Politika

Sutra posebna sjednica NSRS: Evo šta Srpska predlaže kako bi se prevazišla kriza u BiH

Autor Brankica Spasenić

Posebna sjednica Narodne skupštine RS o aktuelnoj političko-ekonomskoj situaciji počeće sutra u 12 sati u Banjaluci. U materijalu za sutrašnje zasjedanje, pripremljena je analiza postojećeg stanja i nekoliko prijedloga kako da se prevaziđe kriza u BiH.

Izvor: MONDO/Vedran Ševčuk

Podvučeno je da je, Republika Srpska kao državotvorni entitet u BiH, pokrenula procese institucionalnih reformi s ciljem da se dobiju bolja, pravednija i racionalnija rješenja u funkcionisanju vlasti i javnih politika u entitetima i na nivou BiH.

Na skupštinskom kolegijumu je ranije dogovoreno da će gostima biti odobreno obraćanje od ukupno 25 minuta. Potvrđeno je da će se poslanicima Srpske obratiti i predsjednik HDZ BiH Dragan Čović, dok je predsjednik SDA Bakir Izetbegović odbio poziv predsjednika NSRS Nedeljka Čubrilovića da govori na ovoj sjednici.

Kao jedan od osnovnih načina da se prevaziđu osnovni faktori krize u zemlji, izdvaja se tzv. “hrvatsko pitanje”, odnosno rješenje za legitimnu zastupljenost Hrvata u Predsjedništvu BiH i u Domu naroda FBiH.

“To nije samo hrvatski problem ili tzv. hrvatsko pitanje, nego problem cijele BiH. Najnoviji prijedlog hrvatskih predstavnika za izmjene Izbornog zakona i ponuđeni modeli predstavljaju argumentovanu osnovu za razgovore i postizanje kompromisa. Otklanjanjem problema ravnopravnosti hrvatskog naroda prevazišao bi se jedan od osnovnih faktora krize u funkcionisanju BiH. To bi bila povoljna osnova da se riješi i pitanje primjene presude Evropskog suda za ljudska prava u predmetu ‘Sejdić-Finci’ - navodi se u informaciji koja će se sutra naći pred poslanicima skupštine Srpske.

Istaknuto je i da “zbog svoje specifičnosti BiH ne može da se organizuje kao unitarna, centralizovana država, nego se, uglavnom, radi o specifičnom i složenom ustavno-pravnom sistemu i organizaciji države koji ima sličnosti sa sistemima Švajcarske i Belgije”.

Posebna pažnja posvećena je djelovanju visokog predstavnika, te ocijenjeno da “nedemokratsko nametanje odluka, zakona, ustavnih amandmana i smjenu legalno izabranih predstavnika”, predstavlja faktor koji je najviše doprinio sadašnjoj krizi u BiH.

“Posljedice nametnutih odluka bile su uglavnom negativne čemu smo svjedoci u ovo vrijeme kada je Valentin Incko nametnuo odluku kojom je mijenjao Кrivični zakon. Ne ulazeći u njegove razloge i motive, možemo konstatovati da je ta odluka nanijela veliku štetu povjerenju između naroda i negativno je uticala na kompromis i dogovor kao način donošenja odluka u BiH”, navodi se u skupštinskom materijalu.

U informaciji se dodaje i da se, na osnovu dosadašnje prakse može tvrditi da su visoki predstavnici, s vremena na vrijeme, namjerno stvarali krizu da bi što više produžili svoj mandat.

“Кrajnje je vrijeme da domaći političari preuzmu odgovornost i da zahtijevaju prestanak mandata visokog predstavnika na šta RS već duže vrijeme ukazuje. Ukoliko se zakoni mogu nametanjem staviti na pravnu snagu bez odluke Parlamentarne skupštine, tada ta skupština nije potrebna niti je potrebno učešće poslanika. U tom kontekstu treba razumijevati odluku poslanika iz RS da selektivno učestvuju u radu PS BiH”, podvučeno je.

Kritikovan je i rad Ustavnog suda BiH, te ocijenjeno da “izlazi iz okvira svojih ovlaštenja i donosi odluke koje nisu zasnovane na postojećim ustavnim normama i ne uzima u obzir kakve će posljedice imati”. Kao posebno sporne su navedene odluka u vezi sa određenjem nadležnosti za regulisanje imovinskih (svojinskih) prava i “pogrešno tumačenje državnog kontinuiteta BiH”.

“Na primjer, Ustavni sud je poništio zakon po kojem je 9. januar definisan kao Dan RS, zato što ga Bošnjaci i Hrvati ne doživljavaju kao svoj praznik. Da je Ustavni sud bio dosljedan tada bi ista argumentacija bila osnova i kod ocjene ustavnosti 1. marta kao Dana nezavisnosti BiH, zato što ga Srbi ne doživljavaju kao svoj praznik”, stoji u skupštinskom materijalu.

Objašnjen je i problem pravosudne vlasti, a politilki predstavnici Srpske smatraju da je nastao “zatvoren sistem koji nikome ne odgovara, gdje jedna, relativno mala grupa ljudi, vrši pravosudnu vlast”.

Predlaže se dogovor o modelu po kojem bi to pravosudno tijelo imalo o kao narodnim predstavništvima.