Prema nekim procjenama skoro polovini polovnih automobila uvezenih iz inostranstva u BiH je vraćena kilometraža. Stručnjaci tvrde da je to krivično djelo za koje neko mora da snosi odgovornost jer je riječ o prevari.
Sagovornici Mondo portala smatraju da u BiH nema auta kojem nije vraćena kilometraža, dok na gotovo svim auto-placevima postoji polovina takvih vozila.
"Kod nas se najčešće prodaju vozila uz tvrdnju sa su prešli između 180 i 220 hiljada kilometara. Problem nastaje kada se provjerom u ovlaštenom servisu utvrdi da je to vozilo takvu kilometražu imalo prije šest i više godina", rekli su za Mondo u jednoj banjalučkoj auto-kući.
Naglašavaju da zbog garancije vlasnici novih auta obično do pete godine svog limenog ljubimca odvoze u ovlašteni servis što se uglavnom poštuje.
"Međutim, kod nas se uglavnom kupuju auta stara sedam do deset godina koja su izašla iz navedene garancije. Nakon pregleda i proste matematike lako se može saznati koja je stvarna kilometraža, odnosno da su takva polovna vozila bar duplo 'podmlađena'", ističu poznavaoci ove problematike.
Takođe tvrde da ne može auto koji je u npr. Njemačkoj prešao 100 hiljada kilometara kod nas koštati 20 hiljada maraka, dok u je u toj zemlji njegova cijena 20 hiljada evra.
"U Evropi se vrijednost vozila procjenjuje prema pređenoj kilometraži. Da li je auto star godinu ili deset, a malo je prešao, on je skup. Naši prodavci ne mogu zaraditi ako ne vrate pređene kilometre. To je, nažalost, postala česta praksa", tvrde u banjalučkim auto-kućama.
Ševal Kovačević, dugogodišnji vještak saobraćajne struke, tvrdi da je vraćanje kilometraže učestala pojava u BiH prilikom uvoza vozila iz zapadnih zemalja, kako od strane trgovaca tako i od privatnih lica.
On smatra da se takve stvari mogu otkriti i spriječiti homologacijom i pregledom vozila prilikom uvoza.
"Auto se spoji na računar sa odgovarajućim softverom koji prikazuje detaljan listing i stanje vozila. Tako se kupci mogu zaštiti od eventualnih prevara i u svakom trenutku znati sve o vozilu prije kupovine", rekao je Kovačević.
Naš sagovornik smatra da vraćanje kilometraže treba odrediti kao krivično djelo jer se radi o prevari.
"Vrijednost takvog vozila je bitno manja u odnosu na cijenu kakvu prodavac želi prikazati", rekao nam je Kovačević.
On je rekao i jedan zanimljiv podatak - da će u Evropi od 2022. godine sva vozila morati imati takozvanu "crnu kutiju".
"Ona će bilježiti bukvalno sve, počev od kilometraže pa do detaljnih informacija o eventualnim udesima, prodaji vozila i slično. Do tada nama valja živjeti i boriti se sa podvalama", podvukao je Kovačević.
Pojedini regionalni mediji objavili su informaciju da su francuski autoklub (ACA) i njemački autoklub (ADAC) pokrenuli veliku kampanju borbe protiv namještanja kilometraže što je, kako je navedeno, veoma važno i za kupce polovnih automobila na Balkanu pošto se procjenjuje da se na tržištima navedenih evropskih zemalja prodaje od 30 do 50 odsto "podmlađenih" vozila.
Da u BiH postoje mahinacije u vezi sa vraćanjem brojčanika koji pokazuju pređene kilometre ukazuju i zaposleni na portalu "Dijagnostika vozila" koji se bave servisom italijanskih vozila.
"U većini slučajeva sumnje naših klijenata su opravdane. Nemamo precizne podatke, ali oko 40 odsto vozila sigurno ima vraćenu kilometražu", tvrde oni.
Prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje BiH (UIO) u ovu zemlju od 1. januara do 31. oktobra 2019. godine uvezeno je 53.791 polovnih i 9.454 novih automobila vrijednosti 863,7 miliona KM. U istom periodu prošle godine uvezeno je 68.298 automobila, od toga 59.220 polovnih i 9.078 novih.
Podsjećanja radi, BiH je od 1. juna zabranila uvoz polovnih automobila koji ne ispunjavaju Euro 5 standarde. Na auto-placevima koje smo ranije kontaktirali su potvrdili da su dobro snabdjeveni automobilima koji ispunjavaju novi standard, te da se najviše prodaju vozila koja koštaju do 10 hiljada KM.