Udruženje "Nova generacija" upozorava na zloupotrebu djece u izbornoj kampanji.
Iz Udruženja Nova generacija upozoravaju da djece jako rijetko ima u programima i obećanjima političkih partija, ali su zato zastupljeni na plakatima, spotovima i predizbornim skupovima.
„Vidjeli smo jedan plakat u Banjaluci na kome pozira čovjek sa svojim maloljetnim djetetom, zatim tu je snimak iz Doboja na kome djeca zahvaljuju lokalnom političaru na izgrađenom igralištu, u Zenici su dijelili djeci paketiće u cekerima sa znakom i sloganom političke partije, pa zatim sve to fotografisali i plasirali u javnost... Političari stvarno postaju sve maštovitiji kada se radi o korištenju djece u marketinške svrhe, ali bismo voljeli vidjeti da postanu maštovitiji kada se radi o njihovoj zaštiti i obezbjeđivanju bolje budućnosti“, naveli su nam u ovom Udruženju koje se bavi zaštitom prava djece.
Korištenjem djece u političkim kampanjama krše se Konvencija o pravima djeteta, ali i medijski etički kodeksi, koji se odnose na izvještavanje o djeci i maloljetnicima, jer novinari nerijetko prihvataju takve kampanje i nekritički ih plasiraju u javnost, navodi se u saopštenju.
„Izgleda da niko ne razmišlja kako će to uticati na dijete i kakve posljedice može ostaviti na njega. Ombudsmeni imaju nadležnost da po službenoj dužnosti pokrenu postupak u ovakvim slučajevima, ali kada se postupak pokrene u praksi rijetko ima značajnijeg efekta“, upozoravaju iz Nove generacije.
Djeca jedna od najugroženijih kategorija
Djeca i maloljetnici spadaju u izrazito ranjivu kategoriju društva, na koju bilo koje zloupotrebe mogu imati trajne posljedice po razvoj. Za manipulisanje njima i nametanje određenog identiteta nisu odgovorni samo političari i ljudi koji im osmišljavaju kampanje, već i roditelji djece koji tako nešto dozvole.
„Na predizbornim skupovima su prisutna djeca obučena u stranačke majice, sa njihovim zastavama i drugim obilježjima. Političari koriste njihovu neiskvarenost i naivnost da sebi podignu rejting i poboljšaju imidž u javnosti. Primijetili smo da roditelji takođe koriste djecu, svjesno ili ne, tako što ih fotografišu u tim situacijama, a zatim objavljuju putem društvenih mreža“, kažu oni, ističući da najmlađima uopšte nije mjesto u politici na taj način, niti na događajima koji su povezani sa njom.
Probleme djece staviti kao prioritet
Da su djeca izuzetno ugrožena u bh. društvu pokazuje i činjenica da je Sigurna kuća u Banjaluci zbog nedostatka sredstava zatvorena, a kroz Dnevni centar mjesečno prođe do 50 djece i mladih, iako su potrebe mnogo veće. Takođe je zabrinjavajuća statistika Plavog telefona, savjetodavne linije za djecu i mlade, koju je tokom tri godine pozvalo više od 2.500 djece tražeći pomoć i savjet. Iz Nove generacije pozivaju djecu da im se jave putem besplatne i povjerljive linije Plavi telefon 080 05 03 05, prijave situacije za koje smatraju da ih ugrožavaju, te dobiju savjet kako da reaguju.
Institucije još uvijek nisu u potpunosti prepoznale značaj postojanja ovakvog servisa za djecu i mlade, a zahvaljujući prijateljstvu sa kompanijom m:tel pozivi ka Plavom telefonu su besplatni iz cijele BiH, bez obzira na mrežu. Rad linije podržavaju i kompanije Metromedia i Mediaboard koje obezbjeđuju bilborde, siti lajtove i wifi bilborde širom BiH za njenu promociju.