Neiskusni pilot "šepurio" se pred vjerenicom, pa izazvao tragediju...
Na aerodromu banjalučkog Aero kluba 2. juna 1936. godine dogodila se jeziva avionska nesreća u kojoj su, pred očima 8.000 zabezeknutih ljudi, stradala tri mlada života. Tragediju je izazvao Dejan Zita (30), činovnik banske uprave i sin poznatog banjalučkog učitelja Ksenofona Zite, koji je nepripremljen, prvi (i posljednji) put u životu pilotirao avinom, a sve kako bi fascinirao svoju vjerenicu Roksandu, koja je bila u publici...
"Kao svake tako i ove godine Vrbasko kolo jahača priredilo je velike konjske trke. Kao po nekoj tradiciji na ove trke dolazi svijet sa svih strana Bosanske Krajine. Tako se i ovoga puta na velikom banjalučkom aerodromu bilo iskupilo oko 8.000 ljudi, koji su posmatrali konjske trke", izvjestilo je beogradsko "Vreme" 3. juna 1936. godine. Po završetku trka bio je predviđen egzibicioni avio-let.
Beogradski list opširno piše ovom događaju, donoseći detalje tragedije u kojoj su, po samom završetku konjske trke, dogodila nesreća u kojoj su život izgubili pilot Dušan Simić, srekretar Aero kluba Dejan Zita i policajac Petar Kljajić:
"U avion je prvo smješten veliki paket propagandnih letaka za civilnu avijaciju, a zatim je nasmijan prišao avionu sekretar Aero kluba u Banjaluci g. Dejan Zita, činovnik banske uprave, star oko 30 godina. Kad je stigao pilot mehaničar g. Dušan Simić, 25-ogodišnji mladić, Dejan Zita je odmah uskočio u avion na pilotsko mjesto i doviknuo pilotu da će on danas upravljati avionom, jer je on naučio pilotiranje još u Francuskoj..."
Simić je upozorio Zitu da mu ne može dozvoliti da upravlja avionom, pogotovo što su tri svjećice motora aviona bile pokvarene. Međutim, pretjerano ambiciozni Zita, koji je, kako navodi list, "bio mnogo zagrijan za avijaciju", nije htio da posluša pilota Simića i stavio je avion u pokret:
"Već poslije nekih pet minuta iza jednog jakog zaokreta u vazduhu dogodila se strašna katastrofa. Tek što se digao nekih 50 metara, na avionu je nastupio kvar, usljed čega su iz aparata sjevnule jake varnice, a samo jedan trenutak zatim avion se survao na zemlju i udario tako snažno da se odmah zapalio. Sve ovo posmatralo je nekoliko hiljada ljudi, žena i djece. Plamen od benzina lizao je 20 metara u visinu, a u plamenu su se nalazili pilot Simić i sekretar kluba Zita..."
Oni su bili vezani za svoja sjedišta i nisu mogli nikako da se spasu. U nesreći je stradao i policajac Petar Kljajić koji je rastjerivao masu u momentu kada je avion padao.
"Svijet je bacao kapute i ćebad sa konja u namjeri da uguši vatru ali sve je to za tren oka sagorijevalo, jer je vatra bila uzela velikog maha. I dok su tijela ovih dvojice mladića sagorijevala i pretvarala se u ugljen, strašan smrad izgorjelog mesa širio se po vazduhu... Pri padu aviona jedno njegovo krilo udarilo je mladog policajca Petra Kljajića u glavu tako snažno da mu je rasprskalo lobanju", piše "Vrema", navodeći da je katastrofa mogla biti i neopisivo veća da je avion pao samo jedanaest koraka dalje od hangara gdje su bile lože i publika, poređana u kilometarskom redu.
List navodi da je katastrofu, pored ostalog mnogobrojnog svijeta posmatrala i gospođica Roksanda Zečević, vjerenica Dejana Zite:
"U prvi mah ona je pala u nesvjest, ali pošto je došla sebi sva izbezumljena od straha odjurila je u ulicu Nikole Pašića, gdje stanuju roditelji pok. Zite i saopštila im šta se dogodilo. Ova vijest strašno je potresla roditelje, pošto im je Zita bio jedinac..."
Specijalna komisija avijatičara je ustanovila da je nesreća uglavnom nastala krivicom Dejana Zite. Iako je Zita bio agilan i strastan ljubitelj vazduhoplovstva, on nije imao potpune kvalifikacije da može samostalno da upravlja avionom.
"U ovo je bila upućena i uprava Aero kluba, koja je pok. Ziti uvijek stavljala do znanja da ne smije sam upravljati avionom. Međutim Zita je preko svega toga prelazio, vjerujući koliko u sebe toliko i u sigurnost novog aparata koji je Aero klub dobio prošle godine i čije se krštenje trebalo obaviti ovih dana. Kako je nastao kvar na avionu — ne može se tačno ustanoviti — ali se pretpostavlja da je Zita kao neiskusan pilot dao aparatu previše benzina, usljed čega je došlo do defekta", navodi "Vreme", donoseći i fotografiju aviona prije poletanja.
A, originalna fotografija ove tragedije, na kojoj se vide avion u plamenu i ugljenisana tijela, nalazi se u zaostavštini poručnika Pavla Karleuše, djeda srpske estradne zvijezde Jelene Karleuše, koji je u to vrijeme službovao u Banjaluci...
Treba napomenuti da je nakon ove nesreće kod mladih Banjalučana naglo splasnulo oduševljenje aero sportom. Banjalučki Aero klub tada je spao na svega 275 članova, u vrijeme kad su, na primjer, klubovi u Nišu i Skoplju okupljali i po desetak hiljada članova...
(Mondo)