• Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne smije biti više od 25 MB.

Poruka uspješno poslata

Hvala što ste poslali vijest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Rusi prave "avion sudnjeg dana": Detalji o letjelici pod velom tajne, napravljena za sličaj globalnog oružanog sukoba

Autor Lana Stošić

Oružane snage Rusije će u bliskoj budućnosti dobiti nove štabne avione na bazi Il-96-400M dalekog dometa. Ovi vazdušni komandni centri su poznati i kao “avioni sudnjeg dana“.

 Rusi prave "avion sudnjeg dana": Detalji o letjelici pod velom tajne, napravljena za sličaj globalnog oružanog sukoba Izvor: YouTube/printscreen/Planes at Moscow

Kako je precizirano, u ovom avionu će komanda i visoki zvaničnici zemlje moći da organizuju rad i upravljaju trupama. Trenutno tu ulogu imaju avioni Il-80, koji su u vojnoj službi više od 15 godina.

Ruske vazdušno-kosmičke snage raspolažu sa četiri ovakva aviona koje je državna korporacija „Rosteh“ napravila za Ministarstvo odbrane zemlje na bazi Il-86. Taj vazdušni komandni punkt pripada drugoj generaciji takvih aviona.

Il-80 je napravljen za slučaj globalnog oružanog sukoba. Zamišljeno je da ove letjelice uzlijeću kada nema kopnene infrastrukture ili kada je onesposobljena zbog, na primjer, napada nuklearnim oružjem.

“To je kompleks jedinstven po svojim karakteristikama i obezbjeđuje strateško upravljanje svim vrstama i rodovima Oružanih snaga“, rekao je zamjenik generalnog direktora “Združene korporacije za izradu instrumenata“ Sergej Skokov. 

Druga generacija aviona se odlikuje “žilavošću“, smanjenom potrošnjom energije i modifikovanim karakteristikama težine i veličine, tvrde njihovi tvorci.

Međutim, ne zna se koja je oprema instalirana na njima - to je državna tajna. Zna se samo da su avioni opremljeni svime što je neophodno za komunikaciju sa svim vrstama i rodovima Oružanih snaga, kao i upravljanja njima. Postoje i zasebne kabine za putnike visokog ranga.

Spolja se lako može prepoznati po "grbi" koja se nalazi na prednjoj strani trupa iza kokpita.

U slučaju vojne uzbune i određenog ishoda događaja, najviši komandni sastav Oružanih snaga Ruske Federacije ukrcaće se u “avion sudnjeg dana“. Na dužnost će zajedno s njim stupiti borbena posada koju čine operativna grupa oficira Generalštaba i specijalisti tehničke grupe odgovorne za rad specijalne opreme letelice.

"Avion sudnjeg dana“ je opremljen najrazličitijim sredstvima zaštite od oružja za masovno uništenje i može da obavi svoju misiju čak i u slučaju uništenja kopnene navigacione opreme, kao i satelitske komunikacije.

Letjelica je u stanju i da se snabdije gorivom u vazduhu. Ovaj avion je prvi put poletio davne 1985. godine, a od tada je prošao kroz brojne modernizacije. Međutim, svaka tehnika ima svoj resurs i zahtijeva zamjenu novom – treća generacija jedinstvenog aviona se već priprema za puštanje u rad.

Postoji samo jedan pandan - američki

Specijalna tehnika ruskog "aviona sudnjeg dana“ je jedinstvena. Pandani postoje samo u Sjedinjenim Američkim Državama - oni su takođe napravljeni za slučaj nuklearnog rata. Američka verzija „aviona sudnjeg dana“ je Boing E-4B "Najtvoč" koji je prvi let izveo 1973. godine. Danas američko ratno vazduhoplovstvo ima četiri letjelice E-4B. Pored njih, za vazdušne komandne punktove pripremljeno je 16 aviona Boing E-6 “Merkjuri”, koji su proizvedeni 1989. godine.

U Rusiji su od 1987. godine napravljena četiri aviona Il-80. Prva modifikacija je ušla u Ministarstvo odbrane 1992. godine.

(Mondo/Sputnjik)

Pročitajte i ovo

Još iz INFO

Komentari 0

Komentar je uspješno poslat.

Vaš komentar je proslijeđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspjelo.

Nevalidna CAPTCHA

MONDO REPORTAŽE