Vozači u BiH za neplaćene kazne za saobraćajne prekršaje duguju više od 73,5 miliona KM, podaci su Agencije za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka BiH /IDDEEA/.
U Federaciji BiH /FBiH/ vozači duguju 46.876.023 KM za saobraćajne prekršaje, u Republici Srpskoj 23.689.398 KM, a u Brčko distriktu više od 3,3 miliona KM.
Prekršaji su brojni - od vožnje neispravnog vozila, prekoračenja brzine, nevezanja sigurnosnog pojasa, pogrešnog parkiranja i slično.
Saobraćajni inžinjer Igor Marković smatra da su kazne male, kao i da u BiH ne postoje represivne mjere za njihovo neplaćanje, koje su mnoge druge zemlje uvele.
Marković je za portal "Kliks" pojasnio da u represivne mjere spada to da vozač ne može registrovati vozilo ako ima nagomilane kazne, ali da i tu nalaze "druge izlaze".
"Ukoliko vozač nagomila kazne onda registruje automobil na suprugu, dijete ili nekoga drugog. Ili rješava nagomilane kazne tako što prilikom oduzimanja vozačke dozvole umjesto svoje da nečiju drugu vozačku uz izjavu da tada nije vozio automobil. Tako imamo članova porodica sa nagomilanim saobraćajnim kaznama, a da čak godinama nisu sjeli u automobil", rekao je Marković.
Za rješavanje saobraćajnog prekršaja sudskim putem, Marković je istakao da često zna proći i više od dvije godine, pa se vozači vode logikom gomilanja kazni.
Za Markovića je pogrešan pristup i taj da je kazna upola manja ukoliko se plati u roku od osam dana, te da na određen način "potiče" vozače da prave prekršaje.
On smatra da se u BiH prilikom rješavanja saobraćajnih problema ljudi previše vode socijalnom politikom, ali da se takvim pristupom rješavanju saobraćajne problematike ne može urediti društvo niti napraviti saobraćajna kultura.
"Kazne su male u odnosu na broj vozila i na luksuz koji posjedujemo. Ne može i ne mora svako imati automobil, ali ako ga imamo onda moramo poštovati saobraćajna pravila", istakao je Marković.