Kada neko ne može ostvariti neku svoju želju, tada ima veoma neprijatno osjećanje osujećenja ili frustracije. Da li magija može da pomogne?
Kada realnost odbija da se uklopi u nečiju najsnažniju želju, nastaje potreba za magijskim uticajem na stvarnost, potreba za ljubavnom magijom.
Glavni princip magijskog mentaliteta je uvjerenje da nečije želje i osećanja mogu direktno uticati na zbivanja u spoljašnjem svetu. Vjeruje se da samom činjenicom da nešto snažno želi osoba "priziva” ili "izaziva” da se upravo tako i dogodi.
Iako se magijski mentalitet pojavio na početku ljudskog društva, povremeno se reaktuelizuje popularnom literaturom koja ga promoviše kao poželjni životni stav.
Kada sama želja nije dovoljna, ljudi smatraju da je potrebno želju izraziti nekim posebnim riječima ili propratiti nekim posebnim postupkom kako bi se povećao učinak na stvarnost. Tako nastaju različite magijske formule i radnje.
U našem narodu su poznati različiti magijski postupci u kojima postoji direktna analogija sa željenim stanjem. Na primjer: ako djevojka momku kojeg želi podmetne napitak koji sadrži samleven prah od krilca slijepog miša, tada će i on postati "slijep od ljubavi” za njom.
Ili, ako iz njegove kuće uzme jedan crijep i na njega se pomokri, a zatim ga vrati na njegovo mjesto, momak će se popišmaniti za njom, piše "Politika".
Kada ni ovi magijski postupci nisu uspješni, traži se pomoć "specijaliste", neke moćne osobe koja ume da vještije želi i da vještije baja. Ta osoba je upravo zbog svoje vještine označena kao vještac ili vještica. I ako ni to ne pomogne, to se po pravilu tumači time da su neke moćne mračne sile umiješale svoje prste.
Magijski mentalitet je veoma prisutan u našem narodu. Ljudi vjeruju da se magijski postupci mogu primjeniti ne samo da se pridobije partner, već da se nečija veza pokvari, da se nekome oduzme polna moć i slično.
Objašnjenje da je muž počeo da vara svoju ženu jer je svekrva, koja se inače protivila tom braku, postavila "nagaznu magiju” mnogima je sasvim prihvatljivo.
U Negotinskoj krajini, na primjer, bockajući iglom jastuk, djevojka govori: "Ne bodem jastuk, bodem svog suđenika: u oči, pod oči; u čelo, pod čelo; u srce, pod srce... da ne može da spava, dok mene, Jele, ne dođe da se razgovaramo, da se vjerimo".
Ljubavna magija nije skup proizvoljnih, bizarnih postupaka, nego logično uređen niz simboličkih radnji gde ništa nije slučajno: ni vrijeme, ni mjesto izvođenja, kao ni postupci ni sredstva.
Istraživanje ljubavne magije otkriva simbolički jezik gde se ključni simboli promjena i plodnosti, što je u skladu sa ciljem te magije - da se izazovu promjene na sebi, ali i kod momka, da je zavoli i, najzad, da djevojka bude plodna u braku.
Da bi se privoleo na ženidbu, koriste se raznovrsna, katkad poetična i nježna sredstva. Djevojke, na primjer, uoči Đurđevdana naberu travu oman i govore: "Omane, brate rođeni! Pomami (toga i toga) za mnom".
U Bačkoj se vjeruje da kada djevojka svom momku krišom u džep stavi slijepog miša, kako bi on išao za njom kao slijep, piše "Politikin Zabavnik"
Postupci koji simbolišu željenu promjenu jesu: pečenje, probadanje, a magijska sredstva su biljke koje imaju omamljujući miris ili ukus (pelin, bosiljak...). Simboli plodnosti su: jaje, jabuka, višnja...
Ljubavne čini izvode se u prelomnom trenutku vremenskog godišnjeg ciklusa: Đurđevdan (oživljavanje plodotvornih sila), Uskrs (simbol plodnosti), Božić (započinje godina). Često se izvode magijski postupci kad je mlad mjesec, mjesta su: prag, groblje, raskršće, smetlište.
U Frejzerovoj knjizi "Zlatna grana", piše: "Srpske i bugarske žene kojima teško padaju ograničenja bračnog života uzimaju bakarne novčiće s očiju mrtvaca, peru ih u vinu ili vodi i tu tečnost daju svojim muževima da popiju. Nakon toga muž postaje slijep za sve ženine ljubavne pustolovine, kao mrtvac na čije oči je bio stavljen bakarni novčić!"
Ako magijskim radnjama djevojka i ne postigne stvarni uspjeh, ona makar osjeća olakšanje, a to joj pomaže da sačuva duševnu ravnotežu.
Za razumijevanje psihološke osnove ljubavne magije neophodno je shvatiti koliko je čovjek koji pati zbog neuzvraćene ljubavi veoma podložan vjerovanju u svemoć želje.
(MONDO)