Putnici juče satima nisu mogli da dolete ili odlete sa četiri aerodroma u Londonu jer pao kompjuterski sistem Kontrole vazdušnog saobraćaja Velike Britanije. Sam sistem inače datira iz sredine prošlog veka.
Patrik Meklahlin, državni sekretar za saobraćaj, zahteva odgovore od Natsa posle neprihvatljive greške koja je uzrokovala otkazivanje i pomeranje letova za 10.000 putnika.
Vazdušni prostor iznad Londona i severoistoka Engleske je juče popodne bio zatvoren na 36 minuta, a kasnije su bili potrebni sati da bi se rasčistila nastala gužva.
"Gužva ovih razmera je prosto neprihvatljiva, pogotovo u doba praznika", kaže Mekhlahlin.
Ovo je samo jedna od kompjuterskih grešaka u nizu sa kojima se susreo Nats poslednjih godina u centrali u Svansviku.
Jedan konsultant koji je radio za Nats kaže za "Telegraf" da je kompjuterski sistem trebalo da bude zamenjen "decenijama ranije", ali da će se sa sistemom iz šezdesetih raditi bar još dve godine.
Martin Tomas, gostujući profesor softverskog inžinjeringa na Oksfordu kaže da je postojeći sistem pravljen za Ameriken erspejs kasnih šezdesetih.
"On nije osmišljen je da se nosi sa današnjim obimom saobraćaja, ili da 'sarađuje' sa drugim modernim kompjuterskim softverom. Pisan je na jeziku 'džovijal' (Jovial), pa programeri koji ga održavaju moraju posebno da se obučavaju za to", kaže Tomas.
Zbog takvog programa Svansvik aerodrom je imao probleme od otvaranja 2002. godine, jer softver jednostavno ne može da se nosi sa količinom podataka koje dobija.
“Delovi softvera su čak iz 1980-tih i tako je Britanija jedina zemlja koja koristi tako star softver u ovako osetljive namene. Trebalo bi da se zameni sa sistemom kupljenim od jende španske kompanije, ali u roku od dve godine.".