Živela je brzo i umrla mlada: Astronomi otkrili mrtvu džinovsku galaksiju

Autor mondo.rs

Ultramasivna galaksija koja potiče iz ranih dana svemira živela je brzo i umrla mlada, kažu astronomi u novoj studiji.

Galaksija XMM-2599 postojala je pre 12 milijardi godina, piše CNN. Vrlo brzo formirala je mnoštvo zvezda, a zatim i umrla, sudeći prema merenjima opservatorije V.M. Kek koja se nalazi u blizini vrha uspavanog vulkana Mauna Kea na Havajima.

"Pre nego što je svemir napunio dve milijarde godina, u galaksiji XMM-2599 nastalo je više od 300 milijardi sunaca, što ga je činilo ultramasivnom galaksijom", rekao je Bendžamin Forest, autor studije i dodao da je zanimljivo to što je većina zvezda formirana u velikom naletu, kada je svemir bio star manje od milijardu godina, a zatim je galaksija postala neaktivna u trenutku kada je svemir bio star svega 1,8 milijardi godina.

U galaksiji se više ne formiraju zvezde

Tokom svog vrhunca galaksija je uspevala da stvori više od 1000 zvezda godišnje, što je neverovatno visok broj u poređenju sa, primera radi, našom galaksijom gde se stvori jedna zvezda godišnje.

"XMM-2599 je možda potomak ranih galaksija koje su formirale velik broj zvezda, a koje su nedavno otkrili novi infracrveni teleskopi", rekao je Danilo Markesini, koautor studije.

Međutim, astronomi nisu sigurni kako se razvijala ova divovska galaksija.

Kada se uporedi s drugim galaksijama te vrste, sve je vrlo neobično, jer bi XMM-2599 i dalje trebalo da formira nove zvezde.

"Međutim, galaksija više ne formira zvezde, možda zato što je prestala dobijati gorivo ili je njena crna rupa postala aktivna. Naši rezultati zahtevaju promene u načinu na koji modeli isključuju stvaranje zvezda u ranim galaksijama. Uhvatili smo XMM-2599 u neaktivnoj fazi", kaže Džilijan Vilson, profesorka fizike i astronomije na Univerzitetu u Kaliforniji.

Astronomi ne znaju koja je budućnost ove galaksije

Galaksija ne može da izgubi masu, ali može jednostavno da prestane da formirati nove zvezde i astronomi ne znaju šta će se dalje dešavati.

"Kako vreme prolazi, možda će privući obližnje galaksije koje formiraju zvezde i tako stvoriti svetleći grad galaksija", ponudila je jedno rešenje Vilsonova.

"Možda će tokom narednih 11,7 milijardi godina kosmičke istorije, galaksija XMM-2599 postati centralni član jedne od najsjajnijih i najmasovnijih grupa galaksija u lokalnom svemiru", rekao je Majkl Kuper, koautor studije. "Alternativno, mogla bi da nastavi da postoji u izolaciji ili bismo mogli da vidimo nešto između ove dve mogućnosti."

PROČITAJTE I OVO