Svjetski dan bez duvanskog dima: Stručnjaci kažu - sagorijevati kalorije, a ne cigarete | MONDOBA

  • Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Društvo

Svjetski dan bez duvanskog dima: Stručnjaci kažu - sagorijevati kalorije, a ne cigarete

Autor Dragana Božić
Autor Dragana Božić

Svake godine Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) obilježava 31. maj kao Svjetski dan bez duvanskog dima, s ciljem širenja svijesti o rizicima upotrebe.

Izvor: INZ/Mondo.ba

Godišnje otprilike šest miliona ljudi umre od bolesti povezanih sa duvanom a oko 1,2 miliona od posljedica izloženost nepušača duvanskom dimu.

Predviđa se da će se taj broj povećati na više od osam miliona do 2030. godine, navodi se u saopštenju Instituta za zdravlje i sigurnost hrane Zenica (INZ).

Možda će vas zanimati

"Pušenje znatno povećava rizik od nastanka bolesti srca i krvnih žila, naročito srčanog i moždanog udara te bolesti periferne cirkulacije. Štetnost pušenja za srce uglavnom uzrokuju nikotin i ugljen monoksid zbog svoje prisutnosti u dimu cigarete. Nikotin povećava potrebu srca za kisikom i hranjivim materijama, dok ugljen monoksid smanjuje sposobnost krvi da osigura srcu potrebnu količinu kisika. Rizik od raka pluća povećava se s brojem cigareta, udisanjem dima, ranim početkom pušenja, uvlačenjem dima iste cigarete nekoliko puta, te ponovnim paljenjem poluispušene cigarete", ističe Lejla Selimović iz INZ-a i dodaje da nikotin izaziva upale perifernih živaca i trajan grč na arterijama očne mrežnice.

Selimovićeva kaže da upotrebom duvana vid naglo slabi, teško se raspoznaju boje i javlja se nikotinska slabovidnost. Nikotin ubrzava demineralizaciju kostiju. Pušenje izaziva spolnu nemoć i neplodnost, pospješuje starost (bore oko očiju, suho i blijedo lice) i smanjuje radnu sposobnost. Pušenje gotovo uvijek ima veze sa nastankom raka bronha i pluća, grkljana, ždrijela, usne šupljine, jednjaka, bubrega, mokraćnog mjehura, gušterače ili vrata maternice, te do nekih oblika leukemije.

"Kod dojenčadi i male djece, izloženost duhanu može uzrokovati učestaliji bronhitis, upalu pluća, astmu, kao i akutnu i hroničnu upalu srednjeg uha, a može dovesti i do sindroma iznenadne dojenačke smrti. Pušenje kod trudnica uzrokuje spontani pobačaj ili prijevremeni porođaj", tvrdi Selimovićeva.

Dalje navodi da zbog pušenja, dim pun štetnih tvari koji trudnica udiše dolazi do krvotoka koji je jedini bebin izvor kisika i hranjivih tvari, što negativno utiče na njen rast i razvoj. Pušenje ostavlja kod pušača žute, ružne mrlje na zubima, neugodan okus u ustima i izaziva upalu desni, rani gubitak zubi, rak usta i grla.

Ove godine, odlukom Svjetske zdravstvene organizacije pod sloganom „Odlukom do prestanka pušenja“, Svjetski dan bez duvanskog dima ima za cilj podržati 100 miliona ljudi širom svijeta u njihovim pokušajima da se odreknu duvana kroz razne inicijative i digitalna rješenja.

"Pandemija COVID-19 dovela je do toga da milioni korisnika duvana žele prestati. Međutim, odvikavanje od duvana predstavlja izazov, posebno s dodatnim socijalnim i ekonomskim stresom koji donosi pandemija", kažu stručnjaci INZ-a.

Širom svijeta oko 780 miliona ljudi kaže da želi prestati, ali samo 30 odsto njih ima pristup alatima koji im mogu pomoći da prevladaju i fizičku i mentalnu ovisnost o duvanu. Zajedno sa partnerima, SZO će ljudima pružiti alate i resurse koji su im potrebni za uspješan pokušaj prestanka pušenja.

Savjeti za samopomoć u odvikavanju

Među deset savjeta za samopomoć kod prestanka pušenja stručnjaci ubrajaju sljedeće:

Napravite plan za prestanak pušenja, mislite pozitivno, prepoznajte situacije u kojima žudite za cigaretom te ih izbjegavajte, razmislite o prehrani, promijenite piće nakon kojeg vam odgovara cigareta (npr. uz kafu), te osigurajte podršku okoline za prestanak pušenja, porodice, prijatelja.

Takođe, preporučuju i da se pokrenete. Dokazano je da čak i pet minuta vježbanja smanjuje žudnju za cigaretom, držite se nepušača, ne gledajte pušače i ne zavidite im, napravite spisak razloga za prekid pušenja i na kraju koristite nikotinsku nadomjesnu terapiju koja udvostručuje šansu za uspjeh (žvakaće gume, flasteri, pastile, tablete ispod jezika, inhalatori).

Prestanak pušenja ima neposredne i dugoročne zdravstvene beneficije.

Nakon samo 20 minuta odvikavanja od pušenja, puls pada. U roku od 12 sati nivo ugljen-monoksida u krvi pada na normalu. U roku od 2-12 sedmica cirkulacija se poboljšava, a plućna funkcija povećava. U roku od 1-9 mjeseci kašalj i otežano disanje se smanjuju. U roku od 5-15 godina rizik od moždanog udara smanjuje se na rizik nepušača. U roku od 10 godina stopa smrtnosti od raka pluća približno je upola manja od pušača.

U roku od 15 godina rizik od srčanih bolesti rizik je kao kod nepušača.

Pročitajte i ovo

Tagovi

Još iz INFO

Komentari 0

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

MONDO REPORTAŽE