Automobili

Šta predstavljaju plavi stubovi na putevima? Ne mjere brzinu, malo koji vozač zna njihovu pravu namjenu

Autor Vesna Kerkez Izvor mondo.rs

Plavi stubovi na njemačkim putevima često zbune vozače koji se zapitaju da li mjere brzinu i čemu zapravo služe.

Izvor: Oli/youtube/Printscreen

Na njemačkim putevima vozače sve češće zbunjuju novi plavi stubovi, koji zbog oblika i veličine podsjećaju na radare za brzinu.

Ipak, to nisu radari, već uređaji za kontrolu putarina za teretna vozila. Stub, naime, sadrži tehnologiju koja provjerava da li je kamion podložan naplati putarine i da li je ona plaćena.

Od 1. oktobra 2015. godine u Njemačkoj je na 13.000 kilometara auto-puteva uvedena putarina za kamione s dopuštenom težinom od 7,5 do 12 tona, dok se na dodatnih 2.300 kilometara državnih puteva putarina naplaćivala od početka primene.

Dio šireg plana kontrole i naplate

Ipak, već od 1. jula 2018. godine, putarina je proširena na svih 40.000 kilometara državnih puteva, a uvođenje novih plavih stubova samo je dio šireg plana kontrole i naplate.

Iako su ovi novi uređaji na prvi pogled slični radarima, njihova funkcija nije ista. Plavi stubovi, poznati i kao "plavi radari", nemaju zadatak da kažnjavaju vozače zbog prebrze vožnje, već služe za nadzor kamiona na državnim putevima.

Kako funkcionišu plavi stubovi

Uređaji će pomoću On-Bord Junit sistema (OBU) za kamione, koji se automatski povezuje s uređajem prilikom prolaska, uporediti informacije skladištene u sistemu i snimiti slike kamiona, uključujući registarsku tablicu i opšti pregled vozila.

Za vozače kamiona novost neće donijeti velike promjene u svakodnevnom putovanju. Već su navikli na slične sisteme na auto-putevima, gdje su do sada bile postavljene naplatne kućice i mostovi. Međutim, ovi novi uređaji su manji, jednostavniji i lakše se uklapaju u okolinu.

Zanimljivo je da plavi stubovi nisu izabrani samo zbog svojih funkcionalnih prednosti, već i zbog svoje boje. Plava je izabrana kako bi se jasno razlikovali od klasičnih radarskih uređaja koji su obično manje uočljivi. Tako se želi spriječiti iznenadne reakcije vozača i paniku zbog pogrešne procjene da su uhvaćeni u kontroli brzine.