami Nemci) Nemcima zameraju i da previše zaziru od - rizika. Dodiše, to samo znači da neće Nemci biti ti koji će gurnuti svet u fonu ekonomsku krizu.
"Često se stiče utisak da privreda, politika i pojedina preduzeća traže savršeno rešenje, a da za to vreme propuštaju prilike koje se pojavljuju zahvaljujući digitalnoj revoluciji u svetu", kažu kritičari iz SAD.
Američke firme su takođe sve nezadovoljnije i nemačkom infrastrukturom. Samo 60 odsto njih vidi je kao "jednu od pet najboljih u EU - a to je čak 12 procenata manje nego pre dve godine.
"Da bi Nemačka ostala atraktivno mesto za strana preduzeća, morala bi više da uloži u izgradnju mreža za mobilnu telefoniju i električnu energiju, kao i u izgradnju saobraćajne infrastrukture", kaže Voren Marin iz KPMG-a.
Odnosi između SAD i Nemačke zategnuti su još otkako je Donald Tramp zapretio da će uvesti kaznene carine za automobile. Istovremeno, američke firme i dalje beleže dobar promet u Nemačkoj, ali imaju i zamerke, piše Dojče vele.
Prema istraživanju Američke privredne komore u Nemačkoj, 50 najvećih američkih preduzeća je u 2018. godini u Nemačkoj u proseku ostvarilo 5,5 odsto veći promet nego godinu dana ranije. Tih 50 firmi zaradilo je 177 milijardi evra.
Najveći promet je, kao i u 2017, zabeležio proizvođač automobila Ford (21,1 milijardu evra). Iza njega su Amazon (16,9 milijardi) i naftni koncern Ekson mobajl (9,4 milijarde).
Najviše radnika je i u 2018. godini zapošljavao MekDonalds - procenjuje se njih oko 60.000, ali to uključuje franšize (gde ljudi zapravo ne rade za Amerikacne nego za domaću firmu).
Za Ford je radilo 24.700 ljudi, a na trećem mestu je firma za dostavu pošiljki UPS (20.000). Za Amazon radi 18.000 radnika, a za proizvođača komzmetike i kućne Prokter end Gembl - 10.000.
Američke firme su, prema istom izvoru, generalno zadovoljne Nemačkom kao mestom poslovanja i daju joj ocenu "vrlo dobar.
"Ali, aktuelni izazovi, s obzirom na odnos prema američkoj spoljnoj politici, troškovima rada, energiji i digitalnoj infrastrukturi stvaraju određenu nesigurnost", kaže Frank Sportolari, predsednik Američke trgovačke komore u Nemačkoj.
Ta nesigurnost uočljiva je i u studiji konsultantske kompanije KPMG koja je, zajedno s rezultatima komore, početkom nedelje predstavljena u Frankfurtu. Iz nje se može saznati da samo još četvrtina ispitanih američkih firmi u Nemačkoj u iduće tri godine planira investicije u visini od najmanje deset miliona evra u toj zemlji. Pre dve godine je takve planove imala skoro polovina (47%).
Kad američke firme investiraju u Nemačkoj, onda to čine pre svega u tri pokrajine - Bavarsku, Severnu Rajnu Vestfaliji i Baden-Virtembergu. To su, iako ne tim redosledom, tri pokrajine s najjačim privredom u Nemačkoj. Prošle godine je Severna Rajna Vestfalija bila na prvom mestu sa 705 milijardi evra, ispred Bavarske sa 625 milijardi i Baden-Virtemberga sa 55 milijardi evra, navodi Dojče vele.