Izrada automobila u Njemačkoj za prodaju u Evropi omogućila bi kineskim proizvođačima električnih vozila da izbjegnu plaćanje EU carina na električne automobile.

Kineski zvaničnici i proizvođači automobila posmatraju njemačke fabrike koje su predviđene za zatvaranje i posebno su zainteresovani za Folksvagenove fabrike, rekla je za Rojters osoba koja, kako navode, poznaje o čemu kineska vlada razmišlja. Kupovina fabrika omogućila bi Kini da izgradi uticaj u poštovanoj njemačkoj automobilskoj industriji, dom nekih od najstarijih i najprestižnijih brendova automobila.
Kineske kompanije ulagale su u niz industrija u najvećoj evropskoj ekonomiji, od telekomunikacija do robotike, ali tek treba da uspostave tradicionalnu proizvodnju automobila tamo uprkos tome što Mercedes-Benz ima dva glavna kineska akcionara.
Svaki takav potez mogao bi da označi politički najosjetljiviju kinesku investiciju do sada. Folksvagen je dugo bio simbol njemačkog industrijskog umijeća, kojem preti globalno ekonomsko usporavanje koje pogađa potražnju i škripavi prelaz na zelene tehnologije.
Izrada automobila u Njemačkoj za prodaju u Evropi omogućila bi kineskim proizvođačima električnih vozila da izbjegnu plaćanje EU carina na električne automobile uvezene iz Kine i mogla bi predstavljati dodatnu prijetnju po konkurentnost evropskih proizvođača.
Iako bi ponude mogle da stignu od privatnih kompanija, državnih preduzeća ili zajedničkih preduzeća sa stranim igračima, kineske vlasti zadržavaju pravo da odobre određena ulaganja u inostranstvu i vjerovatno će biti uključene u bilo koju ponudu od rane faze procesa. Odluke o ulaganjima zavisiće od stava nove njemačke vlade o Kini nakon februarskih izbora, rekla je ta osoba.
Dvije ekonomije su postale duboko isprepletene tokom 16 godina na vlasti Angele Merkel, podstaknuta ulaganjima i izvozom njemačkih proizvođača automobila u Kinu. Odnosi su sada zahladili jer sadašnja koalicija nastoji da smanji zavisnost od Kine.
Ministarka spoljnih poslova Analena Berbok opisala je predsjednika Si Đinpinga kao "diktatora", a Kinu kao rivala. Izvor iz nemačkog ministarstva spoljnih poslova rekao je da je Kina evoluirala u sistematskog rivala.
Folksvagen istražuje alternativnu namjenu za svoje fabrike u Drezdenu i Osnabriku u okviru akcije smanjenja troškova kako bi smanjio svoje poslovanje u Njemačkoj. Najveći evropski proizvođač automobila, koji posjeduje marke poput Poršea, Audija i Škode, pretrpio je pad prodaje zbog sve veće konkurencije kineskih kompanija.
Rukovodioci Folksvagena željeli su da zatvore nekoliko fabrika, ali su naišli na otpor sindikata. U sporazumu sklopljenom prije Božića, dogovorili su se da obustave proizvodnju u Drezdenu, fabrici sa 340 radnika koja proizvodi električni ID.3, od 2025. godine i Osnabriku, gde 2.300 zaposlenih proizvodi T-Roc Cabrio, od 2027. godine.
VV bi bio otvoren za prodaju fabrike u Osnabriku kineskom kupcu, rekla je za Rojters osoba koja je upoznata sa razmišljanjem kompanije.
(MONDO)