• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Najveća rivalstva Formule 1

Šampionati Formule 1 uvijek su privlačili veliku pažnju gledalaca zbog neizvjesnih duela i superiornih i opasnih vožnji.

 Najveća rivalstva Formule 1 Izvor: MONDO

U sezoni Formule 1, koja je na izmaku, Sebastijan Fetel superiorno je odbranio titulu četiri trke prije kraja. Mladi Nijemac, koji je na stazi u Nju Delhiju na Velikoj nagradi Indije, stigao do četvrtog trofeja u nizu, nije imao pravu konkurenciju. Bio je dominantan u bolidu Red Bula, zbog čega su mnogi ocijenili da je Formula 1 izgubila draž. Fetel već godinama nema pravu konkurenciju, pa stoga ni trke nisu više interesantne kao ranije.

Ovo je priča o nekim prošlim danima i rivalima koji su obilježili epohe F1 svojim beskompomisnim vožnjama, "ratovima" na stazi i van nje i legendama zbog kojih su se trke gledale bez daha.

AJRTON SENA I ALEN PROST

Njihovo rivalstvo smatra se najvećim ne samo u Formuli 1 već u sportu uopšte.

Počelo je 1984. godine kada je Sena ušao u Formulu 1 i na trci u Monaku uspio da pretekne velikog Prosta u 31. krugu iskoristivši nevjerovatnu sposobnost da gotovo besprekorno odradi posao po jakoj kiši (kasnije je dobio i nadimak Kišni čovjek zbog velikoj broja pobjeda po tim uslovima), ali ipak nije dobio tu trku, jer je prekinuta neposredno poslije njegovog izbijanja na čelnu poziju, a po pravilima trijumf se pripisivao vozaču koji je vodio krug ranije, a to je bio Prost.

Ipak, Francuz je tada već shvatio da će sa momkom iz Brazila voditi mnogo žestokih bitaka u karijeri. Prost je kasnije pričao da je Sena želio uvijek i samo ne da pobijedi njega, već da ga uništi.

Interesantno je da je upravo Prost krajem 1987. godine predložio Ronu Denisu, šefu Meklarena, da dovede Senu u ekipu. To je značilo objavu rata, koji je trajao sve do Senine smrti 1994. godine.

Već prve godine Sena je velikom Prostu dao do znanja da je došao u tim da pobjeđuje. Kolizije je bilo i na stazi i van njene, a na trci u Eštorilu se zakuvalo nakon što ga je Brazilac sabio uz ogradu. Francuz je želio da ga obiđe, ali ga je Sena zatvorio i pribio u ćosak. Iako mu je Prost poslije toga objasnio da je to bio opasan potez, Brazilac nije mnogo mario za njegovu priču i bas taj drčni stav omogućio mu je da te sezone osvoji prvu od tri šampionske titule. On je gledao sa vrha, dok mu je dvostruki svjetski prvak disao za vratom.

Kako su se trke nizale, rivalstvo se rasplamsavalo. Več naredne sezone na trci u Imoli, uprkos dogovoru prije trke, Sena je iskoristio prvu šansu na stazi, prestigao svog timskog kolegu i trijumfovao sa dvije sekunde prednosti. Tada su prestali da komuniciraju, a smiješili su se samo jedan drugom kada su sponzori to tražili od njih.

Sezonu su okončali legendarnom trkom na Suzuki, u kojoj su se sudarili već u prvoj krivini i izletjeli sa staze, ali se Sena za razliku od Prosta koji je odmah napustio bolid, vratio na pistu, nastavio da vozi i pobijedio. Ipak, odlukom predsjednika FIA, koji je, gle čuda, bio Francuz (Žan Mari Balestr) Prost je proglašen svjetskim šampionom, a Sena je diskvalifikovan sa trke u Japanu, pa je okončao godinu na drugom mjestu.

Poslije takve odluke, Meklaren je napravio potez koji će zauvijek ostati u analima, uprkos tome što je njihov vožač trijumfovao, uložio je žalbu na konačan plasman u šampionatu.

Prost je odmah poslije toga napustio Meklaren i prešao u rivalski Ferari. I rat je nastavljen. Sena je 1990. osvojio titulu, ali tek pošto je velikom rivalu servirao hladnu osvetu.

Odluka je opet pala na posljednjoj trci sezone, u Japanu, a njih dvojica su se opet sudarila u prvom krugu. Telemetrija je kasnije pokazala da Sena uopšte nije kočio prije sudara, a kasnije je objasnio da je koristio baš istu, prljavu metodu rivala, kojom su ga godinama onemogućavali da časno i pošteno obavlja svoj posao.

Sena i Prost progovorili su tek 1993. godine, na oproštaju Francuza od Formule 1, a godinu dana kasnije legendarni Brazilac poginuo je na trci u Imoli.

Po odlasku Prosta Sena je izjavljivao da mu nedostaju njihovi žestoki okršaji, dok je Francuz više puta istakao da je Sena bio najbolji vozač protiv kojeg se takmičio i da je sigurno samo to da su, bez obzira na veliki rivalitet, uvijek veoma poštovali jedan drugoga.

Prost je nakon smrti Sene dugo razmišljao da li da ode na njegovu sahranu iz straha da bi mu neko od temperamentnih Brazilaca mogao nauditi zbog dugogodišnjeg rivalstva, ali je ipak to učinio i kako tvrdi - da nije kajao bi se čitavog života.

NIKI LAUDA I DŽEJMS HANT

Foto: Guliver/Getty images
Rivalstvo te dvojice vozača bilo je isključivo i samo na stazi. Lauda i Hant bili su veoma dobri prijatelji van staze, ali su ulaskom u bolide sve to ostavljali daleko iza sebe.

Prve varnice krenule su 1975. godine, kada je Hant kao vozač Hesket rejsinga uspio da pobijedi velikog favorita i kasnije šampiona za volanom Ferarija.

On je neočekivano pred start nove sezone dobo priliku da vozi za Meklaren. Emerson Fitipaldi riješio je da se povuče, pa je Hant dobio priliku da zauzme njegovo mjesto kao jedan od vozača sa iskustvom koji u tom trenutku nije imao angažman, budući da su mu čelni ljudi Hasketa neposredno prije toga saopštili da više ne računaju na njega zbog bahatog ponašanja.

Bio je prek, nije umio da kontroliše bijes, pa se jednom pesnicama obračunao sa kolegom iz suparničke ekipe, govorilo se da je točio šampanjca isto koliko i goriva, pušio je po dvije pakle cigareta dnevno, vodio raskalašan život, uvijek je bio u društvu lijepih žena, iako za izgled nije nimalo mario (često je nosio pocijepane farmerke, a na prijeme je čak dolazio bos). To ga je na kraju koštalo života, jer je u 45. godini umro od posljedica srčanog udara. Ali je bio iskren i svima sve govorio direktno u lice, zbog čega ga je Lauda, koji je bio sušta suprotnost - disciplinovan i revnosan vožač, volio.

Te 1976. dva velika prijatelja vodila su žestoku bitku za vodeće mjesto. Iako je Lauda odlično počeo sezonu, na Nirbugringu, desetoj trci sezone mu se desila velika nesreća, kada mu se zapalio bolid, a zbog opekotina mu je bio ugrožen život, pa je propustio dvije naredne trke.

Hant, koji mu je prvi pritekao u pomoć na stazi, je u njegovom odsustvu upisao pobjede, imao ih je ukupno pet, a onda je šampiona odlučila posljednja trka sezone, u Japanu. Hantu je bilo potrebno da osvoji treće mjesto i on je učinio taman toliko, dok je Lauda odlučio da parkira svoj bolid prije zavšetka trke, jer nije mogao da se izbori sa kišom, koja je padala "kao iz kabla". Britanac je osvojio titulu svjetskog šampiona sa samo bodom prednosti u odnosu na Austrijanca.

Niki Lauda je mnogo poslije njihove legendarne trke na Suzuki izjavio da je Hant najharizmatičnija ličnost koja se ikada takmičila u Formuli 1, što je bio veliki kompliment za čovjeka koji ga je za dlaku spriječio da veže tri titule zaredom u Formuli 1.

MIHAEL ŠUMAHER I DEJMON HIL

Foto: Guliver/Getty images/Mike Hewitt
Njihov rivalitet započeo je početkom devedetih, a posebno zanimljivo bilo je 1994. godine. U sezoni, u kojoj je poginuo veliki šampion Ajrton Sena, Nijemac i Britanac vodili su bitku do posljednje trke. Odlučio je duel u Australiji.

Šumaher je poslije izletanja sa staze, i povratka želio da prođe Hila, što mu ovaj nije dozvolio, pa je prilikom kontakta u krivini Nijemac na dva točka ostao van piste bez plasmana, dok je Britanac takođe morao da odustane nešto kasnije zbog težeg oštećenja na bolidu. Šumaher je poslije trke u Adelejdu, koja je izazvala mnogo polemike, slavio titulu sa samo bodom prednosti u odnosu na Hila. Bila je to njegova prva titula u bolidu Benetona od ukupno sedam u karijeri.

Njihova bitka nastavila se i naredne dvije godine. Šumaher je prvo odbranio tron, a zatim je vozač Vilijamsa uspio da stigne do svoje prve titule u karijeri 1996. godine, takođe poslije žestoke bitke sa njemačkim asom. Hil je odmah poslije toga napustio Vilijams, u F1 zadržao se još tri godine, vozeći za Erouz i Džordan, kojima je donio prvu pobjedu, a 1999. završio je karijeru.

Sa druge strane Šumaher je prelaskom u Ferari 1996. napravio istorijski potez i stigao do rekorda po broju osvojenih trofeja, a karijeru je okončao tek 2012. poslije pauze od četiri godine između 2006. i 2010.

MIHAEL ŠUMAHER i MIKA HAKINEN

Foto: Guliver/Getty images/Michael Cooper
Šumaher i Hakinen vodili su bitke na stazi od 1998. do 2001. godine.

Te 1998. Hakinen je za volanom Meklarena odlično počeo sezonu sa četiri pobjede u šest trka, ali je zvijezda Ferarija u nastavku uspio da nadoknadi zaostatak i dvije trke prije kraja stigne do diobe prvog mjesta. Ipak, u prelomnim trkama sezone, u Luksemburgu i Japanu, Finac je tehnički i taktički bolje odradio posao, upisao pobjede i stigao do prve titule u karijeri.

I sljedeće sezone uporni Nijemac žestoko je prijetio, ali je na sedmoj trci sezone na Silverstounu u Velikoj Britaniji polomio nogu zbog čega je morao na dužu pauzu. Vratio se u finišu sezone, bez šanse da sustigne finskog vožaca.

A onda je Šumi dočekao svojih pet minuta, koji su trajali pet godina. Kao i dvije godine ranije opet su glavnu reč vodili hladni Finac i uporni Nijemac i Ferarijev as konačno je uspio da se dokopa trona. Te sezone posebno je ostala u sećanju trka na Spa Frankoršampu i maestralan Hakinenov obilazak najvećeg rivala i Rikarda Zonte.

I godinu dana kasnije Šumaher je ostao na čelu, a godinu dana kasnije Hakinen je objavio da se povlači na jednu sezonu, a nedugo poslije toga saopštio je da završava karijeru u Formuli 1.

Šumaher, koji je još dugo vladao stazama, rekao je nakon povlačenja Hakinena da je to bio rival kojeg je najviše poštovao. Poznavaoci prilika u F1 tvrde da Finac nije imao takvo mišljenje o njemu.

FERNANDO ALONSO I LUIS HAMILTON

Foto: Guliver/Getty images/Ker Robertson
Priča o njihovom rivalstvu daleko je od prethodno navedenih.

Borba je krenula 2007. godine kada se Alonsu, kao dvostrukom uzastopnom šampionu u ekipi Meklarena pridružio Luis Hamilton. Španac, kao najmlađi svjetski šampion u istoriji držao je konce, ali je Hamilton vrlo brzo pokazao da je talentovan.

Na prvih devet trka završio je na pobjedničkom postolju, dok je u Kanadi slavio. Držao se rame uz rame sa Alonsom i obojica su bili u konkurenciji za titulu do posljednje trke, kada ih je Kimi Raikonen nadmudrio i sa samo bodom više od njih dvojice stigao do šampionske titule za volanom Ferarija. Njih dvojica podijelili su drugo mjesto sa istim brojem bodova.

Alonso se vratio naredne godine u Reno, sa željom da ponovi uspjeh iz 2005. i 2006, ali mu to ne polazi za rukom, već to čini Hamilton i to na trijumfalan način. Osvajio je trofej, kao najmlađi ikada, sa bodom ispred Felipea Mase.

Hamilton je poslije toga izjavio da će Fernando zauvijek biti njegov najveći rival i uporedio ih sa legenadarnim tandemom Prost - Sena.

"Fernando će uvijek biti moj Prost", rekao je Britanac.

Njih dvojicu u drugi plan posljednje četiri sezone gurnuo je Sebastijan Fetel. Zajedno su postali, kao i svi ostali aktuelni vožaci, Fetelovi rivali. Ali sudeći prema onome što mladi Nijemac radi u bolidu Red Bula ne nazire se da bi neko mogao uskoro da mu izađe "na crtu"...
(MONDO:Foto: Guliver/Getty images)

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

NAJNOVIJE

Kolumna - Nebojša Šatara

Navijači

MONDO Tim kola

FK BORAC

RK BORAC