U njemačkom maloprodajnom sektoru prodaja je neuobičajeno naglo opala, a posebno je ozbiljan pad kupovine prehrambenih proizvoda, vjerovatno zbog povećanja cijena, piše DW, dodajući da postoje i problemi sa isporukom.
Njemački trgovci na malo su zbog visoke inflacije u aprilu pretrpjeli neočekivano snažan pad prodaje. Uprkos popuštanju mjera virusa korona, njihova primanja su bila 4,7 odsto manja u odnosu na prethodni mjesec, pokazuju podaci Saveznog zavoda za statistiku. Ako se ignorišu cijene, realan minus je bio čak 5,4 odsto.
"Realna prodaja je tako dostigla najniži nivo od februara 2021.", kažu statističari. Ekonomisti su očekivali prosječan pad od samo 0,2 odsto.
Najviše je opala prodaja hrane. Poređenja radi, trgovina neprehrambenim proizvodima je realno smanjena 4,4 odsto, dok je trgovina hranom pala 7,7 odsto.
"Ovo je bio najveći pad prodaje iz mjeseca u mjesec od 1994.", kažu statističari, prenosi DW.
Dodaju da je takav razvoj događaja vjerovatno posljedica značajnog rasta cijena hrane i navode da su one u aprilu bile 8,6 odsto više nego godinu dana ranije. Inflacija cijena hrane ponovo je bila znatno iznad prosječnog rasta potrošačkih cijena, koji je u aprilu iznosio 7,4 odsto.
Prema mišljenju stručnjaka, trend rasta cijena hrane će se vjerovatno nastaviti.
Prema studiji Alijanc trejd, maloprodajne cijene hrane će u tekućoj godini vjerovatno porasti više od 10 odsto.
Udruženje poljoprivrednika danas je ponovo pozvalo na povećanje cijena hrane: "Hitno su nam potrebni veći prihodi od prodaje da bismo uopšte mogli da nastavimo da poslujemo", rekao je predsjednik Udruženja poljoprivrednika Joahim Rukvid za "Augsburger algemajne".
Nagli rast cijena hrane nije jedini problem sa kojim se maloprodaja trenutno suočava - zatvaranje velikih luka u Kini kao posljedica izbijanja korone dodatno je pogoršalo probleme isporuke u njemačkoj maloprodaji.
Kako je saopštio Institut ifo iz Minhena, u redovnoj mjesečnoj anketi kompanija, u maju se 80,1 odsto trgovaca žalilo da ne mogu da isporuče svu naručenu robu. U aprilu je to bilo samo 67,1 odsto, a na prethodnom maksimumu prošlog decembra 81,6 odsto.
Prema informacijama, u gotovo svim prodajnim centrima za gradnju i dom, kao i u supermarketima dijelovi rafova su potpuno prazni.
(Mondo)