Industrija namještaja u BiH, koja je prethodnih godina bilježila snažan rast, suočava se s ozbiljnom krizom. Prema podacima Spoljnotrgovinske komore BiH (STK BiH), izvoz namještaja je u značajnom padu, dok uvoz raste, što stvara dodatni pritisak na domaće proizvođače.

Ukupan izvoz namještaja iz BiH u prošloj godini pao je za 10,2 odsto, na 966,5 miliona KM. Istovremeno, uvoz je porastao za 9,7 odsto, dostigavši 303,8 miliona KM. Ovaj negativni trend prisutan je već dvije godine, s tim da je i 2022. godine zabilježen pad izvoza od 6,7 odsto.
Ukupno, u protekle dvije godine, izvoz namještaja smanjen je za 157 miliona KM, što ukazuje na ozbiljnost situacije. Izgleda da se rekordna 2021. godina, kada je izvoz iznosio 1,153 milijarde KM, neće uskoro ponoviti.
Podaci STK BiH za prvih devet mjeseci 2024. godine pokazuju da je vrijednost izvoza cjelokupne drvne industrije iznosila 1,23 milijarde KM, što je za 8,4 odsto manje u odnosu na isti period 2023. godine, kada je iznosio 1,34 milijarde KM.
Osim neobrađenog drveta, čiji su izvoz i količinski (124 odsto) i vrijednosno (118 odsto) porasli zbog obustave suspenzije izvoza šumskih drvnih sortimenata, pad izvoza zabilježen je kod svih ostalih grupa proizvoda drvne industrije, uključujući namještaj, montažne kuće, građevinsku stolariju i parkete.
Ključni razlog za ovakvo stanje leži u poremećajima na njemačkom tržištu, koje je najvažnije izvozno tržište za bh. proizvođače namještaja. Nestabilnost u njemačkom građevinskom sektoru, uz postpandemijska kretanja, ratna dešavanja, nedostatak sirovina, energetsku krizu i inflaciju, dodatno je pogoršala situaciju.
Pad potražnje za namještajem i "psihologija štednje" među potrošačima u Njemačkoj doveli su do smanjenja uvoza gotovih proizvoda i komponenti, kao i do smanjenja proizvodnih kooperacija s dobavljačima iz BiH. Dodatni problem predstavlja i otkazivanje najvažnijeg sajma namještaja i interijera u Njemačkoj, planiranog za januar 2025. godine.
Proizvođači u BiH ulažu velike napore da održe proizvodnju i sačuvaju radna mjesta, ali su suočeni s pritiskom da snize cijene, što ugrožava njihovu profitabilnost. STK BiH prepoznaje potrebu za diverzifikacijom izvoznih tržišta i planira promotivne aktivnosti na tržištima SAD-a i drugih prekomorskih zemalja u 2025. godini, kako bi se pomoglo bh. kompanijama da prevaziđu trenutne izazove. Takođe, neophodne su mjere za podsticanje izvoza, zadržavanje i razvoj ljudskih resursa te osiguranje dovoljnih količina sirovina.
(Mondo/Biznisinfo)