• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Pacijenti nezadovoljni porodičnom medicinom

Projekat porodične medicine u RS, uprkos velikim očekivanjima, nije dobio pozitivne ocjene pacijenata.

 Pacijenti nezadovoljni porodičnom medicinom Izvor: MONDO

Prema onome šta se govorilo u najavi samog projekta, teškoće s kojima su se suočili pacijenti trebalo je da ostanu daleko iza nas. Problemi nastaju pri samo potrebi da idete ljekaru, jer teško da ćete biti primljeni ukoliko niste zakazani i veliki dio priče zasniva se baš na "zakazivanju".

Da bi vas specijalista primio, takođe, morate ispoštovati istu proceduru, što će potrajati nekoliko dana, jer se prvo morate zakazati u vašoj ambulanti porodične medicine, odakle će kontaktirati ordinaciju željenog ljekara, gdje će vam biti određen termin.

Perica Nikolić iz Bijeljine kaže da se sada najviše vremena potroši na zakazivanje, a da termin često ne bude onda kada on to želi. "Takav način onemogućava brže izlječenje i zbog toga se najčešće odlučujem da idem kod privatnog ljekara", ispričao je Nikolić i dodao kako je i procedura promjene porodičnog ljekara dosta komlikovana i dugo se čeka.

Registracija u timove porodične medicine bila je obavezna, a ukoliko to neko nije učinio onda je tu obavezu na sebe preuzimao Dom zdravlja. Tako je bilo slučajeva da jedan mjesec budete registrovani u svom mjestu, a da već drugog u nekom drugom. Jedina sreća je u svemu tome što ste i dalje registrovani u istoj opštini.

Iako se čekanje pominjalo kao prošlost, i dalje je prisutno, kao da nikakvih promjena nije ni bilo.

Sanja Čakarević iz Doboja kaže da je njena osnovna primjedba što, uprkos zakazivanju termina kod porodičnog ljekara, po dolasku na pregled opet mora čekati, jer se ne poštuje vrijeme. Ona smatra i da ljekari imaju previše pacijenata, neki čak i po hiljadu, zbog čega nije sigurna da svakom pacijentu posvete dovoljno pažnje.

"Na osnovu ličnog iskustva mogu zaključiti da ljekari površno pristupaju pacijentu, te nastoje da ga se što prije `riješe` i, ako je moguće, da mu ne daju uputnicu specijalisti ili prepišu neki lijek", tvrdi Čakarevićeva.

I Tanji iz Doboja se u sistemu porodične medicine ne sviđa "zakazivanje", a nije rijedak slučaj, kako ističe, i da se u dobojskom Domu zdravlja ne javljaju na telefon.

"Nelogično mi je da, ako se neko razboli, ima temperaturu i trpi bolove mora da čeka i do tri dana na termin, što mi se desilo. Jako teško je dobiti i uputnicu za ljekara specijalistu, jer mislim da imaju ograničen broj uputnica koje smiju da izdaju", dodala je ona.

Problem zbog "zakazivanja" imala je i Dušanka Utješanović iz Banjaluke, jer nije mogla da dođe kod ljekara kada je željela, iako je bilo hitno. Kaže i da je morala promijeniti porodičnog ljekara da bi dobila uputnicu za specijalistu.

Udruženje doktora porodične medicine RS upoznato je sa primjedbama na funkcionisanje ovog vida zdravstvene zaštite i prihvata ih kao osnovane.

Član Predsjedništva Udruženja Vlado Cvijić rekao je Srni da je potencirana potreba da svaka lokalna zajednica imenuje komesara ili komitet sa njegovim nadležnostima. On bi, kaže, kontinuirano, planski i osmišljeno prilagođavao principe porodične medicine svakoj sredini radeći na dograđivanju sistema sa uvažavanjem primjedbi, žalbi i prijedloga samih građana.

"Udruženje apeluje na strukture vlasti na svim nivoima da uistinu rade na rješavanju praktičnih pitanja kako bi se spriječila zloupotreba i banalizacija principa porodične medicine", kaže Cvijić i dodaje da Udruženje u svim poslovima nudi partnerstvo javnom sektoru.

Prema njegovim riječima, na instaliranju porodične medicine u najširem području RS radili su kadrovi koji "nisu imali ni motiv ni interes za uspjeh sistema porodične medicine".

Iz Ministarstva zdravlja i socijalne zaštite RS ističu da se pacijenti, ako imaju primjedbe na rad bilo koje zdravstvene ustanove, treba da obrate rukovodstvu te ustanove, odnosno direktoru.

"Ukoliko ne budu zadovoljni ponuđenim rješenjem problema na tom nivou, onda se pacijenti obraćaju višim instancama", rečeno je Srni u Službi za odnosu s javnošću Ministarstva. Napominje se i da Ministarstvo do danas nije zaprimilo pritužbe građana na zakazivanje termina u ambulantama porodične medicine.

Odgovarajući na pitanje da li raspolažu informacijama o iskustvima u primjeni porodične medicine u zapadnim zemljama, u Ministarstvu kažu da se u saradnji sa Svjetskom zdravstvenom organizacijom i ostalim referentnim organizacijama prate iskustva zemalja u regionu u procesu razvoja primarne zdravstvene zaštite, a u nekoliko slučajeva i sarađuje sa njima u oblasti dodatne edukacije zdravstvenog kadra RS.

(Srna)

Još iz INFO

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

MONDO REPORTAŽE