Američke administrativne zavrzlame oterale su projektante ultrabrzog transportnog sistema čak u - Slovačku. Da li bi jedan krak mogao da dosegne i do Beograda?
Ilon Mask je pre četiri godine predložio ideju "Hajperlupa", transportnog sistema kojim bi putničke kapsule pod pritiskom putovale visokim brzinama, a planirao je da tako poveže San Francisko i Los Anđeles.
Mask je tada prognozirao kako bi vožnja trajala tek 30 minuta, što je realno ako se uzme u obzir da bi transportne kapsule mogle da dostignu brzinu od 1.220 kilometara na sat.đ
Nekoliko godina kasnije, ova inovativna tehnologija mogla bi da se pojavi na neočekivanom mestu, u Slovačkoj, piše "Wired", a prenose hrvatski mediji.
Slovačka je postala jedna od najbrže rastućih ekonomija u Evropi, kaže Dirk Ejhlborn, šef firme "Hyperloop Transportation Technologies", koji smatra kako je upravo Slovačka idealno mesto za primenu te tehnologije.
Ejhlborn smatra kako bi takav sistem mogao da preveze putnike od Bratislave do Beča ili Budimpešte za manje od 10 minuta.
Firma "Hyperloop Transportation Technologies" ima dva zaposlena koja rade puno radno vreme, ali većinu poslova obavlja 500 inženjera koji inače rade u NASA-i, Boeingu i SpaceX-u.
Oni u slobodno vreme rade na "Hajperlupu" u zamenu za pravo da kupe deonica u kompaniji, a uvereni su da rade na projektu koji bi mogao da pokrene revoluciju u oblasti transporta.
Kompanija planira da ove godine napravi prototip u Kaliforniji. Druga firma koja radi na razvijanju "Hajperlupa", "Hyperloop Technologies", planira izgradnju tri funkcionalna prototipa do 2020. godine.
Rob Lojd, izvršni direktor druge kompanije, kaže da su preduslovi za realizaciju projekta državna podrška, regulatorne dozvole i kapital koji će kompaniji biti na raspolaganju.
"Voleli bismo da vidimo takav sistem koji bi povezao LA i San Francisko, ali primarni cilj nam je da prvo izgradimo sam 'Hajperlup'. Nema smisla ulaziti u zahtevne političke bitke u Americi, kada postoje mesta koja raširenih ruku prizivaju tu tehnologiju", kaže Ejhlborn, koji dodaje da je Slovačka obećala ustupanje zemlje za realizaciju projekta, i ističe da je niz državnih službenika bio jako uzbuđen oko projekta.
"Takav transportni sistem potpuno bi izmenio koncept putovanja", kaže slovački ministar ekonomije Vazil Hudak.
Prvi deo slovačkog "Hajperlupa" prolaziće kroz Bratislavu i koštaće između 200 i 300 miliona dolara, kaže Ejhlborn, i dodaje da bi usledilo povezivanje s Bečom i Budimpeštom. Plan je da prva faza projekta bude izgrađena do 2020. godine.
Ako sistem bude izgrađen u Slovačkoj, Austriji i Mađarskoj, možda bi i mi mogli da se nadamo da će jedan krak dobaciti i do Srbije.