Ekonomija

Biti ili ne biti: Digitalizacija uslov opstanka privrede u Srpskoj

Autor Dragana Božić

Trenutni nivo digitalizacije u Srpskoj je vrlo nizak, ali su poslodavci svjesni da bez toga nemaju svijetlu budućnost. Problem su domaće IT kompanije koje se okreću stranom tržištu.

Izvor: Envato

Predsjednik Unije poslodavaca RS Saša Trivić kaže da poslodavci sve više shvataju značaj digitalizacije, s obzirom na probleme i sa nedostatkom radne snage i potrebe za procesom podizanja kvaliteta svih procesa u preduzećima.

„Poslodavci sve više shvataju značaj toga i za očekivati je da u budućem vremenu sve veći broj firmi nabavi savremene softvere koje će omogućiti standardizaciju i popravljanje procesa u okviru preduzeća“, kaže Trivić, koji će o temi digitalizacije u privredi govoriti i na predstojećoj konferenciji „D Days“ koja će se održati u Tesliću 30. septembra i 1. oktobra.

Trivić smatra da onaj ko se ne bude digitalizovao u narednih pet godina više neće postojati jer je sada digitalizacija jedna bitna komparativna prednost između preduzeća.

„Digitalizacijom postižemo bolji kvalitet proizvoda, skraćujemo vrijeme isporuke, štedimo materijal, radnu snagu i prema tome digitalizacija mora biti zadatak broj jedan svim poslodavcima u Republici Srpskoj jer bez toga sigurno neće biti konkurentni na tržištu“, kaže Trivić.

Navodi da je najveća prepreka ovom procesu to što domaće IT kompanije rade za mala preduzeća ili uslužno programiranje za inostranstvo.

„U ponudi su izuzetno visoke cijene tako da će poslodavci morati platiti ili visoku cijenu ili ostvariti neku saradnju sa domaćom IT industrijom da bi kao rezultat te saradnje i domaća industrija došla do finalnog proizvoda koji bi mogla prodavati ne samo na tržištu BiH nego i šire“, tvrdi Trivić.

Prema njegovim riječima u zadnje vrijeme su i manje firme zainteresovane za proces digitalizacije, a podrška kroz međunarodne projekte za digitalizaciju na neki način će pomoći.

„Problem su i znanja koja mi imamo. Ona su vrlo mala obzirom da dio poslodavaca nema stručnih lica u okviru preduzeća koji mu mogu pomoći tako da će ti međunarodni projekti pomoći da se olakša digitalizacija i da se promoviše njen značaj među poslodavcima“, zaključio je Trivić koji učestvuje na panelu “Digitalizacija privrede – biti ili ne biti”.

Izvor: Envato

Da će digitalizacija donijeti značajno olakšanje u poslovanju , ali i brojne prednosti za krajnje potrošače, saglasan je i Srđan Bjelić, rukovodilac Sektora za prodaju poslovnih rješenja u kompaniji m:tel, koja svojim primjerom pokazuje da je taj proces neminovan za uspješno poslovanje.

„Kompanija m:tel kao lider na našem tržištu, ima prije svega odgovornost, a i obavezu da značajne resurse, sredstva usmjeri na razvijanje procesa digitalizacije, kako bi, u konačnici, svi građani i pravna lica koristili savremena digitalna rješenja. Naša kompanija već nekoliko godina unazad, kroz raznovrstan spektar poslovnih rješenja i specijalizovanih programa, aktivno podržava digitalizaciju privrednih subjekata i tehnološki razvoj naše zajednice“, rekao je Bjelić za naš portal.

Razlozi zašto je ova kompanija odlučila podržati sistem digitalizacije, navodi Bjelić se manifestuju u modernim razvojnim trendovima i namjeri da korisnici imaju na raspolaganju savremene digitalne alate.
Ističe da digitalizacija, odnosno bilo koje poslovno rješenje ovog karaktera, nudi potpuno novi pristup svim preduzećima, koristeći savremene alate koji imaju pristup različitim instrumentima finansiranja i inovacijama.

„Raznovrsni aplikativni, softverski i korisnički sistemi omogućavaju krajnjem konzumentu usluge, prije svega finansijsku uštedu, a onda i sve ostale pogodnosti u smislu uštede vremena, ljudskih resursa i slično. Interno, unutar naše kompanije, sve vrste pohranjivanja podataka, baze, procesi i slično, klasifikuju se kroz određene digitalne sisteme i rješenja“, kaže Bjelić, koji je takođe jedan od panelista na predstojećoj konferenciji u Tesliću, čiji je medijski sponzor MONDO portal.

Bjelić navodi da su procesom digitalizacije u značajnoj mjeri olakšane procesne radnje, uštede u ljudskim i finansijskim resursima.

„Kroz naše digitalne intuitivne kanale, kao što je npr. m:go aplikacija, imate mogućnost praćenja svog telefonskog računa, plaćanja prepaid dopuna, kupovine interneta i mnoge druge. Trenutno razvijamo specijalizovane i intuitivne aplikativne sadržaje, koji će našim građanima olakšati svakodnevnicu i omogućiti značajne uštede“, rekao je Bjelić.

Kompanija m:tel već nekoliko godina unazad, kroz raznovrstan spektar poslovnih rješenja i Playground program, aktivno podržava i digitalizaciju privrednih subjekata i tehnološki razvoj zajednice.

„Jedan od takvih projekata koji radimo u saradnji sa Centrom za digitalnu transformaciju Privredne komore Republike Srpske je program podrške digitalizaciji malih i srednjih preduzeća. Program kroz različite alate, malim i srednjim preduzećima omogućava procjenu nivoa digitalne zrelosti, edukaciju, kao i jačanje kapaciteta kroz obuke koje vode eksperti iz oblasti digitalne transformacije. Svojim uslugama nastojimo ponuditi najbolja rješenja dostupna svima“, rekao je Bjelić.

Da je digitalizacija privrede u Srpskoj neophodna, pokazalo se upravo sada, kada se zbog pandemije sve više građana okreće digitalnim uslugama.

„Uticaj pandemije na način življenja i radnih procesa, biće sigurno revolucionaran, i tek ćemo vidjeti njegov obim u narednom periodu. Cjelokupna situacija nameće i predstavlja imperativ poslovanja u smjeru digitalnih rješenja i usluga“, zaključio je Bjelić.