Kultura

"Uspavanka za Aleksiju Rajčić" najbolja predstava ovogodišnjeg Teatar festa "Petar Kočić"

Autor Dušan Volaš

Predstava "Uspavanka za Aleksiju Rajčić" Narodnog pozorišta u Beogradu u koprodukciji sa "Sterijinim pozorjem" i Fondacijom "Novi Sad - prestonica kulture" proglašena je za najbolju na 25. Teatar festu "Petar Kočić", koji je održan u Narodnom pozorištu Republike Srpske.

Izvor: Dejan Rakita/Dejan Rakita

Odluku je donio žiri koji je radio u sastavu Duško Ljuština, Nataša Ivančević i Ana Tasić nakon odgledanih pet predstava u takmičarskom programu Teatar festa.

"Predstava se nagrađuje zbog zaokruženosti i uspješnosti cjelokupnog scenskog jezika - stilski i formalno neobičnog i inspirativnog dramskog teksta, sugestivnog, hipnotičkog zvuka, precizne, simbolički efektne scenografije, višeznačnog kostima, izražajne igre ansambla i režija - koja je vješto i maštovito povezala sve ove elemente u jednu estetski snažnu cjelinu", navodi se u obrazloženju žirija.

Nagrada za najbolju režiju na festivalu dodijeljena je Jugu Đorđeviću za režiju komada "Uspavanka za Aleksiju Rajčić".

"Režija je delikatno objedinila muzičke, dramske i koreografske segmente izvođenja, čisto i dosljedno, bez viška znakova. Ostvareno kroz stilizaciju i snoliki mizanscen, rediteljsko vođenje radnje vodi do izuzetno upečatljivog doživljaja igre, kroz sudar racionalnih i iracionalnih značenja", stav je stručnog žirija.

Priznanja za najboljeg glumca i najbolje glumice festivala otišle su u ruke Marka Baćovića za ulogu Spasoja Blagojevića u predstavi "Pokojnik" Crnogorskog narodnog pozorišta, te ravnopravno Jasni Diklić za ulogu Ane u predstavi "Moj sin samo malo sporije hoda" Sarajevskog ratnog teatra i Vanji Ejdus za ulogu Aleksije Rajčić, u predstavi "Uspavanka za Aleksiju Rajčić" Narodnog pozorišta u Beogradu.

Izvor: Dejan Rakita/Dejan Rakita

Kako je žiri naveo, Baćović je slojevito i raskošno prikazao Spasojev urođen bitangluk, sklonost ka krađi, korupciji i licemjerju i potpuno odsustvo etičnosti i ljudskosti: "Njegova igra teče uz upadljivu lakoću i nenametljivu spretnost, u građenju jednog prepoznatljivo savremenog moćnika, lešinara koji sa dijaboličnim šarmom uzima šta mu ne pripada".

"Jasna Diklić je svedenim i izražajnim sredstvima, na složenom prostoru prepleta apsurda, groteske i realizma, uobličila izvanredno autentičan lik koji postoji između stvarnosti i mašte, sjećanja i zaborava, mjestu koje štiti od bolova svakodnevice. Njena igra je odraz magije vrhunskog scenskog predstavljanja, zavodljivog i neuhvatljivog jer u sebe ugrađuje brojna značenja, ogledalo složenosti ljudske duše", pojašnjeno je u odluci žirija.

Dalje navode da je Vanja Ejdus odmjerenom i izražajnom osjećajnošću ubjedljivo predstavila Aleksiju, vješto oblikujući smjesu tragičnosti zbog neminovnosti bola trpljenja i pogubne želje za blizinom muškarca, i specifične vedrine, snage pomirenja sa patnjom.

"Elegantno obučena, kao da je junakinja neke glamurozne opere, ona gotovo ceremonijalno predstavlja Aleksiju koja postaje stub otpora prema poraznom i nazadnom patrijarhatu, ne gubeći svoju snagu, blagost i mir", stav je žirija ovogodišnjeg Teatar festa.

Izvor: Dejan Rakita/Dejan Rakita

Specijalna nagrada dodijeljena je Jeleni Kajgo za tekst drame "Rolerkoster", izborno izveden na sceni "Ateljea 212".

"'Rolerkoster' je vješto napisan, komičan i istinit komad koji se podsticajno razračunava sa problemima nacionalnih i vjerskih identiteta, ambivalentnog uticaja novih medija i tehnologija na svakodnevni život, emotivnim frustracijama, sa promijenjenim društvenim položajem žene, kao i sa apsurdima političke korektnosti. Tekst je vrijedan zbog upadljive savremenosti, britkih zapažanja i katarzičnog humora, pri čemu treba napomenuti da je naročito dragocjen jer se na naše repertoare u posljednje vrijeme rijetko postavljaju savremene domaće komedije, koje inteligentno pogađaju neuralgične tačke ovog vremena", pojasnio je žiri.

Pored ovih glavnih, zbog izvanrednih, posebnih uspjeha žiri je odlučio da dodijeli još dvije specijalne nagrade...

Naime, glumac Teodor Vinčić nagrađen je za specijalni doprinos scenskoj igri za ulogu robota u predstavi "Rolerkoster" "Ateljea 212", a zbog nesvakidašnje ubjedljive izražajnosti, izgrađene na jednolično ritualnim, ponavljajućim, specifično krutim pokretima koji autentično predstavljaju odraz vještačke inteligencije, fizički, ali i mimetički veoma ekspresivno.

Izvor: Dejan Rakita/Dejan Rakita

Druga specijalna nagrada, po mišljenju žirija, pripala je selektorki festivala Slađani Zrnić jer je, kako se u odluci navodi, znalački, vješto i promišljeno utvrdila umjetnički kvalitetan i značenjski podsticajan program, reprezentativan i tematski zaokružen, dosljedno okrenut ka pitanjima porodičnog i društvenog rasula, sveprisutne dekadencije, moralne i fizičke obogaljenosti.

U čast nagrađenih u nacionalnom teatru Srpske odigrana je opera "Deca" Narodnog pozorišta u Beogradu, koja je rađena prema tekstu Milene Marković, a u režiji Irene Popović, koja je komponovala muziku za komad.

U operi, uz pratnju pjevača, kamernog orkestra i hora nastupaju Nela Mihailović, Suzana Lukić, Predrag Miletić, Vanja Milačić, Pavle Jerinić, Milena Đorđević, Bojana Stefanović, Bojana Bambić, Dragana Varagić, Aleksandar Vučković, Miona Marković, Teodora Sparavalo, Jelena Blagojević i Vladan Matović.