Nekoliko građana požalilo se Mondo portalu da su ih zaustavljali pripadnici policije bez zvaničnog obavještenja zašto su to učinili. Naši sagorovornici tvrde da nisu učinili niti jedan prekršaj.
Jedan naš sugrađanin opisao je jednu od situacija u kojoj ga je, kako kaže, policija zaustavila i ispitivala bez ikakvog razloga.
"Išao sam kući iz centra prema Lazarevu, trotoarom u Ulici Mladena Stojanovića. Kada sam već prošao zgradu Vlade RS začuo sam da neko za mnom galami: 'alo! Bio je to policajac koji je skoro trčao za mnom i prvo me kritikovao što se ne odazovem, a onda tražio da me legitimiše. Pobunio sam se i pitao šta sam to skrivio pa me zaustavljaju, a on je bio prilično neljubazan", kaže tridesetjednogodišnji Banjalučanin M.P.
On kaže da razumije potrebu policije da ponekad provjerava neke ljude, ali mu nije jasno zašto zaustavljaju građane kada ne postoji nijedan razlog za to.
"Ja sam bio normalno obučen, imao sam hlače i jaknu. Nisam imao naočare, ruksak, nikakve predmete u rukama, obrijan sam i ošišan. Nisam uopšte išao onim pločnikom pored Vlade, već običnim trotoarom za pješake pored ulice, nisam ni gledao prema zgradi. Bilo je to oko 21 čas naveče. Da su neki kasni sati, razumio bih", dodaje naš sagovornik i smatra da to policajci možda rade ''jer im je dosadno''.
Ovaj Banjalučanin zaključuje da će zaobilaziti ulicu kraj zgrade Vlade i uopšte mjesta gdje ima policije, jer ne želi dovede sebe u situaciju da opet zazire od toga da li će ga policijci zaustavljati kad im padne na pamet.
I tridesetpetogodišnji vozač Filip Š. iz Banjaluke takođe nam je opisao, kako tvrdi, "čudnu situaciju" u kojoj se našao.
"Vozio sam iz pravca banjalučkog Univerziteta na Starčevicu. Kada sam prošao raskrsnicu prema ovom naselju, primijetio sam policajca koji istrčava iz obližnjeg kafića i zaustavlja me na način kao da sam neki kriminalac ili razbojnik. Na moje postavljeno pitanje zašto sam zaustavljen nisam dobio nikakav odgovor. Tražio mi je sve moguće dokumente i gledao oko auta, da bi na kraju rekao da je primijetio da nisam koristio pojas što, naravno, nije bilo tačno. To je potvrdio moj kolega koji je bio suvozač u autu", rekao je ovaj Banjalučanin koji kaže da ovu situaciju neće nikad zaboraviti.
Nakon navedenih iskustava naših sugrađana od MUP-a Republike Srpske tražili smo odgovore na pitanje da li i kada policija smije/može da zaustavi vozilo ili prolaznika na ulici, kao i koje su obaveze policajaca, a koje građana u slučaju rutinske kontole.
Iz ove institucije pojašnjavaju da se zaustavljanje putničkog motornog vozila i lica vrši kako bi se utvrdilo da li su počinjeni prekršaji koji nisu vidljivi, a koji se utvrđuju uvidom u javne isprave ili pregledom vozila, "što je moguće učiniti tek po zaustavljanju vozila, odnosno lica".
Dalje se ističe da je prilikom legitimisanja lica i pregleda vozila, obaveza policijskog službenika da se ponaša u skladu sa zakonskim i podzakonskim propisima, te profesionalno, korektno i odgovorno.
"Takođe, policijski službenik je dužan da prilikom vršenja svojih ovlašćenja to čini u skladu sa Zakonom o policiji i unutrašnjim poslovima. Na uniformi policijskog službenika istaknuto je početno slovo njegovog imena i prezime, a na zahtjev građana, policijski službenik je obavezan i da se predstavi punim imenom i kaže organizacionu jedinicu Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srpske u kojoj je zaposlen", navodi se u odgovoru našem portalu.
Iz MUP-a RS pojašnjavaju da je policijski službenik dužan da građaninu izda prekršajni nalog samo ako je utvrdio da njegovo ponašanje ima elemente prekršaja, kako je to utvrđeno Zakonom o prekršajima.
"Građanin je obavezan da postupa po zakonito izrečenoj naredbi policijskog službenika. U slučaju da licu bude utvrđen prekršaj, lice je obavezno da preuzme prekršajni nalog i potpiše da ga je preuzeo, a o prihvatanju odgovornosti za prekršaj može naknadno odlučiti u roku predviđenom Zakonom o prekršajima", kažu u MUP-u RS.
Upotreba mobilnih radara
Neke od naših čitalaca zanimalo je i po kom principu saobraćajne patrole određuju gdje će se vršiti kontrola saobraćaja mobilnim radarom i da li je potrebno da se označi lokacija gdje se vrši kontrola brzine.
Iz MUP-a RS navode da svakodnevno prate stanje bezbjednosti saobraćaja na putevima Republike Srpske i vrše analizu saobraćajnih nezgoda sa posljedicama po lica, na osnovu čega se određuju dionice puta na kojima se postavljaju radarski sistemi.
"Prema važećim zakonskim propisima, odnosno Zakonom o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima BiH, nije propisana obaveza označavanja lokacije na kojima se vrše kontrole brzine kretanja motornih vozila", kažu u MUP-u RS.