Nije Njemačka u potpunosti raj za vozače kako se misli, upravo zbog pravila o neograničenoj brzini na pojedinim dionicama autoputa.
Njemačke puteve često nazivaju rajem za vozače, a zbog činjenice da na čuvenom Autobanu (njihov autoput) nema ograničenja brzine, stiče se utisak da su vozači u toj zemlji potpuno "slobodni", a papučica gasa je uvijek na podu.
Ali njemački putevi su precizno regulisan mehanizam zahvaljujući saobraćajnim pravilima koja se u inostranstvu – neki će možda iznenaditi – obično poštuju zbog sopstvene i bezbjednosti drugih.
Njemački saobraćajni zakoni se ne razlikuju mnogo od onih u ostatku Evrope, ali se strogost u sankcionisanju saobraćajnih prekršaja uveliko razlikuje. Osim što imaju komplikovan bodovni sistem, Nemci značajno manje razmišljaju kada treba oduzeti nekome vozačku dozvolu, a kazne mogu biti jako velike. Čak i ako nećete da čitate zakon, nije loše da se barem upoznate sa tim šta se kažnjava kada idete na utakmicu, koncert ili u posjetu porodici.
Ograničenje brzine
Iako postoje dionice autoputa na kojima nema ograničenja brzine, na većem dijelu autoputa, a naravno i na svim ostalim putevima, brzina je određena maksimalnom dozvoljenom brzinom vozila. Ako znakovi ne govore drugačije, možete voziti 130 km/h na autoputu, 100 km/h na glavnim putevima i 50 km/h u naseljenim mjestima. Dionice autoputa bez ograničenja brzine označene su okruglim belim znakom na kome je crni krug precrtan sa pet crnih dijagonalnih linija. Prekoračenje brzine se propisno kažnjava i nemojte se radovati što vas nisu uhvatili jer će vam kazna stići u poštansko sanduče, ponekad dva do tri mjeseca kasnije.
Alkohol
Što se tiče njemačkog zakona o vožnji pod dejstvom alkohola, to je jasno. Maksimalna dozvoljena količina alkohola u krvi vozača je 0,05 promila, a za vozače sa manje od dvije godine staža ili mlađe od 21 godine – 0,0. Ako odbijete alkotest, platićete kaznu. Prvi prekršaj će vam izbiti 500 evra iz džepa, kao i jednomjesečno oduzimanje vozačke dozvole, a za ponovljene prekršaje obe cifre se povećavaju. U zavisnosti od toga koliko alkohola imate previše, možete biti poslani na otrežnjenje ili u zatvor na licu mjesta.
Vožnja u gradu
Mnogi njemački gradovi imaju tzv Umveltzonen, oblasti u kojima je dozvoljeno da voze samo automobili sa niskim emisijama sa posebnom zelenom naljepnicom. Ako uđete u takav prostor bez ove nalepnice, platićete kaznu od 80 evra.
Imajte na umu da možete parkirati samo na desnoj strani puta, osim u jednosmernim ulicama gdje je dozvoljeno parkiranje sa obje strane. Ali ako ste parkirali vozilo u suprotnom smjeru od saobraćaja – koštaće vas 35 evra.
Nemojte ni pomišljati da prođete kroz crveno svjetlo. Osim što ćete nekoga ubiti, koštaće vas između 90 i 360 evra, u zavisnosti od posljedica, a "platićete" i ako ne stanete ispred znaka "stop".
Izvor: Jaroslav Frank / Panthermedia / ProfimediaAutobus koji stoji na autobuskoj stanici, naprotiv, može da se zaobiđe, ali brzinom hoda, "šrittempo", kako kažu Nijemci. Ako vidite zaustavljeni autobus u traci u drugom smjeru, takođe morate usporiti.
Autoban
Njemački autoput, koji povezuje cijelu zemlju i jedan je od prvih autoputeva na svijetu koji je postavio standard za sve kasnije izgrađene, besplatan je za putnička vozila. Ne možete mu se pridružiti vozilom koje vozi sporije od 60 kilometara na sat, a zabranjeno je i zaustavljanje, parkiranje, polukružno skretanje i vožnja unazad. Isključenje u zaustavnoj traci je zabranjeno osim ako se vaše vozilo nije pokvarilo.
Kao i u većem dijelu Evrope, preticanje na desnoj strani je strogo zabranjeno i kažnjivo je novčanom kaznom od 100 evra.
Zaboravite na približavanje vozilu ispred sebe (i uzgred, ne samo u Njemačkoj). U zavisnosti od brzine, kazna može biti i do 400 evra.
Sigurni smo da uvijek vodite računa da imate dovoljno goriva da stignete do odredišta, ali možda ne znate da je nezakonito ostati bez goriva na autoputu u Njemačkoj.
Od svega po malo
Zabranjeno je razgovarati mobilnim telefonom (koji držite u ruci), čak i ako stojite na crvenom svjetlu na semaforu.
U vozilu svi putnici moraju biti vezani, a visina kazne za vozača varira u zavisnosti od broja lica koja nisu vezana, kao i od njihovog uzrasta.
Nekorišćenje pokazivača pravca u Njemačkoj je kažnjivo – jer može biti veoma opasno.
(EUpravo zato/Punkufer)