Za sve su "krivi" Wizz Air i aerodrom u Tuzli.
Da se ljubičasti avion mađarske kompanije nije parkirao na tuzlansku pistu nikada ne bismo znali da jeftine avionske karte mogu i običnoj raji biti na dohovat ruke.
Od tada ponašamo se otprilike kao da se mjesta u avionima dijele džaba, pa plačemo što i nama u Banjaluci ne daju.
Kako se svi nadaju i kako se najavljuje, do Aerodroma Banjaluka će od jeseni letjeti avion(i) jedne od niskotarifnih (low cost) kompanija, a postoje velike šanse da to bude najpoznatija među njima, irski "Ryan Air".
Vlada RS do sada se naplaćala raznim avio-prevoznicima da lete iz Mahovljana (slovenačka "Adria", prije toga "AustroJet") i već godinama aerodromu uplaćuje 1,9 miliona KM godišnje kako bi funkcionisao. Sada tri-četiri puta sedmično iz Beograda do Banjaluke i nazad leti "Air Srbija" i to je sve, a opšte mišljenje je da to može mnogo bolje. Ako već plaćamo, 'ajde da imamo gdje i da odemo.
Subvencionisanje aerodroma i njihovo negativno poslovanje nisu neuobičajeni u svijetu. Niskotarfne kompanije kao što su "Wizz" i "Ryanair" nisu humanitarne organizacije. Vole da lete, ali vole i da zarade. Jeftinije karte nadoknađuju tako što sa manjim aerodromima koji ih žele ispregovaraju i pojeftinjenje ostalih troškova (svih taksi i drugih aerodromskih usluga). Često dobiju i direktne subvencije pa su aerodromi sa kojih takvi avioni lete često u minusu jer ne zarađuju mnogo od samih letova.
Ipak, broj putnika se značajno povećava i to može dobro da utiče i na aerodrom i sve djelatnosti u i oko njega, a tako i za grad i oblast gdje se aerodrom nalazi.
Upravo to se dogodilo u Nišu. Aerodrom je počeo poslovati profitabilno i to su uradili godinu dana prije roka. Međutim, Niš ima i "Ryanair" i "Wizz Air" i još neke avio-prevoznike na svojoj pisti. A ima i dobar menadžment. Većinu novca niški aerodrom zaradi na drugim poslovima: izdavanju poslovnih prostora, reklamnog prostora, parkinga, ali i kargo saobraćaju.
Tuzla iz koje leti samo "Wizz Air" ove godine iz budžeta dobija više novca nego banjalučki aerodrom - 3.570.000 KM - ali dio tih para potrošiće se za dogradnju aerodroma jer je postao premali za broj putnika koji pohodi Tuzlu zbog povoljnih cijena avionskih karata.
"Ryanair" dobija subvencije i da leti iz Zadra, ali to plaćaju turističko-hotelijerska udruženja jer im avioni brzo i lako dovoze stotine hiljada turista.
Šta to znači?
Nema sumnje da ćemo i mi (Aerodromi RS, Vlada RS...) izdvajati za sada nepoznatu svotu novca da bismo mogli letjeti na taj način. Možda i više od sadašnjih 1,9 miliona KM. Ali da smo to radili na vrijeme, do sada bismo već znali da li se isplati ili ne.
Kao zabačena kuća u selu do koje kasno dolaze struja i asfalt, naš aerodrom se posljednjii sjetio niskotarifnih letova i prespavao vrijeme širenja mreže ovih avio-kompanija na Balkanu. Aerodrom je (bio) javno preduzeće koje je kusur u nezakonitoj partijskoj raspodjeli direktorskih i radnih mjesta, a za osnovnu namjenu – vazduhoplovstvo – nikog nije bilo pretjerano briga.
Ranije je bilo pregovora i razmišljanja, ali godine su prošle u osnivanju i gašenju domaće avio-kompanije ''Skaj Srpska'', u čudnim vijestima o pregovorima sa sumnjivim kompanijama, i u gradnji drugog aerodroma u Trebinju dok ni sa ovog jednog nije imao ko, ni čim da leti.