Prije tačno pola vijeka bivša Njemačka demokratska republika počela je izgradnju zida koji je dijelio Istočnu i Zapadnu Njemačku.
Gradnja Berlinskog zida počela je 13. avgusta 1961, a zid je srušen 1989. godine, kada su se dvije Njemačke - istočna i zapadna - ujedinile.
Zid se protezao sredinom Berlina, a dijelio je i jednu od najvećih željezničkih stanica u gradu - stanicu Fridrihštrase. Tu se nalazio i jedan od najvećih i najprometnijih graničnih prelaza između dva dijela grada koji je bio strogo kontrolisan.
Dok su sa jednog kolosjeka vozovi kretali isključivo u pravcu Zapadnog Berlina, Pariza ili Hamburga, sa drugog je moglo da se putuje samo na Istok, a između kolosjeka se nalazio čelični zid debljine nekoliko santimetara, visok do krova, koji je hermetički dijelio ljude na istoku i zapadu grada.
To je bio jedinstven slučaj u svijetu.
Na željezničkoj stanici Fridrihštrase u Berlinu danas se tamo održava izložba "Podijeljena stanica" na kojoj su prikazane fotografije, dokumenti i eksponati o istoriji stanice u vrijeme izgradnje Berlinskog zida i o nehumanim posljedicama podjele grada.
Vojnici sa automatskim oružjem i agenti Ministarstva državne bezbjednosti, Štazi, bili su sveprisutni na stanici i motrili su da neki građanin NDR ne prebjegne na Zapad. U tom cilju ispod stanice napravljen je pravi lavirint sa bezbroj hodnika i vrata, tako da niko nije mogao znati gdje se, zapravo, nalazi.
Apsurdna posljedica bila je što su i agenti tajne službe često lutali na stanici, prenosi Dojče Vele, povodom godišnjice početka podizanja Berlinskog zida.
Danas više nema ni traga od onoga kroz šta su prolazili putnici na stanici, a pogranična stanica Berlin-Fridrihštrase postala je autentičan spomenik nekadašnje podjele Njemačke.
(Tanjug)