• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

LETEĆI TAKSI STIŽE U SRBIJU? Evo na šta se zapravo misli i kakva su vozila u pitanju

Autor Ivana Lazić

Predsjednik Vučić najavio je dolazak "letećeg taksija" u Srbiju.

 U Srbiju stiže leteći taksi Izvor: YouTube/Printscreen/Associated Press

Na spisku država u kojima će se voziti tzv. "leteći taksiji" našla se i Srbija, pored SAD, Engleske i Kine. Prema mišljenju stručnjaka sama ideja ne samo da je izvodljiva, već i od izvođenja iste možemo da imamo benefite.

Da je država izuzetno zainteresovana za ovu tehnologiju, potvrdio je više i sam predsjednik, Aleksandar Vučić, koji je i prije i tokom zvanične posjete Francuskoj pominjao upravo njihove kompanije koje se bave "letećim automobilima" kao zainteresovane za saradnju.

"Mnogi se smiju, ali za EXPO ćemo imati leteći taksi, da pokažemo kako to izgleda. Radimo sa dvije kompanije, jedna je francuska, jedna je valjda iz Austrije", napomenuo je jednom prilikom predsjednik Srbije.

Šta su uopšte leteći taksiji?

Mnogi kada pomisle na leteći taksi ili automobil, prvo pomisle na automobil kome sa strane izađu krila i koji poslije vožnje po putu može komotno da poleti.Zapravo se misli na eVTOL vozila (electric Vertical Take-off and Landing).

Praktično, to su male letjelice na električni pogon koje polijeću i slijeću vertikalno isto kao i helikopteri, te se smatra da bi se njihovim korišćenjem u očima inženjera olakšao i unaprijedio transport u urbanim sredinama. Trenutno, oko 150-ak do 200 kompanija u svetu razvija prototipe ovih vozila.

U kojoj izvedbi je ovo moguće u Srbiji?

Petar Vojinović, stručnjak za avio-industriju i urednik portala Tango Six, kaže da je ideja države, najvjerovatnije, u ovoj fazi da privuče interesovanje kompanija koje se bave eVTOL vozilima, koji imaju gotova vozila i čekaju konačnu sertifikaciju.

"Prije će se praviti dogovori o motivisanju tih kompanija da se pojave na EXPO događaju nego što one mogu konsultovati naše kompanije i inženjere iz ove oblasti", ističe Vojinović.

Kako on napominje kroz gostovanje ovakvih letjelica na EXPO događaju i njihovim demo-letovima dobiti jednu interesantnu futurističku atrakciju koja se poklapa sa duhom ove manifestacije.

"Naša zemlja može biti interesantna kompanijama koje razvijaju eVTOL letjelice jer bi mogle da naprave za nijansu liberalnije vazduhoplovno-regulatorno okruženje koje bi moglo da motiviše eVTOL kompanije da ovdje razvijaju svoje koncepte, testiraju ih i spremaju za dalju proizvodnju, ovdje ili negdje drugdje", kaže on.

Vojinović ističe da svakoj pionirskoj aktivnosti prvo su bitni pojedinci i kompanije koje su spremne da preuzmu rizik, nađu finansiranje i razviju prototipove.

"Većina zapadnoevropskih zemalja ima firme koje razvijaju eVTOL letelice, tu su i Sjedinjene Američke države. Prva sljedeća prepreka i najbitniji cilj koji će morati da se ostvari je odobravanje ovih prototipova u bezbjednosno-regulatornom smislu, gdje bi proizvođači trebalo da dokažu vazduhoplovnim regulatorima koliko su bezbjedni za let putnika koji plaćaju", zaključuje on.

Kao što je već rečeno do 200 kompanija širom svijeta bave se razvojem ovih vozila, ali sa druge strane svega nekoliko zemalja je spremno, uključujući i Srbiju, da radi na pravnom okviru i realnoj implementaciji ovih vozila.

Na primjer, uprava Londona i odjeljenje za transport tog grada objavili su dvogodišnji plan implementacije eVTOL vozila u gradski transport. Već 2026. godine očekuju se prvi letovi na ostrvu, a u planu je istaknuto i da bi autonomni "leteći taksiji" mogli biti dostupni već 2030. godine.

Sa druge strane Atlantika, u Njujorku se očekuje puštanje u rad prvog električnog letećeg taksi servisa već 2025. godine, a vozila će isporučiti američki Joby Aviation koji je prvo svoje vozilo testirao u novembru 2023. godine.

Ista kompanija radi i sa upravom Dubaija, na pravljenju eVTOL taxi servisa u toj metropoli. Ipak, jedna država predvodi. Kina.

Prošle godine kineski CAAC (Civil Aviation Authority of China) dao je odobrenje kompaniji EHang za eVTOL taxi vozilo. Kompanija iz Guangdong provincije u Kini dobila je 80 miliona funti težak posao sa gradom Hefeiem da osposobe 100 eVTOL vozila kako za turističke letove tako i za vanredne slučajeve.

(Blic, Mondo)

Možda će vas zanimati

Tagovi

Još iz INFO

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

MONDO REPORTAŽE