• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Kriza u industriji namještaja: Izvoz u padu, njemačko tržište ključni problem

Autor Dušan Volaš

Industrija namještaja u BiH, koja je prethodnih godina bilježila snažan rast, suočava se s ozbiljnom krizom. Prema podacima Spoljnotrgovinske komore BiH (STK BiH), izvoz namještaja je u značajnom padu, dok uvoz raste, što stvara dodatni pritisak na domaće proizvođače.

 Kriza trese industriju namještaja u BiH Izvor: Shutterstock

Ukupan izvoz namještaja iz BiH u prošloj godini pao je za 10,2 odsto, na 966,5 miliona KM. Istovremeno, uvoz je porastao za 9,7 odsto, dostigavši 303,8 miliona KM. Ovaj negativni trend prisutan je već dvije godine, s tim da je i 2022. godine zabilježen pad izvoza od 6,7 odsto.

Ukupno, u protekle dvije godine, izvoz namještaja smanjen je za 157 miliona KM, što ukazuje na ozbiljnost situacije. Izgleda da se rekordna 2021. godina, kada je izvoz iznosio 1,153 milijarde KM, neće uskoro ponoviti.

Podaci STK BiH za prvih devet mjeseci 2024. godine pokazuju da je vrijednost izvoza cjelokupne drvne industrije iznosila 1,23 milijarde KM, što je za 8,4 odsto manje u odnosu na isti period 2023. godine, kada je iznosio 1,34 milijarde KM.

Osim neobrađenog drveta, čiji su izvoz i količinski (124 odsto) i vrijednosno (118 odsto) porasli zbog obustave suspenzije izvoza šumskih drvnih sortimenata, pad izvoza zabilježen je kod svih ostalih grupa proizvoda drvne industrije, uključujući namještaj, montažne kuće, građevinsku stolariju i parkete.

Ključni razlog za ovakvo stanje leži u poremećajima na njemačkom tržištu, koje je najvažnije izvozno tržište za bh. proizvođače namještaja. Nestabilnost u njemačkom građevinskom sektoru, uz postpandemijska kretanja, ratna dešavanja, nedostatak sirovina, energetsku krizu i inflaciju, dodatno je pogoršala situaciju.

Pad potražnje za namještajem i "psihologija štednje" među potrošačima u Njemačkoj doveli su do smanjenja uvoza gotovih proizvoda i komponenti, kao i do smanjenja proizvodnih kooperacija s dobavljačima iz BiH. Dodatni problem predstavlja i otkazivanje najvažnijeg sajma namještaja i interijera u Njemačkoj, planiranog za januar 2025. godine.

Proizvođači u BiH ulažu velike napore da održe proizvodnju i sačuvaju radna mjesta, ali su suočeni s pritiskom da snize cijene, što ugrožava njihovu profitabilnost. STK BiH prepoznaje potrebu za diverzifikacijom izvoznih tržišta i planira promotivne aktivnosti na tržištima SAD-a i drugih prekomorskih zemalja u 2025. godini, kako bi se pomoglo bh. kompanijama da prevaziđu trenutne izazove. Takođe, neophodne su mjere za podsticanje izvoza, zadržavanje i razvoj ljudskih resursa te osiguranje dovoljnih količina sirovina.

(Mondo/Biznisinfo)

Možda će vas zanimati

Još iz INFO

Komentari 2

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

Zole

Kome je do namještaja ,nek ima hape

Baustelac

Njemacka je u ozbiljnom problemu. Firme koje su radile od 1900 danas se zatvaraju. To nije nista sta ce biti za 2-3 godine jer tek tada ce se osjetiti prave posljedice sadasnje katastrofalne politike Njemacke.

MONDO REPORTAŽE