• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Jeli su ljudsko meso da prežive - 50 godina od najveće sportske tragedije: Avion udario u planinu, a oni postali heroji!

Autor Haris Krhalić

O padu urugvajskog aviona snimljeno je nekoliko filmova, a heroji Roberto Kanesa i Nando Parado godinama su prepričavali šta su proživjeli tokom čak 72 dana drame u Andima, u snijegu koji ne trpi nikakva strana tijela.

 Pedeset godina od pada aviona sa urugvajskim igračima ragbija Izvor: YouTube/CGTN/Banff Centre for Arts and Creativity/printscreen

Mali avion sa 40 putnika i pet članova posade krenuo je iz urugvajskog grada Montevideo u Santijago de Čile 12. oktobra 1972. godine, poslovno. Amaterski ragbi klub "Old Kristijans" planirao je da u glavnom gradu Čilea odigra meč protiv engleskog tima koji je bio na turneji, ali do te utakmice nikada nije došlo. Umjesto ragbi meča koji bi ispisao istoriju urugvajskog tima 13. oktobra 1972. godine dogodila se jedna od najvećih sportskih tragedija u istoriji.

Nakon kratke pauze u argentinskom gradu Mendoza, u koji je avion morao da sleti zbog oluje, nastavljeno je putovanje na kom je sve što je moglo - pošlo po zlu. Počevši od vremenskih uslova koji su bili katastrofalni, ali se i dalje vjerovalo da bi iskusni pilot Hulio Sezar Feradas mogao da savlada Ande, međutim... Pet decenija kasnije smatra se da je za avionsku nesreću kriv njegov kopilot Dante Ektor Lagurara, koji je pogrešnom procjenom odveo u smrt 29 ljudi, a ostalim putnicima priredio veoma traumatično iskustvo u trajanju dužem od dva mjeseca...

PAD I PRVE SMRTI, POČETAK PREŽIVLJAVANJA!

Lagurara je, greškom, počeo da spušta avion misleći da su stigli do grada Kuriko. Zapravo su bili na otprilike 70 kilometara od cilja, pa je avionska nesreća bila neminovna. Avion je udario u Ande, a nakon početnog kontakta odvaljena su mu oba krila i rep. Trup aviona počeo je da klizi niz snijegom pokrivenu planinu, a pri brzini od 350 kilometara na sat udario je u ledenu ploču ispred sebe. Već tada je bilo jasno da je ovo jedna od najtežih avionskih nesreća koje su ikada pogodile sport.

Od 45 osoba koje su bile u avionu 12 je poginulo pri samom padu, a još nekoliko njih u prvim satima nakon nesreće. Oni su zadobili teške tjelesne povrede, a ogroman problem preživjelima pravila je i hladnoća. Nije bilo uslova da se zagriju, a u tim trenucima nalazili su se na preko 3.500 metara nadmorske visine, u snijegu, negdje između Argentine i Čilea, ni blizu tamo gdje je kopilot mislio da jesu. Pogledajte detaljnu mapu putovanja:

Veran prikaz kako je došlo do nesreće i kuda su išli da pronađu pomoć.
Izvor: Youtube/Forrest Haggerty Channel

U roku od sat vremena za nestanak aviona saznalo se u Čileu, pošto je pilotska kabina imala konstantnu komunikaciju sa Santijagom. Već prvog dana četiri aviona počela su da pretražuju teško dostupan teren, a na udaljenu i nepristupačnu lokaciju poslati su i spasilački timovi. Sutradan je 11 aviona letjelo iznad područja koje je obilježeno kao eventualno mjesto pada, ali bez previše uspjeha. Po riječima preživjelih, oni su se trudili da budu pronađeni. Karminima su pokušali da ispišu poziv za pomoć na gornjoj strani trupa aviona, od prtljaga koji nije ispao napravili su krst, a kretnjama po snijegu probali su da skrenu pažnju. Najmanje tri aviona preljetela su iznad mjesta pada aviona, ali ih nisu uočili zbog loših vremenskih uslova i slične boje aviona i snijega. Potraga je otkazana nakon osam dana, bez nade da je iko uspio da preživi ovu strašnu nesreću, znajući da će tijela nažalost biti pronađena za nekoliko mjeseci, kada se snijeg otopi.

Od ljudi koji su preživjeli avionsku nesreću, mnogi su po prvi put vidjeli snijeg. Gotovo svi su živjeli na obali okeana, u lučkom gradu Montevideu i nikada ranije nisu bili na ovolikoj nadmorskoj visini. Što se tiče uslova za preživljavanje, oni su bili najgori mogući. Hrane nije bilo ni u tragovima, snijeg su pretvarali u vodu, a temperatura noću padala je i do 30 stepeni ispod nule. Postojali su i brojni drugi problemi poput hodanja po snijegu ili zaslijepljenosti belinom, ali ih je tim preživjelih riješio pod "komandom" Adolfa Strauča i kapitena ragbi tima Marsela Pereza.

Pogledajte obilazak Anda sa jednim od preživjelih putnika aviona, Eduardom Straučom:

Jedan od preživelih bio je sagovornik prilikom posete Andima.
Izvor: Youtube/Ricardo Pena

Nekoliko dana nakon pada preživjeli putnici pronašli su mali tranzistor zaglavljen između sedišta, a preko improvizovane antene uspostavili su vezu sa stanicama. U tom trenutku mogli su da čuju vijesti koje nisu bile nimalo dobre za njih - 11. dana nakon pada avona saznali su da za njima više niko ne traga!

"Hej, momci, imam dobre vijesti! Upravo smo čuli na radiju, obustavili su potragu za nama", viknuo je Gustavo Nikolič, student veterine. Njegova izjava šokirala je ostatak ekipe jer nikome nije bilo jasno zbog čega su to dobre vijesti, ali im je "Koko" u narednoj rečenici ulio preko potrebnu dozu samopouzdanja i vjere da će biti bolje. "To znači da ćemo morati sami da odemo odavde", rekao je Gustavo i ohrabrio ostale preživjele koji su već više od 10 dana bili izgubljeni u planinskim vrhovima Anda.

NAJGORA TAČKA - KANIBALIZAM

Nakon što je već u prvim danima pojedena zaliha hrane koju su imali, preživjeli u ovoj avionskoj nesreći shvatili su da niko od njih nema dovoljno energije za planinarenje. Svuda oko njih bili su visoki planinski vrhovi preko kojih su morali da pređu u potrazi za civilizacijom, mjestom sa kojeg bi pozvali pomoć.

"Naš zajednički cilj bilo je preživljavanje. Nedostajala nam je hrana, a na planini nije bilo biljnog i životinjskog svijeta. Shvatili smo da bi kroz nekoliko dana naša tijela postala preslaba da se bore sa nedostatkom hrane. Znali smo šta je odgovor, ali je to bilo previše strašno da bismo razmišljali. Da li smo se pretvorili u divljake? Da li je to jedina razumna stvar koja nam je ostala? Tijela naših prijatelja bila su napolju, u snijegu i sačuvala su proteine koji su nam bili neophodni", izjavio je kasnije Roberto Kanesa, jedan od preživjelih.

Izvor: YouTube/CGTN/printscreen

On je bio čovjek zadužen za sječenje, pa je uz pomoć razbijenog stakla iz pilotske kabine dijelio "hranu" ostatku tima. Kanesa je preciznim rezovima meso sekao na trake, a bio je i prvi koji je probao ljudsko meso, više od nedjelju dana nakon pada aviona. Poučeni njegovim primjerom ostali su pristajali da jedu ljude, ali bilo je i onih koji tu granicu nisu želejli da pređu. Prije svega zbog vjerskih ubjeđenja. Svi putnici na ovom letu bili su katolici, a jedina preživjela žena Lilijana Metol bila je posljednja koja je pristala da pojede ljudsko meso. Jedina tijela koja nisu dirana bile su majka i sestra Nanda Parada, koji nije dozvoljavao da se njihova tijela pojedu.

Na samom početku, preživjeli su imali jasna pravila o ishrani. Jeli su samo kožu, mišiće i salo, nakon što bi ih osušili na suncu da bi bili malo ukusniji. Kako je zaliha mesa postajala sve manja, preživjeli su donijeli šokantnu odluku - počeli su da jedu i unutrašnje organe, čak i mozak poginulih putnika.

PLAN ZA SPAS - MORA DA SE KRENE!

Događaj koji je potpuno promijenio svijest preživjelih bila je lavina koja je 29. oktobra zatrpala trup aviona. Tom prilikom poginuli su Marselo Perez, Gustavo Nikolič, Lilijana Metol i još petoro osoba, a ostali shvatili da im je ostanak na istom mjestu gotovo isti kao i gubitak života. Nakon što su uz mnogo muke uspjeli da se izvuku iz trupa aviona, napravili su plan za odlazak!

Kopilot Lagurara ispričao im je na samrti da su veoma blizu aerodroma u Kuriku, što je njima dalo nadu da bi tu lokaciju mogli da pronađu i peške, prelaskom preko jedne od okolnih planina. Iako neiskusni kopilot nije bio ni blizu kada je tvrdio da zna lokaciju na kojoj je avion pao, njegove rečenice bile su motivacija preživjelima da preuzmu stvari u svoje ruke i krenu ka civilizaciji od koje su bili odsječeni danima.

Potpuno izgubljeni u Andima, morali su da odluče na koju stranu će krenuti. Pretpostavljali su da je Čile, pa samim tim i grad Santijago, zapadno od njih, ali su prepreke bile prevelike da bi se uputili tamo. Istočno od njih teren je bio mnogo pristupačniji, pa su prvih nekoliko misija pokrenuli na tu stranu. U prvoj od njih pronašli su rep aviona, nekoliko tijela poginulih, kao i nešto hrane koja je bila u avionskoj kuhinji. Baterije koje su se nalazile u tom dijelu aviona nisu mogle da pokrenu radio koji su našli u pilotskoj kabini, pa im je pješačenje do civilizacije postalo jedina opcija.

Izvor: Youtube/Banff Centre for Arts and Creativity/printscreen

Parado, Kanesa i Antonio Vizintin krenuli su u nestvarnu misiju za spas čitave ekipe. Nakon nekoliko dana oklijevanja, 12. decembra počeo je njihov više od hiljadu metara visoki uspon na zapad, ka mjestu gdje su vjerovali da se nalazi grad Kuriko. Ponijeli su trodnevnu zalihu ljudskog mesa i zajedničku vreću za spavanje koju su sašili nakon pada aviona, da se ne bi smrzli tokom noći. Ostatak tima tri dana je gledao kako se tročlana posada penje na planinu koja je trebalo da donese spas, a bila je razočaranje. Umjesto grada, sa vrha su se pred njihovim očima ukazali novi planinski vrhovi koji su im u tom trenutku izgledali kao nemoguća misija. Vizintin se vratio u kamp jer im je ponestalo hrane, a Parado i Kanesa nastavili su put.

"Ti i ja smo prijatelji Nando. Toliko toga prošli smo zajedno. Hajde i da umremo zajedno", rekao je Roberto Kanesa prije pokreta, ispostaviće se sudbonosnog za njih dvojicu. Tokom ove avanture pronašli su mali planinski izvor, zatim i rijeku u koju se uliva taj potočić, a nakon nekoliko dana počeli su da nailaze na tragove civilizacije. Prvo životinje, zatim prostori za kampovanje, na kraju i krave na ispaši. Jedne večere, kada Kanesa više nije mogao dalje da hoda, ugledali su tri konjanika na drugoj strani rijeke. Sa njima su komunikaciju uspostavili tek sutradan, desetog dana od kako su krenuli da pješače. Objasnili su ko su i kakva im je pomoć potrebna, pa je tako započeta akcija spasavanja preživelih sa ljeta koji je amaterski ragbi tim trebalo da prebaci iz Montevidea u Santijago.

Ovako je izgledala jedna od misija koja je obilazila teritoriju Anda na kojoj se dogodila nesreća:

Putevima kojima su prošli dvojica preživelih putnika iz palog aviona.
Izvor: Youtube/Gary Masson

Helikoptersko izvlačenje preživjelih putnika trajalo je nekoliko dana, a ispostavilo se da im je spas donijelo pešačenje dugo gotovo 40 kilometara, preko nepristupačnog terena. Dvojica junaka koji su stigli do civilizacije bili su premoreni, na ivici gladi i snage, ali riješeni da ne umru na granici Čilea i Argentine. Kada su stigli do pomoći, 72 dana poslije pada aviona, Kanesa je imao samo 44 kilograma, polovinu težine sa kojom je krenuo na ragbi meč protiv engleskog tima.

Na tu utakmicu nikada nisu stigli, ali imena nekih od njih ušla su u legendu. Pad aviona na letu 571 postao je jedna od najpoznatijih sportskih nesreća u istoriji, a u budućnosti su na ovu temu pisane knjige i snimani filmovi. Nekoliko preživjelih - od njih 16 - napisalo je i potresne knjige o dešavanjima koja su se dogodila nakon što se urugvajski avion srušio u Andima, na današnji dan prije 50 godina.

Možda će vas zanimati

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

NAJNOVIJE

Kolumna - Nebojša Šatara

Navijači

MONDO Tim kola

FK BORAC

RK BORAC