Popunjen pasos zamjena procedura CIPS MUP.html

  • Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Društvo

Popunjen pasoš: Za jedne san, a za druge "noćna mora"

Autori mondo.ba Dušan Volaš
Autori mondo.ba Dušan Volaš

Građani BiH koji često putuju i prelaze granicu nerijetko su prinuđeni da zbog nedostatka prostora za pečate u važećim pasošima ove dokumente moraju da zamijene novim i to nekoliko puta godišnje - po istoj cijeni i proceduri.

Izvor: Guliver/Getty images/Joe Raedle

Iako je mnogim običnim ljudima san da "popune" pasoš, što je svojevrstan simbol čestih putovanja, postoje slučajevi kada nedostatak praznih stranica u ovoj putnoj ispravi postaje prava noćna mora.

Šoferi i prevoznici sa kojima smo razgovarali tvrde da imaju velike probleme, ali i dodatne novčane izdatke zbog čestog mijenjanja putnih isprava koji su uprkos popunjenosti i dalje važeći.

"Najveći je problem kada se voze češće ture. Zna se desiti da vozačima pasoš ne može trajati ni tri mjeseca, dok su procedure za zamjenu iste kao kada se vadi novi. 'Ozbiljniji’ prevoznici nekad moraju da promijene i do četiri pasoša godišnje i uglavnom se dešava da vozač sam snosi troškove zamjene", rekao nam je Nikola Grbić, predsjednik Udruženja prevoznika za unutrašnji i međunarodni transport Republike Srpske.

Možda će vas zanimati

Naš sagovornik tvrdi da prevoznici nemaju nikakvih povlastica ili ustupaka kada je riječ o ovom slučaju.

"Nemamo čak ni u hitnim slučajevima. Tada izdavanje novog pasoša košta 200 KM. Ranije smo se obaraćali nadležnim i za druga mnogobrojna pitanja, ali za nas oni jednostavno nemaju sluha. Upravo zbog takvih stvari i odlaze vozači. Žalosno je, ali moram pomenuti da je iz Republike Srpske u zadnjih godinu i po dana u inostranstvo otišlo više od četiri hiljade profesionalnih vozača i taj trend se svakim danom povećava", podvukao je Grbić.

Pojedini vozači, koji u prosjeku dva puta sedmično putuju u Hrvatsku, mogu da računaju da će im pasoš trajati najviše godinu dana.

"Vozim cisternu i najčešće idem u Hrvatsku. Pasoš mi traje najviše sedam mjeseci, a troškove zamjene plaćam sam, ponekad i dva puta godišnje. Koliko znam, ni jedna firma kod nas ne pokriva troškove vađenja novog pasoša svojim vozačima. Pri tome, kod nas pasoš košta mnogo više nego u drugim evropskim zemljama", rekao je za MONDO Sretko Kerkez, koji vozi cisternu za jednu banjalučku firmu.

pasoš, pasoši Izvor: Mondo/Dušan Volaš

Osim profesionalnih vozača i prevoznika gotovo iste probleme imaju i obični građani, kao i poslovni ljudi koji često prelaze granicu BiH.

"Otišla sam u CIPS da pitam za zamjenu pasoša zbog nedostatka prostora za pečate koje udaraju na granici. Bila sam iznenađena procedurom koja je ista kao da vadim skroz novi pasoš. Platila sam 55 KM, ponovo su me fotografisali i rekli da će pasoš biti urađen u zakonskom roku od mjesec dana. To praktično znači da ne mogu nigdje da putujem iako mi pasoš ističe tek 2025. godine", rekla nam je jedna Banjalučanka.

Kako bi saznali kakve su procedure i zakonske regulative, da li su određene kategorije stanovništva oslobođene navedenih pravila i postoje li materijalne naknade za zamjenu popunjenog vežećeg pasoša, obratili smo se zvaničnim institucijama koje izdaju putne isprave.

U Ministarstvu unutrašnjih poslova Republike Srpske kažu da su postupak, cijena pasoša i administrativne takse za zamjenu putne isprave zbog toga što je potpuno ispunjena pasoška knjižica, isti kao i zbog isteka roka važenja putne isprave.

"Zakon ne poznaje određene kategorije stanovništva kao posebne, koje pod drugačijim uslovima stiču pravo na posjedovanje putne isprave u BiH", pojasnili su iz MUP-a RS.

pasoš, pasoši Izvor: Guliver/Getty Images/Justin Sullivan

Računica je jasna - izdavanje novog pasoša u BiH iznosi 55 KM (cijena sa uključenom taksom od 5 KM). Ukoliko navedenu cifru pomnožimo sa četiri puta, dolazimo do cijene od 220 KM koliko je potrebno da jedan vozač plati godišnje u slučaju da toliko puta mijenja navedenu putnu ispravu. Za deset godina, koliko vrijedi pasoš, vozač mora izdvojiti 2.200 KM.

Region i neke evropske zemlje

Cijena izdavanja biometrijskog pasoša nove generacije u Srbiji s rokom važenja od deset godina iznosi 3.600 dinara (60 KM). Prema podacima Ministarstva unutrašnjih poslova Hrvatske, ukupna naknada za izdavanje pasoša iznosi 355 kuna (93 KM). Ukupni troškovi za izdavanje putnog lista (pasoša) Slovenije s rokom važenja od deset godina državljane stoji 46.10 evra ili 90.29 KM. Nešto manja je cijena pasoša Crne Gore – ukupno 40 evra, dok je putna isprava Sjeverne Makedonije 1.800 denara ili oko 57 KM.

Kada je riječ o EU i razvijenim državama Zapada, cijene izdavanja pasoša za punoljetne osobe variraju od zemlje do zemlje. Pa tako, recimo, cijena pasoša u Švedskoj iznosi 350 kruna (oko 64 KM), Njemačkoj 81 evro (oko 158 KM), Švajcarskoj 140 franaka (blizu 250 KM), Norveškoj 450 kruna (oko 86 KM), dok nova putna isprava za državljane Bugarske košta 40 leva, što je oko 40 KM.

PROČITAJTE I OVO

Još iz INFO

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

MONDO REPORTAŽE

loader