• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Ako nisi na Fejsbuku, kao da ne postojiš!

Zvuči nemilosrdno,ali ako vas nema na Fejsbuku (Facebook) kao da ne postojite!

 Ako nisi na Fejsbuku, kao da ne postojiš! Izvor: MONDO

Ova "kovanica" vjerno odslikava popularnost društvene mreže koja okuplja više od 100 miliona aktivnih korisnika iz cijelog svijeta.

Fejsbuk (FB) je zapravo bio originalna ideja bivšeg harvardskog studenta, Marka Cukerberga. On je htio da se putem interneta povežu ljudi koji se već poznaju ili su po nečemu bliski. Tako je prvobitno mali sajt, namijenjen komunikaciji polaznika Univerziteta Harvard, 2004. godine prerastao u ozbiljan posao, od koga može itekako da se zaradi.

Na izgled besplatan web servis, dvadesetčetvorogodišnjem Cukerbergu je, od reklama na profilima korisnika, donio jednu i po milijardu dolara i svrstao ga među 400 najbogatijih Amerikanaca prema listi časopisa ’’Forbs’’.

Danas džepove ovog, kako ga nazivaju, novog Bila Gejtsa,svojevremeno izbačenog s fakulteta, posredno pune i desetine hiljada ljudi iz Bosne i Hercegovine.

Mini istraživanje magazina ’’Women’’ pokazalo je da se ovaj servis kod nas najviše koristi za održavanje i obnavljanje prijateljstva s ljudima koji žive daleko, dok manji broj ispitanika ovim putem sklapa nova poznanstva ili traži ljubavnu avanturu.

Potvrđujući podatke istraživanja, apsolvent žurnalistike u Banjaluci, Marko Šikuljak, primjećuje da većina ljudi radije odgovara na privatne poruke na Fejsbuku, nego na standardni mail. On kaže da neki korisnici od profila prave improvizovan CV i tako traže posao.
"To govori o rastućoj popularnosti FB-a, koji je zabavan i zbog fotografija, njihovih komentara i statusa. Slanje šaljivih video- snimaka, cirkularnih pisama, te učlanjivanje u različite grupe je manje zanimljivo. Većina se brzo ’navuče’, jer je to trend, pa ’ubija’ vrijeme simulirajući flert i druženje "ističe Šikuljak.

"Evo, skoro me je ’startovao’ neki lik i pitao jesam li biseksualac, a ako nisam da ga spojim s osobom sličnih ’interesovanja’. Dakle, na FB-u je sve moguće, i pozitivno, i negativno!

Virtuelni svijet Fejsbuka, tvrde medicinski stručnjaci, stvara nerealan pogled na svijet, pogotovo mladih, koji su najčešći korisnici socijalnih mreža. Oni to nazivaju bijegom od stvarnosti, što negativno utiče na psihu i stvara ovisnost. Jer više od tri sata dnevno provedenog na FB-u, zovu na uzbunu.

Šarolika ponuda jednog od najposjećenijih internet sajtova omogućava živu interakciju s korisnikom. Poseban specijalitet su aplikacije, pomoću kojih prijatelju možete čestitati rođendan, virtuelno ga zagrliti i poljubiti, ili pročitati omiljene novine. A imati virtuelnog kućnog ljubimca, dobiti najnoviji model BMW- a i Breda Pita pride - to se podrazumijeva na FB-u!

Iako je ova mreža podešena da korisnik sam kontroliše nivo i stepen privatnosti, to često nije slučaj u praksi. Na primjer, fotografije postavljene na FB-u, postaju vlasništvo servisa i mogu se koristiti u bilo koje svrhe. U tom pravcu, vode se rasprave u vezi sa sumnjom da podatke korisnika upotrebljavaju kompanije pri zapošljavanju, sumnjivi likovi, tajne službe i policija.

Fejsbuk se suočava i sa nekoliko tužbi zbog narušavanja privatnosti i prava intelektualnog vlasništva. Grant Rafael je, prema presudi Visokog suda suda u Londonu, ove godine morao da plati 44. 000 dolara za zloupotrebu privatnosti školskog kolege Metjua Firshta.

"FB ne može biti potpuno pouzdan, jer svako može u tuđe ime nešto napisati. Znam nekoliko poznatih faca, koji nemaju nikakve veze sa ovim web servisom. Neko ih je, bez prethodnog pristanka, registrovao i ’druži’ se s ljudima u njihovo ime", kaže novinar Vladimir Blagojević i naglašava da je za sada nemoguća potpuna provjera identiteta korisnika.

Sa ovakvim zloupotrebama najviše se suočavaju javne ličnosti iz svih profesija. Tako je identitet Džordža Buša, predsjednika SAD-a, neovlašćeno uzelo preko 400 osoba, a ime Milorada Dodika, predsjednika Vlade Republike Srpske, njih osam. Član Predsjedništva BiH, Haris Silajdžić, ima dva lažna dvojnika, a ako na pretraživaču Fejsbuka ukucate ime trećeg tenisera svijeta, Novaka Đokovića, pojaviće se 30 profila, od kojih nijedan ne mora da bude pravi.

Pojedina prijateljstva na FB su posebno zanimljiva. Tako se jedan od brojnih Vladimira Putina, preko ’’novog interneta’’, druži sa lažnim Džordžom Bušom i Kondolizom Rajs, njemačkom kancelarkom, Angelom Merkel, liderom Francuske, Nikolasom Sarkozijem i, gle čuda, Viktorom Juščenkom, predsjednikom Ukrajine, s kojom Rusija nema dobrosusjedske odnose.

Pored ’’visokih’’ političara, svoj profil na Fejsbuku odnedavno ima i ’’provjereno pravi’’ Ilija Grahovac, poznatiji široj javnosti kao ’’Zmaj od Šipova’’. Pored ’’provjereno pravih’’ muzičara Nedeljka Bajića Baje, Severine Vučković i Milića Vukašinovića, Zmaj se preko FB druži i sa selektorom fudbalske reprezentacije BiH, Miroslavom Ćirom Blaževićem. Fudbalska javnost na FB-u već mjesecima nagađa o tome hoće li Ćiro staviti Zmaja u napad i tako, po prvi put u istoriji, odvesti Bosnu i Hercegovinu na Svjetsko prvenstvo, jer na Fejsbuku je i to moguće!

(MONDO/WOMEN)

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

RECENZIJE

TIPS & TRICKS