Treći ponedjeljak u januaru zove se najdepresivniji dan u godini. Ima li smisla ili je riječ o marketinškom triku?
Da li ste čuli za "tužni" ponedeljak? Poznat je kao najdepresivniji dan u godini i riječ je o trećem ponedjeljku u januaru mjesecu. Izaziva veliku polemiku u društvu. Dok jedni vjeruju da ima smisla i traže načine kako da ga prebrode, drugi tvrde da je riječ o običnoj izmišljotini i marketinškom triku koji je nezasluženo postao trend u svijetu. Šta je istina, ko je izmislio najdepresivniji dan i zbog čega?
Tekst o Blue Monday-u prvi put je objavljen u promotivnom članku kompanije "Skaj travel" 2005. godine. U njemu se navodi da je datum izračunat na osnovu formule i da se odnosi samo na stanovnike sverne hemisfere. Formulu je smislio Klif Arnal, u to vrijeme predavač u Centru za doživotno obrazovanje pri Univerzitetu u Kardifu. Kada su se u javnosti pojavile sumnje u ove tvrdnje, Univerzitet u Kardifu je izdao saopštenje u kome se distancira od Aranla, naglašavajući da je on bio "samo privremeni, honorarni predavač".
Depresivni ponedjeljak je ideja marketinške kompanije koja je želela da poveća prodaju letnjih aranžmana. Arnal je jednom prilikom priznao da je jednostavno odabrao datum kad su ga pitali da izračuna najdepresivniji dan u godini. "Prvo su me pitali da dođem do dana za koji mislim da je najbolji za rezervisanje letnjeg odmora. Kad sam počeo da razmišljam o motivima za bukiranje odmora, prisećajući se onoga što su mi hiljade ljudi govorile tokom posla ili radionica, ovi faktori upućivali su na to da je treći ponedjeljak u januaru posebno depresivan", objasnio je Arnal.
Njegova formula je uzimala činioce kao što su vreme putovanja, kašnjenje, vrijeme utrošeno na kulturne aktivnosti, slobodno vrijeme za razonodu, vrijeme provedeno u spavanju, vrijeme pod stresom, vrijeme potrebno za pakovanje, vrijeme potrebno za pripremu. Ipak, jedinice mjere nisu bile definisane, zbog čega nije bilo ni jasno kako jednačina može da se primeni. Mnoge Arnalove kolege rekle su da je riječ o besmislenoj formuli.
Uprkos tome, formula je postala globalno popularna, do te mere da brojni psiholozi upozoravaju na njegov loš uticaj kod osoba koje se zaista bore sa depresijom. "Nisam ni slutio da će formula steći popularnost koju ima", rekao je Arnal za CNN i dodao: "Uopšte se ne kajem". Izjavio je da je depresivni ponedjeljak podstakao razgovor o psihologiji u medijima.
Šta kaže struka?
"To nije ispravan način za podizanje svesti o mentalnim problemima. Kada kažemo da je taj jedan dan najdepresivniji u godini, bez ikakvih dokaza, banalizujemo koliko ozbiljna depresija može biti. Mentalno zdravlje najveći je zdravstveni izazov naše generacije. Trivijalizacija je potpuno neprihvatljiva", rekao je za CNN dr Antonis Kousoulis.
"Ako znate nešto o psihologiji, mentalnom zdravlju ili samo funkcionisanju stvarnog svijeta, depresivni ponedjeljak nema apsolutno nikakvog smisla. Ipak, dugi niz godina prati se u medijima kao da je to utvrđena činjenica. Nedjelje nakon Božića uvijek su relativno manje euforije zbog lošeg vremena, finansija iscrpljenih praznicima, nema prilika za slavlje", rekao je dr Din Burnet.
BONUS VIDEO:
(MONDO/T.V.)