Besplatan javni prevoz nudi mnoge pogodnosti, a na taj način se čuva i životna sredina.

Nakon najava da bi gradski prevoz u Beogradu mogao da bude besplatan, građani su se pitali kako će funkcionisati cijeli sistem.
Ipak, više gradova u Evropi je već sprovelo takav eksperiment mada se radi o mjestima sa mnogo manje stanovnika.
U martu 2020. godine, Luksemburg je dospio na naslovne strane širom svijeta jer je proglasio sav javni prevoz besplatnim.
To je pogodno i za turiste, a na ovaj način čuva se i životna sredina.
Zašto je javni prevoz besplatan u Luksemburgu?
Luksemburg je mala i bogata zemlja, a njegovi građani posjeduju više automobila po glavi stanovnika nego bilo koji drugi narod u EU. To je stvaralo sabraćajne gužve i zagađenje vazduha.
Besplatan javni prevoz je trebalo da riješi taj problem po principu - pet ljudi u tramvaju je pet ljudi manje na putevima, stoji na sajtu Luxtoday.
Prema mišljenju tamošnjih stručnjaka, javni prevoz svejedno nije bio profitabilan jer prihodi od prodaje karata nisu pokrivali ni 10 odsto troškova. U tom smislu, kod njih se ništa nije drastično promijenilo.
U Luksemburgu je sav javni prevoz besplatan što se odnosi na vozove, autobuse, tramvaje i uspinjače. Karta se kupuje samo za putovanje prvom klasom ili prekogranične vozove. Nadoknada za prtljag ili unošenje kućnih ljubimaca takođe nema.
Željeznica im se sastoji od šest linija sa nekoliko ogranaka, ali se najviše putuje autobusima koji pokrivaju skoro svaki ćošak zemlje.
Gradovi u kojima je prevoz besplatan - makar petkom
Francuski obalski grad Dankirk, na sjeveru Francuske, omogućio je besplatan autobuski prevoz za sve 2018. godine.
Autobusi pokrivaju većinu lokacija, a pojedini voze i do Belgije. Besplatno se možete prevesti i do belgijske stanice De Pan.
U Talinu je besplatan javni prevoz dostupan "registrovanim" stanovnicima. Ovaj program postoji od 2013. godine što je dovelo do zdravog priliva prihoda od lokalnih poreza.
Grad Kluž-Napoka u Rumuniji nudi besplatan javni prevoz za svoje stanovnike svakog petka. Ova odluka je donesena kako bi se poboljšala mobilnost u gradu i smanjio uticaj na životnu sredinu.
U Obanju u Francuskoj ćete često vidjeti lokalno stanovništvo kako koristi tramvajski sistem. Smatra se da je to prvi potpuno besplatni tramvajski sistem na svijetu, a besplatna usluga je dostupna i posjetiocima.
(EUpravo zato)