Kod terminala prigradskog prevoza putnika na Malti ozvaničen je rad punjača za električne automobile. Riječ o jednom od ukupno dva javna terminala za punjenje ovih vozila u Banjaluci.
Gradonačelnik Banjaluke Igor Radojičić rekao je da se radi o prvim punjačima na javnim površinama u Bosni i Hercegovini.
"Banjaluka se danas pozicionira na regionalnoj i globalnoj mapi. Osim što je omogućeno da domaće stanovništvo nabavi ili napuni svoja električna vozila pozicioniramo se i kao neobilazno mjesto za putnike prolaznike koji idu prema jugu. Vlasnici takvih automobila do sada su imali ozbiljan problem - gdje napuniti svoja vozila", rekao je Radojičić i dodao da u gradu postoje dva terminala sa ukupno šest punjača.
"To je ujedno i doprinos ekološkoj svijesti jer se radi o vozilima koji manje zagađuju okolinu. Ovim dajemo i naš mali doprinos ekološkom osvješćivanju, da se koriste vozila koja će davati manju emisiju gasova", rekao je prvi čovjek Banjaluke i dodao da je punjači postavljeni u partnerstvu sa kompanijom "Malbašić".
Veselko Malbašić, vlasnik navedene kompanije je istakao da je postavljanje električnih punjača za automobile drugi projekat ove društveno odgovorne kompanije.
"Smatramo da će u bliskoj budućnosti električni punjači biti neophodni za što veći dolazak turista i za stimulaciju građanima koji žele da kupe vozila na električni pogon", rekao je Malbašić i istakao da se u bliskoj budućnosti očekuje postavljanje još punjača u Banjaluci.
Prvi automobil koji je napunjen na Malti bio je "Tesla S" austrijskih registarskih tablica, a u vlasništvu Borisa Tomića, direktora firme "Patrol taksi". Prema njegovim riječima, kod nas svaka inovacija ima određene predrasude dok se ne dokaže suprotno.
"U 2017. godini u svijetu je prodato oko 1,2 miliona električnih vozila i samim tim te predrasude padaju vodu. Fosilna goriva postaju sve skuplja, dok je vožnja na električni pogon jeftinija i taj odnos iznosi jedan naprema sedam u korist električnih vozila", rekao je Tomić i dodao da za punjenje baterije "Tesla S" treba oko devedeset minuta, a punjenje traje 400 kilometara.
Osim na Malti vlasnici električnih automobila svoje limene ljubimce mogu napuniti i na parkingu Paskuline ciglane gdje takođe postoje tri punjača.
Riječ je o srednje-brzom tipu punjača snage 22 kilovata, što znači da je potrebno oko dva sata da se baterija auta potpuno napuni.
Carina i registracija električnog vozila
Prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH, od 14.826 novih automobila uvezenih za period od početka 2017. godine do 30. aprila 2018. godine samo 14 ih je na električni pogon.
Radi se uglavnom o električnim "golfovima", "mitsubišijima", "tesli", "nisanu", "meleksu".... Najskuplji je "Tesla model S", čija je cijena blizu 300.000 maraka, dok dažbine za ovo vozilo iznose skoro 68.000 KM.
Izvor: Mondo/Dušan VolašKada je riječ o nabavci i registraciji električnog vozila identično je kao i sa klasičnim automobilima. Vozilo se prijavljuje za uvoz na granici i dobija provoznu carinsku prijavu na rok od deset dana, potvrđeno je za Mondo u UIO BiH.
"U tom roku mora se izvršiti homologacija vozila kod ovlaštenog tehničkog pregleda, nakon čega se carini u nekoj od carinskih ispostava u BiH. Plaćaju se uvozne dažbine i nakon toga vozilo se može registrovati kod nadležnog MUP-a", rekao nam je Ratko Kovačević, portparol UIO BiH.
Prema podacima koje je objavio BIHAMK (Bosanskohercegovački auto-moto klub) u BiH je prošle godine bilo registrovano 353 električnih vozila što je 0,0054 odsto od ukupnog broja automobila.
Iste informacije pokazuju da više od 70 odsto vozila koristi dizel kao pogonsko gorivo, više od 25 odsto je benzin, dok je broj vozila sa alternativnim pogonskim gorivom značajno porastao u odnosu 2016. godinu i sad iznosi nešto manje od 4 odsto.