Fićo, pezejac, tristać, jumbaš… Pročitajte kako se nekada u Jugoslaviji tepalo omiljenim autima i prisjetite se nekih od legendarnih modela
U bivšoj Jugoslaviju automobili su imala posebno mjesto u porodičnom životu - nakon duge štednje i odricanja konačno bi došao trenutak kupovine omiljenog četvorotočkaša, a dan njegovog dolaska u porodično "gnijezdo" bio je poput neke svetkovine.
"Inicijacija" novog mezimca vršila se obično tako što bi ponosni vlasnik potrpao što više svoje i tuđe djece u auto i provozao ih po komšiluku, nakon čega bi slijedilo ritualno pranje, pažljivo lijepljenje oznake "Yu", kačenje minijaturnih kopački ili rukavica na retrovizor...
Automobili u SFRJ bili su poput ravnopravnih članova porodice, a ljubav prema njima išla je dotle da im se "tepalo" i davani im razni nadimci, koji i dan danas bude lijepa sjećanja i nostalgiju.
Pročitajte nadimke nekih od najomiljenijih modela auta, koji su svojevremeno veselo jezdili drumovima bivše Jugoslavije...
1. FIĆO
Popularna Zastava 750, koja je počela da se proizvodi po fijatovoj licenci u Kragujevcu 1955. godine, momentalno je postala jugoslovensko nacionalno auto, predstavnik takozvane nacionalne klase! Model je ubrzo dobio nadimak "fićo", a danas djeluje potpuno nevjerovatno da su u njemu četvoročlane porodice, sa koferima, brdom hrane i morskim rekvizitima putovale na more!
"Fiću" su obožavali svi, jer kada se pokvari, svaki dio je navodno mogao je da se izradi svojeručno. U SFRJ je prestao da se proizvodi 1985. godine kao neperspektivan i prevaziđen, dok su Indijci 2008. počeli da proizvode auto sa vrlo sličnim performansama i opremom.
2. PEGLICA
Poljski Fiat 126P, po mnogima najgori, najmanji i najsporiji auto, a po drugima najlegendarniji model zbog svojih super-cool performansi, počeo je da se proizvodi 1972. godine. Kod nas je kršten kao "peglica" iz očitog razloga.
Cilindar zapremine oko 600 kubika produkovao je 'monstruozna' 23 konja, a uz ogromnu količinu karakteristične buke, bio je u stanju da ubrza od 0-90 km/h za 'zapanjujućih' 56 sekundi.
Peglica je jedini auto na kojem "gepek" znači isto što i "krov", a iz vremena kada se proizvodila, negdje do 2000. godine, ostala je zabilježena i poslovica: "Ko je Peglicu poznavao, ni Fića mu neće teško pasti."
3. TRISTAĆ
Zastava 1300, ubrzo prozvana "tristać", nedugo poslije "fiće" počela je da se proizvodi u Kragujevcu, takođe po fijatovoj licenci. Model je bio vrlo popularan i u bivšoj SFRJ, a od milošte su ga zvali "jugoslovenski mercedes" jer za tadašnje naše standarde to jeste i bio.
"Tristać" se proizvodio od 1961. do 1979. godine, a obično je bio službeno vozila banaka, boljih firmi i policije. Takođe je bio i prvi automobil koji smo zvali "limuzina" .
4. FOLCIKA
Folksvagen "buba" prvi put je prikazana 1936. godine prošlog vijeka kada je Hitler (idejni tvorac modela) za nju rekao: "Ovo će biti simbol nacističke Njemačke". Propast Hitlera i njegove naci države "buba" je preživjela, i ubrzo nakon Drugog svjetskog rata postala jedan od napopularnijih i najprodavanijih modela na svijetu.
Ovaj automobil važio je kao super-pouzdan i dugo je bio statusni simbol hipika i radničke klase. Svojim neprevaziđenim dizajnom, superiornim performansama i komotnom unutrašnjošću "folcika", kako je prozvana u bivšoj Jugoslaviji, dugo je ostala jedan od najpopularnijih modela.
5. PEZEJAC
Automobil Fiat 125pz, u narodu poznat kao "pezejac", svoj nadimak je dobio zbog posljednja dva slova u imenu. Prvi primjerak proizveden je 1967. godine, a model je odisao luksuzom. O njegovom komforu govori i izraz "pogubio se ko' prase u pezejac", koji asocira na gepek ogromnih dimenzija.
7. ŠKODILAK
Automobili Škoda, kao i većina stvari koje su dolazile iz istočnog bloka, svojevremeno su u bivšoj Jugoslaviji bili predmet sprdnje. Međutim, pošalice su posljednjih godina utihnule, a automobili Škoda danas su simboli konfora i pouzdanosti.
6. STOJADIN
Porodični automobil fabrike Zastava, sa oznakom 101, počeo je da se proizvodi krajem 70-ih godina prošlog vijeka u Kragujevcu. Dok se pravio, ovaj model prošao je kroz više varijanti (Mediteran, Standard, itd), koje su sve izgledare skoro isto. Postoji teorija da je "stojadin" ime dobio po tome što se raspada u 101 dio kada pređe brzinu od 101 kilometar na čas.
8. SPAČEK
Citroen 2CV zvanično se pojavio na Pariskom auto salonu 1948. godine, sa motorom od devet konjskih snaga, maksimalnom brzinom od 65 km/h, i potrošnjom od svega 4,5 litara benzina na 100 kilometara. Proizvodnja je trajala od 1948. do 1989. godine i za to vreme je napravljeno preko 3,8 miliona ovih auta, koje su kod nas prozvali "spaček". Ovaj model, jedan od najsimpatičnijih automobila svih vremena, proizvodio se i u najvećoj slovenačkoj luci Kopru, u firmi Cimos, sve do 1985. godine.
9. JUMBAŠ
Mercedes w 123 bio je auto bez kojeg se gastarbajteri nisu smjeli vratiti u zavičaj. Bio je obilježje uspjeha u inostranstvu, makar to značilo da u Njemačkoj spavate u šupi, jedete jednom dnevno i na posao idete pješke, dok vam je "merdžo" parkiran negdje na sigurnom. Zašto je ovaj model prozvan "jumbaš", nije baš najjasnije…
10. DVICA
Folksvagen golf II počeo je da se proizvodi 1983. godine, a osim u Njemačkoj, SAD, Belgiji, Južnoj Africi, Nigeriji i Meksiku pravio se i u Sarajevu, što mu donosi kultni status u bivšoj Jugoslaviji. "Dvica" je važila za super-pouzdano i za održavanje jeftino vozilo, "čiji se rezervni dijelovi mogu kupiti na svakoj trafici".
Pratite MONDO i na Facebooku, Twitteru ili Instagramu