Malo je poznato da je jedna krađa voza bila ponos boraca protiv fašista tokom Drugog svjetskog rata. A ipak, mnogi vjerovatno nisu čuli za mašinovođu Vojina Nikitovića.
Upravo taj mašinovođa, rodom iz Užica, koga je rat zatekao na službi u Višegradu, napisao je nevjerovatnu stranicu istorije svojim podvigom sa početka Drugog svjetskog rata.
Naime, Vojin je jedne večeri odlučio da tajno u vagone smjesti 500 izbjeglica, mahom srpske nacionalnosti, i nakon toga je ukrao voz kojim ih je prebacio u Srbiju. Na taj način spasao ih je užasa koje je činila ustaška vlast u tada tek proglašenoj Nezavisnoj državi Hrvatskoj.
Ovog hrabrog mašinovođu iz Užica u njegovom planu nije uspjela da zaustavi ni potjera za vozom nakon krađe, ali ni barikade koje su bile postavljene.
Priča o njegovom podvigu je zaista filmska...
Jedno od glavnih izbjegličkih zborišta bio je Višegrad, koji je 1941. godine bio krcat ljudima koji su, poslije pripajanja Bosne i Hercegovine NDH, pokušavali da se spasu, bježeći ka Srbiji. Granica je, međutim, za njih bila zatvorena.
Vojin, osoba koja je žrtvovala svoj život da bi spasao druge, 10. avgusta uveče pokrenuo je voz sa izbjeglicama, a pored tih vagona, priključio je u kompoziciju i jedan vagon sa oružjem.
On je poznanicima među izbjeglicama pričao o svom planu i dao im zadatak da o tome obavijeste ostale, kao i da im prenesu da sa sobom ponesu što manje stvari kako bi što više ljudi moglo da se smjesti u kompoziciju koja se nalazila na sedmom kolosjeku. Vojin im je poručio da se ukrcaju prije smjene straže.
Pred ponoć, Vojin je ukrao lokomotivu broj 85009, nakon što je čuvar, sa kojim je imao prethodni dogovor, pobjegao kako poslije ne bi mogli da ga optuže da je bio saučesnik. Nedugo potom, voz je punom parom napustio Višegrad u pravcu Vardišta, odnosno spasa u Srbiji.
Vojin je proletio kroz stanice Vardište, Mokra Gora i Jatare, ignorisao je sve zaustavne signale i stigao do stanice Šargan Vitasi, gdje se zaustavio, strahujući da mu kotao ne eksplodira zbog velikog pritiska i preopterećenja. Tu su hrabrog mašinovođu obavijestili da je potera krenula, da je čitava pruga pod uzbunom, da ga na putu do Užica čekaju zasjede.
Hrabri mašinovođa je vozom uspio da se probije do Stupara nadomak Užica, a odmah nakon toga oružje je sakrio i dao partizanima, a putnike iz vagona je poslao u selo.
Nijemci su naišli na praznu lokomotivu koja se još pušila, i na prazne vagone, a u jednom od njih na prazne sanduke u kojima su prethodno bili puške i municija. Potjera i potraga nisu urodile plodom, nikoga i ništa nisu našli.
Vojin se nakon toga priključio željezničkoj četi i ratovao na strani partizana, bio je tri puta ranjen i zarobljen. Heroja ove priče su mučili i u logoru na Banjici, ali je nekako uvijek uspio da pobjegne. Sudbina ložača Ragiba Toka potpuno je nepoznata.
Iako je hrabri mašinovođa odlikovan za hrabrost, nažalost, Vojin je za mnoge danas ipak ostao zaboravljeni junak sa pruge.
Inače, nekoliko mjeseci nakon ovog hrabrog Vojinovog podviga, nedaleko od Višegrada, u Starom Brodu, ustaše su ubile oko 6.000 srpskih izbjeglica, mahom žena, djece i staraca.
Nema dileme, takva sudbina sačekala bi i one koje je Nikitović spasao.
(Mondo)