Starijim polovnjacima koje sada vozimo vrijednost će porasti, a vozni park u BiH će se podmladiti. Ukratko, ovo su očekivani efekti odluke koja na snagu stupa za manje od mjesec dana.
Podsjećanja radi, navedena odluka se odnosi na to da će rampe prema BiH biti spuštene za uvoz vozila koja ne ispunjavaju Euro 4 standard.
Eminentni stručnjaci pozitivnom ocjenjuju ovu novinu jer, kako ističu, ona donosi brojne pozitivne trendove, koji se, između ostalog, ogledaju u povećanju bezbjednosti saobraćaja, ali i smanjenju aerozagađenja.
"Smanjiće se uvoz smeća, jako loših automobila sa visokim stepenom zagađenja vazduha, što je pozitivno ako se uzme u obzir da su i ove zime veći gradovi imali baš takav problem", ističe Muris Čičić, profesor Ekonomskog fakulteta u Sarajevu, prenose "Nezavisne novine".
Po riječima ovog ekonomiste, nije isključeno da će doći do smanjenja uvoza automobila, ali će se, u tom slučaju, taj trend kompenzovati na unutrašnjem tržištu, što znači da će doći do povećanja kupoprodaje vozila koja su već uvezena u BiH.
"Vjerovatno će stoga porasti i cijene polovnih vozila, koji su sada u vlasništvu građana, ali ne ovih koji zadovoljavaju Euro 4 standard, već starijih automobila, odnosno krševa", naveo je Čičić.
Kad je podvukao crtu zaključio je da će, dakle, u budućnosti doći do smanjenja zagađenja vazduha, a imaćemo kvalitetniji vozni park, a time i bezbjedniji saobraćaj.
Odluku da se od 1. aprila u BiH mogu uvesti samo ona vozila koja ispunjavaju Euro 4 standard pozdravlja i Ševal Kovačević, inženjer saobraćaja i ovlašteni sudski vještak za saobraćaj BiH, koji ističe da su pozitivni efekti višestruki.
"Ogroman je broj starijih vozila na našim putevima i mi više ne znamo šta ćemo s njima. Ovakva odluka odraziće se na podmlađivanje voznog parka i pozitivno će uticati na ukupnu tehničku ispravnost vozila", ističe Kovačević, koji dodaje da je ovakvu odluku trebalo i ranije donijeti.
Zaposleni na portalima čiji je fokus djelovanja kupoprodaja vozila ističu da situacija u auto-kućama i placevima i sada pokazuje da one najviše nude automobile koji već ispunjavaju Euro 4 standard. Stoga Džejna S. Mekić, urednik portala Mobile.ba, smatra da novonastala situacija neće ništa znatno promijeniti kada je riječ o uvozu polovnjaka u BiH.
Svjedoci smo, po njenim riječima, da se uprkos krizi voze sve novija vozila na našim putevima. "Stoga mislim da će s vremenom na našim ulicama biti više novijih vozila, jer ljudi se prilagođavaju novonastaloj situaciji, iz razloga opšte sigurnosti kada je ispravnost u pitanju, kao i zbog nabavke vozila radi osjećaja prestiža i mnogih drugih razloga", ocijenila je Mekićeva.