Polaganje vozačkog ispita u Bosni i Hercegovini biće skuplje od 1. januara ukoliko Savjet ministara usvoji Pravilnik i tako definiše najnižu cijenu jednog časa. Tome se protive i Privredna komora RS i Udruženje za unapređenje saobraćaja
Kako su istakli u Privrednoj komori povećanje cijena koje predviđeno ovim pravilnikom za njih je neprihvatljivo.
"Prevoznici smatraju neopravdanim jedno od obrazloženja za ovo poskupljenje – zaštita procesa osposobljavanja kandidata i poboljšanje procese obuke. Ove ciljeve moguće je ostvariti većom kontrolom nadležnih institucija, a ne povećanjem cijena, iza koje, kako tvrde prevoznici, stoje pojedini vlasnici auto škola. Takođe, ovakvim mjerama dodatno će se smanjiti broj kandidata, a prevoznicima nedostaje odgovarajući broj vozača", kažu u Privrednoj komori.
Istog stava su i u Udruženju za unapređenje saobraćaja RS. Milenko Jaćimović, predsjednik ovog udruženja nam je rekao kako je ova odluka nesmotrena.
"Ta je odluka donesena na pritisak određenih lobi grupa, odnosno auto škola koje žele da se za kratko vrijeme, uz malo rada obogate. Ministar Jusko je išao sa prijedlogom izmjene zakona o povećanju cijene elemenata časa. Mi smatramo da je ta odluka nesmotrena a oni govore o povećanju cijene elemenata časa, gdje se ne govori o cijeni ukupnog časa. Znači, mi smatramo da ako je već napravljena nesmotrena izmjena zakona da elementi nastavnog časa budu takvi da ukupna obuka u minimalnoj cijeni ne bude veća od 550 do 600 maraka, a što se tiče maksimalne cijene neka se udruženje autoškola i asocijacija organizuju i bore, potpišu posebne izjave i da se toga drže", kaže Jaćimović.
U ovom udruženju ističu da to nema veze za evropskim standardima jer je još 2007. godine urađena reforma kada se sve uskladilo sa standardima EU. Kao dokaz navode primjer Hrvatske.
"Hrvatska je na zahtjev EU morala uskladiti svoj propis kad je u pitanju slobodno tržište i slobodno formiranje cijena tako da je i Hrvatska od početka ove godine morala poništiti odluku kojim se definiše minimalna cijena obuke za vozače i vraća se na slobodno formiranje cijena u odnosu na ponudu i potražnju", ističe predsjednik Udruženja za unapređenje saobraćaja RS.
Jaćimović ističe da će ostati isti predavači, ista vozila, fond nastavnih časova iz teoretske nastave i obuke upravljanja vozilom isti i da je veoma opasno drastično povećavati cijenu.
"Morate objasniti šta će to autoškole novo moći da pruže građanima BiH za poskupljenje cijene. Značajan element je da je vozačka dozvola preduslov za zaposlenje i mi smatramo da će drastično poskupljenje dovesti do značajnog pada broja kandidata koji sebi neće moći priuštiti vozačku dozvolu, a samim tim ćemo im zakomplikovati i njihovo zaposlenje, posebno ako se zna da su na nivou BiH mladi vozači sa sadašnjom obukom tek na petom mjestu kao uzročnici saobraćajnih nezgoda“, tvrdi Jaćimović.
Dodaje da će od Fahrudina Radončića tražiti hitnu ostavku ministra komunikacija i saobraćaja Ismira Juske.
"Imamo informaciju da su njemu bliski kumovi i rodbina iz Zenice koji isto rade obuku kandidata prišli i izlobirali ovu odluku. Interes pojedinca ne može biti iznad interesa društva“, zaključio je Milenko Jaćimović.
Izvor: Mondo/Dušan VolašIz Asocijacije autoškola BiH kažu da je povećanje cijena opravdano i da se uglavnom bune one autoškole koje nisu plaćale porez. Šta će to u obuci biti novo, još ne preciziraju, ali je, kažu, poželjno da broj časova bude isti u svim školama.
"Kad je Poreska uprava ušla u auto škole, morali su plaćati poreze, neki inspektori su ih savjetovali da izbace tu najmanju zagarantovanu cijenu i tako izbjegnu plaćanje poreza. Onda su oni to izlobirali i uspjeli tada je nastalo slobodno formiranje cijena. Kad se to desilo onda je mogao raditi ko kako hoće. Imate auto škola koje rade po 500-600 maraka i škola koje rade za 1300. Tu se stvara prostor za kriminal i to sve ugrožava bezbjednost, nije isto kad neko vozi manji broj časova ili veći“, rekao nam je Zdravko Ivić, član Upravnog odbora ove asocijacije.
Ivić ističe da su oni upravo zbog toga sve ovo pokrenuli i da sada Ministarstvo komunikacija samo treba da napravi pravilnik koje će to cijene biti. Ističe da Srbija sada ima duplo veće cijene, a Hrvatska čak četiri puta veću cijenu nego u BiH.
"Poenta cijele priče je ko će bolje obučiti a ne jeftinije, obuka je ozbiljna stvar i mora stalno da se unapređuje jer su sve teži uslovi u saobraćaju i zato imamo dosta loših vozača. Obuka je ista kao i prije 60 godina, tu treba dovesti ljude koji stvarno znaju taj posao i da obuka ide u cilju bezbjednosti a ne u cilju prodavanja", kaže Ivić.
Na optužbe onih koji se protive ovom povećanju kaže kako su to isti ti koji su izbjegli plaćanje poreza pa više nemaju auto škole.
"To su ti prevaranti, a svagdje važi ona 'koliko para toliko muzike'. Ovdje je bitna bezbjednost, a smatramo da to neće dovesti do smanjenja broja kandidata. Obuka je danas nešto što ne morate imati, ali je potrebna“, zaključio je Ivić.
U Privrednoj komori ipak strahuju od manjeg broja kandidata. Oni su u saradnji sa nadležnim ministarstvima Republike Srpske, počeli sa realizacijom projekta kojim bi se zainteresovanim nezaposlenim licima sa evidencije Zavoda za zapošljavanje RS omogućila prekvalifikacija i polaganje vozačkog ispita D kategorije po programu koji neće duže trajati od tri mjeseca, a prevoznici iz Republike Srpske obezbijedili bi im siguran posao.
Prevoznici konstantno ukazuju na nedostatak kvalitetnih praktičnih znanja, onih sa već stečenim diplomama i na tom polju je neophodno uložiti dodatne napore kako bi dobili što kvalitetniji vozački kadar.
Osim toga, Privredna komora RS i Spoljnotrgovinska komora BiH pokrenule su inicijativu za izmjene Zakona o bezbjednosti saobraćaja kako bi se na tržištu rada lakše dolazilo do vozača profesionalaca, imajući u vidu da je veliki odliv ovog kadra u zemlje EU.
"Do sada je već završeno anketiranje nezaposlenih osoba sa evidencije Zavoda za zapošljavanje i utvrđeno je da postoji veliki broj onih koji su zainteresovani za prekvalifikaciju, a dodatni motiv im je ubrzan proces sticanja kvalifikacije vozača određenih vozačkih kategorija, te plata koja se kreće od 600 do 2.000 KM", kažu u Privrednoj komori.
Pratite MONDO na Facebooku, Twiteru ili Instagramu!